Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 10:33 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 26, 2007 6:15 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: lör feb 24, 2007 2:19 pm
Inlägg: 243
Konserten var inget annat än ren magi. En underbar upplevelse som jag för all framtid kommer bära med mig i hjärtat till den dag mitt liv slocknar. Det är inte många konserter som jag varit på som har varit så här givande och bra.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 26, 2007 8:00 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Kan ni inte vara snälla mot mig genom att låtsas att den var jättedålig istället? :( :wink:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 26, 2007 8:46 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Och här kommer min recension:

The Lord of the Rings Symphony
av Howard Shore

Medverkande: Kungliga filharmonikerna; dirigent: Howard Shore; Solister: Ann De Renais, Jesper Appelgren, Mia Lundell, Christian Engquist; Kör från Stockholms Musikgymnasium, elever från Adolf Fredriks Musikklasser
Plats: Konserthuset, Stockholm
Tid: Söndag 25 november, kl. 18:00.

Det var på sätt och vis en otacksam uppgift Kungliga filharmonikerna hade framför sig vid söndagens framförande av Howard Shores sexsatsiga Lord of the Rings-symfoni, även om orkestern överlag skötte sig ypperligt. Den del av publiken som befann sig i Konserthuset främst i egenskap av Ringenkonnässörer, är säkert vana vid den finputsade klangen från CD- och DVD-skivor. Å andra sidan uppvägdes detta säkerligen av den överväldigande upplevelsen att höra orkestermusik framförd av livs levande musiker. Då accepterar man säkert de få felspelningar och smärre misstag som kunde höras under kvällen. För den mer visuellt lagde visades också ett bildspel på skärmar, baserat på Alan Lees och John Howes teckningar och målningar.

Det tyder på nytänkande och ett strategiskt sinnelag att Konserthusdirektören Stefan Forsberg och Filharmonikerna öppnar upp för en bredare repertoar än brukligt. Att bjuda in Howard Shore under Stockholms filmfestival är förstås också taktiskt riktigt. Upphovsmannen själv stod, utan taktpinne, på dirigentpulten, och ledde orkestern – måhända hellre än bra. Att dessa trots Shores stela fäktande förmådde hålla ihop klang och komposition till en helhet säger mycket om deras lyhördhet.

Nu är det ju dock som kompositör Howard Shore främst bör bedömas. Hur står sig egentligen hans musik jämfört med det som vanligen spelas på Konserthusets scen? Rent kompositionstekniskt hämtar Shore inspiration från många olika håll, vilket väl är passande med tanke på den stora duk Tolkien målar upp i sitt Midgård. Grunden ligger i den inom filmmusiken förhärskande senromantiska stilen, med allt vad det innebär av ledmotivsteknik och svulstig dynamik, men Shore vågar sig även på utflykter i en mer modernt ljudande, klangbaserad värld. Shore behärskar ett stort spektrum, alltifrån den orkiskt hotfulla femtaktsfigur, som spelades med stor frenesi av orkestern, till mer sublimt och alviskt vackra passager. Flirtar med irländsk och indisk folkmusik förekommer också.

Som publik kräver man naturligtvis helt andra saker av ett symfoniskt verk, än av ett ljudspår till en film, där musiken framför allt finns till för att understryka det som händer på duken. Man kommer inte ifrån att Shores musik stundvis blir en aning rapsodisk till sin karaktär, och en del transportsträckor tyckte jag mig uppleva, framför allt i den avslutande satsen, då jag dessutom aningen började tröttna på Shores ibland något statiska mediantik. Jag undrar dessutom om inte ”symfonisk dikt” hade varit en bättre genrebeskrivning? Då kommer man undan en del av de formmässiga krav som man ställer på en symfoni.

Jag tyckte dock att det fanns en viss obalans i den musikaliska formen. Jag vet inte om det berodde på mina förväntningar, men jag upplevde det som att exempelvis den första satsen blev något av en snuttifierad ”greatest hits”-föreställning. I kontrast därtill kan jag nämna den andra satsen, som på ett mer organiskt vis växte fram, och som blev till en nästan fulländad musikalisk upplevelse. Kontrasten mellan de dissonanta stötarna under Moriapartiet (förstärkta av en mycket entusiastisk, gutturalt dvärgalik manskör) och det orientaliska klangerna under Lórienavsnittet fungerade mycket väl. I samband med andra satsen bör jag också nämna Jesper Appelgrens klara gossröst, som sände rysningar längs ryggraden i ett par vackra solopartier.

I övrigt imponerade den belgiska sångerskan Ann de Renais som gjorde entré efter paus. Hon uppvisade en röst, som med samma lätthet klarade av de svindlande höga och akustiskt nakna sopranpartierna, som den mer expressiva och Björkinspirerade ”Gollum’s Song”. Att så kunna växla från alvisk skönhet till gollumsk klagan är en imponerande bedrift. Lika bra lyckades inte den vanligtvis mycket begåvade mezzosopranen Mia Lundell, som blivit nedtvingad i ett altläge, och inte förmådde att gestalta det eteriska Caras Galadhon. Bland andra solopassager förtjänar särskilt ett antal flöjtinsatser och ett mycket vackert solo på engelskt horn att nämnas, samt inte minst konsertmästaren Magnus Ericssons spänstiga schvung i ”Concerning Hobbits”.

