Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor jul 30, 2026 4:48 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 07, 2005 10:50 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

CasperV skrev:
en drake skulle säkert kunna flyga, om de fanns. gäller bara att se till att djuret väger tillräckligt lite och att vingarna är tillräckligt stora och starka (ingen höjdare på fysik, jag vet).
men du kan inte få en männsika (eller mycket människoliknande varelse) att leva av luft.
potatis är sant, potatis finns i Tolkiens värld, men inte i det medeltida Europa, vilket ju borde betyda att befolkningen är större, men det kan inte förklara att man med glädje sålde mat till att försörja en annan person i en livstid.
Jag tycker du är duktig på att blanda äpplen med päron, vissa saker du säger är håller jag med dig om andra inte. Folk har i alla tider sålt sina frukter från arbetet får andra varor eller pengar, (om det sedan skedde med glädje är väl ganska sekundärt) och det var ju knappast så att man i Midgård gjorde det utan att få något i gengäld.
CasperV skrev:
adeln förr i tiden arbetade ju inte, de fick sin mat genom skatt. men för att försörja en adelsman gick det ju åt dussintals gårdar. samma sak när det gäller kyrkan och framförallt klostren. återigen: det fanns färre adelsmän (de matade) än det fanns skattskyldiga bönder (de som matade).
Och var kommer adelsmän in i den bild vi försöker beskriva? Andledningen till att adeln behöver så mycket mat var ju inte för att adelsmannens mage var så stor utan för att han behövde så mycket av böndernas varor för att kunna leva ett liv i överflöd. det hade gott och väl räckt om en normalstor bondgård odlat mat åt honom för att denne skulle överleva. men denne krävde ju så många gårdar för att ha råd att leva ett lyxliv
CasperV skrev:
tänk dig då att alverna med glädje utfodrar ett helt folk som kanske har lika många invånare som deras eget. och hur får man maten att hålla? man kan ju inte ägna en eller flera dagar i veckan åt att handla mat (om man nu har råd och det finns mat att köpa). en bonde kan ju alltid slakta ett djur om det blir ont om mat, och eftersom han försörjer sig själv så kommer det alltid ny mat. men om man ska köpa all sin mat måste man ju få maten att hålla under längre tidsperioder (kylskåpet var inte uppfunnet ens i Arda, även om dvärgarnas gruvor säkert kan vara kalla).
Du förekommer mig. Gällande hållbarheten så spelade säkert Alvernas magi in i bilden och dels var det säkert så att dvärgarna uppfynnit vissa "förvaringsutrymmen långt ned i bergen det där var kallt, torrt och bra cirkulation. Och Angående Alvernas glädje varför måste du hela tiden kräva ett skratt för att folk ska göra något? Nationer har ju i alla tider sålt av spannmål när folk varit beredda att betala för det.
CasperV skrev:
''det är en sagovärld'' gör inte att vadsomhelst är möjligt, fast männsikor, alver, dvärgar och hober i Tolkiens värld kanske har helt andra behov än vi idag har (ett bevis för detta är ju att ingen nånsin skiter eller pissar i LoTR, så det så).
SÅ för att något ska ske så måste det beskrivas? Jag tro snarara att Tolkien gav oss läsare så mycket respekt, att han insåg att meningar som: Och precis när Frodo stod på domedagsberget och skulle ta på sig ringen beslutade han sig för att lätta på trycket först. inte direkt är vare sig passande eller nödvändiga
CasperV skrev:
det verkar faktiskt som om inte heller alver bedriver jordbruk...Tolkien skapade ju en väldigt detaljerad värld, men vissa logiska saker utelämnade han.
Jo det finns ju faktiskt bevis på att Alver bedriver jordbruk, någon härinne har citerat detta förut men just nu hittar jag det inte.

