Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 18, 2024 6:32 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Trailers etc
InläggPostat: ons jul 27, 2022 11:10 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 833
Jonker skrev:
Försöker hålla mig öppen men känner bara vid varje ny trailer att det blir mer och mer fel. Nu senast har vi exempelvis, efter korthåriga och mörkhyade alver, även fått till oss att det kommer finnas lönnfeta alver.

Själv kan jag undra vad denna TV-serie överhuvudtaget har med Tolkien att göra, bortsett från ett antal namn. Jag blir faktiskt rätt sur. Vad har dessa människor för rätt att ta Tolkiens mödosamt uppbyggda värld och utnyttja den för sina egna syften? De har ju inget som helst gemensamt med Tolkien och är uppenbarligen inte ett dugg intresserade av något annat än att föra fram sitt tröttsamma woke-budskap.

Dessutom verkar det som om de lagt budgeten på de pampiga CGI-landskapen och slarvat med allt annat. Hobbitarna - förlåt Harfötterna heter de ju (av rättighetsskäl, bara en sådan sak!) - är iförda någon sorts "dickensk" trashank-utstyrsel som åtminstone för mig känns helt malplacerad i Tolkiens värld. Och de där fjompiga "moob armor"-rustningarna som bl.a. Elendil (spelad av Lloyd Owen) bär är ju skrattretande, hur tänkte de där? Säga vad man vill om Peter Jacksons filmer, men där var i alla fall kostymer och snickerier av högsta kvalitet.

Manuset verkar vara rena soppan att döma av de smakprov som vi sett hittills (t.ex. Galadriels och Elronds dialog där Elrond, spelad av en totalt felcastad Robert Aramayo, försöker sätta Galadriel på plats, because Patriarchy!). Men vad kan man begära av två oerfarna manusförfattare med så gott som tomma CV:s? Det märkliga här är snarare att Amazon var korkade nog att ge dem förtroendet att ansvara för historiens dyraste TV-produktion.

John D. Paynes inställning till Tolkiens önskemål säger det mesta:
Citera:
The showrunners note that Tolkien never wanted his stories to directly echo real-world politics, and they feel the same way about The Rings of Power. Still, Payne points out, there's something deeply relatable — and timely — about the anxieties and political divisiveness wracking this fictional island.

Med andra ord: Tolkien ville inte göra politik av sina berättelser, men det vill vi, så därför gör vi det!
https://ew.com/tv/lord-of-the-rings-the-rings-of-power-numenor-first-look/

Jag tror Amazon har sk*tit i det blå skåpet den här gången. De har retat upp Tolkien-fans över hela världen med sina uppenbara PK-omtolkningar av Tolkiens värld, och de har tagit en jätterisk i valet av Patrick McKay och John D. Payne som huvudansvariga. Min gissning är att de i slutändan kommer att göra en brakförlust på detta äventyr. Det har de förvisso råd med, men man kan ju ändå hoppas att de lär sig något av det.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010