Filharmonikerna skötte sitt uppdrag med den äran. Särskilt stråket utmärkte sig genom sitt eleganta och vackra spel, men övriga sektioner gav oss också gedigna insatser, även om det ibland kunde märkas att hornstämman är av krävande art. Vi bjöds dock överlag på ett helgjutet framförande, som bara tappade något i slutet. Det var ett par oroliga minuter under ”Into the West”, när tempot hotade att helt slitas isär. Mandolinist (?), sångerska, Filharmoniker, dirigent och slagverkare var inte ense, och det var med lättnad man fördes bort i det fjärran Valinor av de avslutande skira orkesterklangerna.

Både Kungsholmens gymnasieelever och barnen från Adolf Fredriks Musikklasser imponerade stort, även om man märkte på de yngsta att det var en lång konsert, när de började skruva på sig i slutet. Orkestern var för tillfället utökad med ett antal mer eller mindre exotiska instrument: hackbräde, hardangerfela, balafon, gamelangongar och keltiskt klingande flöjter, ofta mikrofonförstärkta.

Just förstärkningen var kvällens stora brist. Konserthusets tekniker lyckades inte få solister och kör att smälta in i klangbilden, vilket gjorde att orkestern ibland hamnade alltför långt bak i ljudbilden. Dessutom gjorde man ett antal missar med att vrida upp volymen vid soloinpass. Jag vet inte om problemen berodde på ovana eller tidsbrist, men de störde definitivt helhetsintrycket.

Man lämnade dock Konserthuset med en stor känsla av tillfredsställelse, som jag misstänker att jag delade med större delen av publiken, att döma av de ovationer som mötte Howard Shore när han gång på gång applåderades in på pulten. Om man dessutom lyckats med att i ett längre perspektiv locka en ny publik till Filharmonikernas konserter vet jag inte, men jag misstänker att Stefan Forsberg är nöjd.

Betyg: 4/5

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 26, 2007 10:31 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
En svårbeskrivlig upplevelse. Musiken gick stundvis rakt in, det fanns ingen möjlighet att värja sig (som om jag skulle ha velat det...! :) ).
Jag förvånade mig själv fullkomligt genom att smågråta både här och där, t.o.m. redan när Howard Shore först klev upp på scenen. Där var han, mannen som skapat musik som jag levt med och av under flera år nu, både i glädje sorg och alla känslor däremellan.
Känslorna blev så omedelbara och liksom glasklara, starka och glänsande när musiken svepte mot mig och genom mig, det finns inga ord som gör det som skedde rättvisa eller ens gör det begripligt är jag rädd...
Det vackra och sköna blev till tårar. :)

Precis som Danne redan skrivit märkte man missarna. Det var tydligt att detta var okänd musik för orkestern. Lite grann som att lyssna på någon som läser upp en text innantill på ett för dem nytt språk: alla bokstäverna finns med men uttalet kanske är lite si och så.

Fick också lite känslan av att de måhända ansåg detta liggga lite under deras normala värdighet. Under applåderna tycktes det mig som om de var aningen besvärade över uppståndelsen, som om de tyst tänkte att det där var väl inte så märkvärdigt jämfört med vad de kunde göra med andra stycken och för andra dirigenter. Men kanske var det bara min inbillning.

Det gladde mig hur som helst otroligt att Shore till sist vände sig mot publiken och själv bugade, för då steg jublet till dittills oanad volym och intensitet och jag hoppas att han där och då förstod att det trots allt i första hand var för hans skull de flesta av oss satt där. :D

Mitt enda problem under konserten var att jag ständigt slets mellan min önskan att bara luta mig tillbaka, blunda och låta musiken föra mig långt långt bort och att luta mig över räcket och ivrigt följa musikerna med blicken för att se vilket instrument som nu spelades, vilken del av kören som sjöng och var det där verkligen en såg killen längst bak spelade på?! :P
Reslutatet blev att jag försökte göra båda delarna samtidigt. Ska tillägga att min simultankapacitet är låg......... :roll: :wink:

Skulle ha behövt uppleva detta två gånger egentligen. :)

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 26, 2007 11:31 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Imponerande recension, Danne! Det märks att du är initierad. Intressant också med synpunkter som inte är oreserverat hyllande – från en som är kvalificerad nog att komma med sådana. Jag har lagt in en länk från vår text i nyhetssektionen till foruminlägget. Sedan lägger jag in recensionen i Tolkiens Ardas lager också, så att den eventuellt kan komma till ytterligare användning i framtida nummer av Magasinet.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 27, 2007 8:17 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Vingilot skrev:
Precis som Danne redan skrivit märkte man missarna. Det var tydligt att detta var okänd musik för orkestern. Lite grann som att lyssna på någon som läser upp en text innantill på ett för dem nytt språk: alla bokstäverna finns med men uttalet kanske är lite si och så.


