Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:38 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 67 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Stor TV-serie av LotR på gång?
InläggPostat: ons okt 13, 2021 3:27 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Oj! Här dök det plötsligt upp betydligt mer detaljer inifrån (en del av) serien än jag har sett någon annanstans. Undrar om Lenny Henry kommer att få skit för det här, eller om han har fått lov att spilla så mycket bönor?
https://bleedingcool.com/tv/sir-lenny-h ... the-rings/

Citera:
I'm a Harfoot, because JRR Tolkien, who was also from Birmingham, suddenly there were black hobbits, I'm a black hobbit, it's brilliant, and what's notable about this run of the books, its a prequel to the age that we've seen in the films, its about the early days of the Shire and Tolkien's environment, so we're an indigenous population of Harfoots, we're hobbits but we're called Harfoots, we're multi-cultural, we're a tribe not a race, so we're black, asian and brown, even Maori types within it.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trailers etc
InläggPostat: sön jan 23, 2022 2:40 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Är det Howard Shore som gör musiken till tv-serien?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trailers etc
InläggPostat: sön jan 23, 2022 2:44 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Tenderfoot skrev:
Är det Howard Shore som gör musiken till tv-serien?

Ja, det sägs att Amazon har officiellt bekräftat det. (Jag har själv inte sett bekräftelsen utan bara läst folk säga att den har gjorts.)

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor TV-serie av LotR på gång?
InläggPostat: tor feb 03, 2022 5:10 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Det börjar röra på sig! Nu släppte de just ett helt knippe affischer, 23 stycken tror jag, med närbilder på personers händer och mellangärden. Ser vid en första anblick riktigt snyggt och lovande ut!
https://www.instagram.com/lotronprime/

Edit: Det här var kanske en bättre sida att se affischerna på om man inte har instagram.
https://www.polygon.com/22915948/lord-o ... rs-posters

Bild

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor TV-serie av LotR på gång?
InläggPostat: sön feb 06, 2022 7:05 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Jag tyckte denna kommentar var episk: ”How did I know the hands would be dirty?” Smutsiga händer tycks ha blivit någon sorts statusmarkör i fantasy-sammanhang! :)

Men visst, rustningarna och svärden är tjusiga!

Annars är jag om möjligt ännu mer skeptisk än förut. Castingen av Lenny Henry osar ju woke lång väg, vilket bekräftas av hans svammel om ”Maori hobbits” och ”hobbit tribes”. Jag tror Amazon-gänget kommer att utnyttja Tolkiens namn för att förkunna de nya statsreligionerna Intersektionalitet och Identitetspolitik, alltså samma väg som Star Wars, Marvel m.fl. har gått de senaste åren. Det är trist tycker jag, som gillar hederliga gammaldags äventyr utan ideologiska pekpinnar och uppfostringsnit.

Jag skulle nog ha föredragit att de lämnade professorn ifred och hittade på en egen mytologi som var mer i linje med deras egen världsbild. Tolkiens perspektiv är alldeles för olikt deras eget.

Ber om ursäkt om jag är en glädjedödare. Förhoppningsvis har jag fel!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor TV-serie av LotR på gång?
InläggPostat: mån feb 07, 2022 7:27 am 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Jag ska väl för säkerhets skull klargöra att jag inte ser något konstigt med mörkhyade hobbitar! De är ju nära släkt med människor enligt Tolkien, och människor finns i alla möjliga hudfärger så varför skulle inte hobbitar göra det? Jag är bara intresserad av hur bra Lenny Henry spelar sin roll och bryr mig inte ett skvatt om hans hudfärg. Men för identitetstroende filmskapare verkar castingjobbet handla om att peta in "rasifierade" (de har till och med ett nyspråksord för det!) lite här och var för att uppfylla en kvot. Samma sak med hbtq-personer. Och jag litar inte riktigt på människor som sitter och kategoriserar personer utifrån hudfärg, kön och sexuell läggning. Men som sagt, jag hoppas jag har fel och att Amazon inte faller i den fällan!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor TV-serie av LotR på gång?
InläggPostat: lör feb 12, 2022 11:04 am 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Bloggaren och författaren Cornucopia spekulerar:
https://cornucopia.se/2022/02/fredagsmys-detaljer-om-amazons-teveserie-the-rings-of-power-spoilers/


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 67 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010