Senast redigerad av Théoden Ednew fre jul 08, 2005 10:49 am, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 08, 2005 12:05 am 
Maia
Användarvisningsbild

Bra inlägg Theoden. Du kan ju när du vill. :)
Detta är inget ämne det står om EoA, därför funkar det bra att diskutera.
Ville bara säga det. Nu kan ni återgå till ämnet, ursäkta OT.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 08, 2005 1:04 pm 
Sinda

adelsmännen var bara ett exempel. hursomhelst, låt oss säga att 100 dvärgar ska underhållas med tillräckligt med mat av 100 alver, inte ens under 1900-talet (strax innan motoriserad hjälp och genetiskt avlade boskap kom in i bilden) producerade man tillräckligt med mat för att försörja någon annan med ordentligt med mat, därav liknelsen med adelsmän; i det fallet var det flera bönder som gav lite av sin mat (frukter t.ex.) till adelsmannen, till slut räckte det för att adelsmannen skulle kunna överleva på det (och p.g.a gårdarnas antal kunde han leva riktigt gott av det).
och hållbarheten kan också diskuteras, kött håller inte hur länge som helst, kanske förvarade dvärgarna all sin mat högt uppe i bergen där det blev -20 C, men då måste de ju göra sig en helvetes massa jobb för att placera maten där, och sedan hämta den.

du anade alltså ingen ironi i stycket jag skrev om folks toalettbesök i M-E?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 08, 2005 5:17 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Nej tyvärr missade jag den...

Alverna och människorna har ju alltid varit fler än dvärgarna och återigen; vi vet inte vilka grödor alverna odlade. Eftersom stora delar av Alverna dessutom varit i kontakt med Valar och många av dessa hade sin glädje i växter är det inte omöjligt att grödorna alverna odlade var jäkligt avkastningsmaximerade. Vi kommer nog inte längre tror jag.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 08, 2005 6:50 pm 
Sinda

nej verkar inte som om vi kommer längre...men det vore intressant om man kunde få reda på hur Tolkien tänkt ut hur det hela skulle ha fungerat.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 13, 2005 10:13 pm 
Östring

Citera:
visst var han väl någorlunda rik, men pengarna borde väl ha sinat efter ett tag.

Nej, jag tror att Bilbo fick med sig så mycket i sin kista hem ifrån sitt äventyr att han klarade sig bra. Jag tror han helt enkelt köpte den mat som han behövde, och att han hade råd att ordna en jättefest när han fyllde 111 år.

"Nästa dag rullade fler kärror upp på Kullen, och sedan ännu fler. Kanske var det några som knorrade om att man skall 'handla på orten', men under samma vecka började beställningarna strömma ut från Säcks ände, och de gällde alla sorters proviant, förnödenheter och delikatesser som kunde uppbringas i Hobbinge, Åby och andra ställen i närheten." (s. 41)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 14, 2005 1:05 pm 
Sinda

men det är väl ändå lite dumt? han (Bilbo) köper all mat som finns i Hobsala/Hobbiton/Hobbinge och andra byar bara för att sedan bjuda hem invånare och bjuda dem på maten han nyss köpt av dem?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 14, 2005 1:43 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Tja, är det inte så samhället funkar?

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 14, 2005 5:14 pm 
Sinda

men då hade det väl bara varit enklare att bjuda in alla och uppmana alla att ta med sig egen mat?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 14, 2005 9:54 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Jo men det är betydligt mer praktiskt att göra det iordning på plats innan. Dessutom är det knappast god ton att be gäster ta med mat även om de skulle få betalt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 15, 2005 8:04 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Och hobbitar i gemen blev ju i princip bjudna på kalas en gång i veckan eller hur det nu var. När man fyllde år skulle man bjuda.

EDIT: Jag har flyttat den påföljande diskussionen då den inte passade in i ämnet längre. Gå till Övrigt.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 16, 2007 5:49 pm 
Östring

Bilbo fick med sig två kistor fyllda med guld och silver ifrån ensamma berget, vilket gjorde att han fick det mkt gott ställt. Dessutom så var ju hans far Bungo väldigt rik eftersom han lät bygga det stora bag end

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]