Man kanske ska förtydliga att orkesterns repetitioner till konserten inskränkt sig till ett antal genomspelningar av hela verket under två dagar, med mycket lite feedback av Shore själv.

Citera:
Fick också lite känslan av att de måhända ansåg detta liggga lite under deras normala värdighet. Under applåderna tycktes det mig som om de var aningen besvärade över uppståndelsen, som om de tyst tänkte att det där var väl inte så märkvärdigt jämfört med vad de kunde göra med andra stycken och för andra dirigenter. Men kanske var det bara min inbillning.


Nej, jag tror inte du inbillade dig detta. Jag tror faktiskt orkestern blev något "tagen på sängen" av det enorma bifallet. De hade, vad jag förstår, inte tyckt musiken var så märkvärdig under repetitionerna, och Shores faktiskt ganska amatörmässiga dirigering hjälpte nog inte det intrycket.

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 27, 2007 4:26 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: lör feb 24, 2007 2:19 pm
Inlägg: 243
Vingilot skrev:
En svårbeskrivlig upplevelse. Musiken gick stundvis rakt in, det fanns ingen möjlighet att värja sig (som om jag skulle ha velat det...! :) ).
Jag förvånade mig själv fullkomligt genom att smågråta både här och där, t.o.m. redan när Howard Shore först klev upp på scenen. Där var han, mannen som skapat musik som jag levt med och av under flera år nu, både i glädje sorg och alla känslor däremellan.
Känslorna blev så omedelbara och liksom glasklara, starka och glänsande när musiken svepte mot mig och genom mig, det finns inga ord som gör det som skedde rättvisa eller ens gör det begripligt är jag rädd...
Det vackra och sköna blev till tårar. :)


Tack för att du sätter ord på precis det jag upplevde. Jag kan inte annat än att hålla med. Musiken är verkligen av den sorten som gör att man upplever känslor, ibland både positiva och negativa. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 03, 2007 7:01 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:19 pm
Inlägg: 1425
Hittade en video inspelad från konserten, som lite tröst för oss som inte var där...
http://www.youtube.com/watch?v=n4gbeygcGZQ


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 03, 2007 7:22 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
I kväll ska Filmkrönikan visa en intervju med Howard Shore, där han berättar hur han gör när han skriver sin filmmusik.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 03, 2007 9:52 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Turambar skrev:
Hittade en video inspelad från konserten, som lite tröst för oss som inte var där...
http://www.youtube.com/watch?v=n4gbeygcGZQ


Intressant att höra just denna del igen! Jag och min sambo, som var där och lyssnade, kunde inte komma överens om vems fel det var att tempot slet så enormt, men nu vet vi att alla inblandade är skyldiga! :)

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 05, 2007 2:17 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: ons nov 28, 2007 3:57 pm
Inlägg: 1
Jag vill ju att den här konserten ska komma i till Dalhalla... Tror att den skulle passa väldigt bra i den spektakulära miljön! Jag jobbar på ett bussbolag, så jag har varit i kontakt med dem och tipsat om detta, och de tyckte iallafall då att det verkade lite intressant. Men om någon mer än jag vill se konserten där vore det bra om Ni kunde höra av Er till Dalhalla, så dom ser att det bara inte är en intresserad...
Mailadresser m.m. hittar man på deras hemsida www.dalhalla.se
Och jag fortsätter att hålla tummarna om att jag ska få se konserten en dag!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 05, 2007 4:23 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Banshee skrev:
Jag vill ju att den här konserten ska komma i till Dalhalla... Tror att den skulle passa väldigt bra i den spektakulära miljön! Jag jobbar på ett bussbolag, så jag har varit i kontakt med dem och tipsat om detta, och de tyckte iallafall då att det verkade lite intressant. Men om någon mer än jag vill se konserten där vore det bra om Ni kunde höra av Er till Dalhalla, så dom ser att det bara inte är en intresserad...
Mailadresser m.m. hittar man på deras hemsida www.dalhalla.se
Och jag fortsätter att hålla tummarna om att jag ska få se konserten en dag!


Det skulle säkert funka bra, visuellt, i Dalhalla, fast man skulle förstås få förstärka varenda instrument.

Konserthuset hade tydligen kämpat ganska länge för att få hit Shore, och anledningen till att det funkade just nu var ju att han skulle dela ut ett pris på filmfestivalen, så han kommer nog inte tillbaka till Sverige i brådrasket.

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 28, 2008 8:08 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:19 pm
Inlägg: 1425
Det verkar som att Shore kommer i närheten av Sverige snart igen. Första och andra maj 2009 ska det sättas upp i Tammerfors i Finland:

http://www.tampere.fi/english/philharmo ... ngl09.html
http://www.howardshore.com/news/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 31, 2008 6:25 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Turambar skrev:
Det verkar som att Shore kommer i närheten av Sverige snart igen. Första och andra maj 2009 ska det sättas upp i Tammerfors i Finland:


Intressant! Hoppas han pallrar sig förbi Stockholm igen!

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010