Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 8:46 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: De sista Sagan om Ringen-exemplaren i bokhandel?
InläggPostat: tor aug 27, 2020 5:35 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Så här är biblioteksställningen del för del nu på morgonen i Stockholm (utlåning inom parentes): Ohlmarks—Andersson 19—41 (10—9), 27—38 (5—5), 22—47 (4—5).

Ohlmarks har på ett år tappat ytterligare 15 exemplar. Andersson har ökat 20 exemplar, varav 16 är storpocketar. Anmärkningsvärt är att det trots detta är helt jämnt i utlåningen. Så bra har Ohlmarks inte gått sedan 2016.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: De sista Sagan om Ringen-exemplaren i bokhandel?
InläggPostat: fre aug 27, 2021 5:45 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Så här är biblioteksställningen del för del nu på morgonen i Stockholm (utlåning inom parentes): Ohlmarks—Andersson 15—39 (3—15), 24—36 (3—10), 18—45 (2—8).

Ohlmarks har tappat totalt 11 exemplar sedan förra året och har sitt sämsta utlåningsår sedan tråden startade 2015. Sedan den första rapporten 2015 har det ohlmarkska beståndet gått från 149 till 57 exemplar. Det anderssonska beståndet (som sedan 2015 har kompletterats vid ett par tillfällen) har gått från 135 till 120 exemplar.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: De sista Sagan om Ringen-exemplaren i bokhandel?
InläggPostat: lör aug 27, 2022 10:27 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Så här är biblioteksställningen del för del nu på förmiddagen i Stockholm (utlåning inom parentes): Ohlmarks—Andersson 15—33 (7—17), 24—32 (4—3), 19—39 (2—7).

Det ohlmarkska beståndet har utökats med ett exemplar! Andersson har tappat 16 exemplar.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: De sista Sagan om Ringen-exemplaren i bokhandel?
InläggPostat: ons okt 19, 2022 7:42 am 
Offline
Snaga

Blev medlem: tor jan 06, 2022 10:53 am
Inlägg: 4
Den stegrande kamelen skrev:
Har de 50 exemplar av första volymen Andersson, men bara 13 av andra? :shock: Är det verkligen så många som kroknar och aldrig tar sig förbi Ringens brödraskap att de inte behöver fler än så, eller är det bara ett tillfälligt glapp?

Ursäkta det sena trådinlägg. Jag är ganska ny här och går in någon gång i kvartalet :)

Jag tror, och det tror väl du också efter att ha läst om ditt digra arbete med en mer flytande översättning, att Andersson är ganska trögläst och texten oinspirerad. Själva boken i sig tar lång tid att komma igång efter mycket "beskrivningar av trädrötter och grässtrån" som min pappa sa efter att ha givit boken ett försök när jag var 15 och pratade mycket där hemma.
Men Ohlmarks må ha knasat till det men texten flyter. Jag har högläst för barnen, och fick byta till Ohlmarks för att Andersson var så styltig att det inte funkade för högläsning.
Så ja. Att ta sig från brödraskapet till nästa bok är nog en tröskel för många, och den har blivit högre med nya upplagan. Känslan av "immersion", som britterna säger, är inte där på samma sätt. Jag hoppas att någon dag få läsa din text. (Även om jag tycker det är vansinne att lägga så mycket tid på det.)
tjopling


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: De sista Sagan om Ringen-exemplaren i bokhandel?
InläggPostat: sön aug 27, 2023 7:23 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Så här är biblioteksställningen del för del nu på morgonen i Stockholm (utlåning inom parentes): Ohlmarks—Andersson 8—27 (7—22), 16—29 (1—7), 15—34 (1—2).

Det ser nu riktigt illa ut för Ohlmarks första del.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010