Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 1:13 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 04, 2008 10:47 am 
Offline
Uruk

Blev medlem: mån nov 26, 2007 7:11 pm
Inlägg: 10
Nu verkar det vara bestämt att det blir Guillermo del Toro som regisserar:
http://entertainmentnow.wordpress.com/2 ... he-hobbit/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 04, 2008 7:11 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: lör feb 24, 2007 2:19 pm
Inlägg: 243
Det är inte officiellt än.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 01, 2008 6:44 pm 
Offline
Snaga
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2008 8:57 pm
Inlägg: 9
Ort: Fellingsbro.
Det är mycket kring om PJ vore rätt regisör eller ej.
Jag tycker det är självklart. Han är den enda rätta regisören!
Varför?
Jo, som alla redan sagt är han bra på det han gör.
Tror att Lord Of The Rings hade riskerat att floppa i de flesta andra regisörernas händer. Man behöver ett öga för detaljer och det lilla för att skapa ett bra stora hela, och det kan minsann PJ. Andra hade nog ändrat ganska så mycket mer.

... Och som tidigare nämnt: Nej, man kan oftast inte hålla en film helt efter boken. Det skall finnas vissa prylar som drar folk. Häftig action och kärlek tillexempel, vilket förklarar varför Arwen helt plötsligt spelar en så viktig roll. Varför hon då för bort Frodo, felaktigt eller ej, är för att man skall få en introduktion av henne och på så vis har man, utan att veta om det, dragits in i spelet mellan Aragorn och Arwen. Kärleksdravlet har inlets snabbt och enkelt i filmen utan större omvägar.

Klart att vi som älskar böckerna hellre än allt skulle vilja se helt regelrätta filmer, men den drömmen är Utopi, eftersom inga filmskapare någonsin behandlat en bok med sådan vördnad. De vill sälja till så många som möjligt, därför får en del saker falla bort för det kommersiella.

Men nå... Med PJ är det störst chans att inte rollbesättningen byts ut. Man vill ju ha de samma skådisarna i The Hobbit som i LotR.
Tänk er själva... En ny Bilbo?! En ny Gandalf - nej vet ni vad?!
Ian McKellen är Gandalf för mig, han sköter rollen utan dess like.
Det skulle kännas värdelöst personligen. PJ kan sin rollbesättningen och alla däribland känner varandra till 100% med tanke på hur många år de var tillsammans till och från. ...Det tycker jag är nog argument för varför PJ är the one and only.
Eller?

_________________
MVH
solvebring
Eldkvast.se
Skribber Litteraturforum


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 02, 2008 8:31 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Nja, PJ är inte Eru och vissa saker har han kanske behandlat mindre skonsamt än man kunde önska för att få in mer action i filmerna som hade stått sig bra därförutan.
Ian Holm kan inte spela Bilbo igen. Dels för att han är sjuk och dels föra tt han nu blivit alltför gammal för att kunna gestalta en yngre hobbit på ett tillfredställande sätt utseendemässigt. PJ i alla ära men det kan bli intressant att se vad en ny regissör kan bidra med. Däremot så är ju inte PJ helt ute ur leken. Han kommer att vara med och producera om jag minns våra nyhetsnotiser rätt.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 02, 2008 2:25 pm 
Offline
Snaga
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2008 8:57 pm
Inlägg: 9
Ort: Fellingsbro.
Citera:
Nja, PJ är inte Eru och vissa saker har han kanske behandlat mindre skonsamt än man kunde önska för att få in mer action i filmerna som hade stått sig bra därförutan.


Mjo. Men jag tror att andra hade klippt och klistrat mer än vad PJ gjort.
Lord Of The Rings är bland de filmer som ändock håller sig till böckerna något så när väl. Harry Potter är t.ex. ännu mer trasat, speciellt vad det kommer till detaljer och relevanta scener och förklaringar.

Citera:
Ian Holm kan inte spela Bilbo igen. Dels för att han är sjuk och dels föra tt han nu blivit alltför gammal för att kunna gestalta en yngre hobbit på ett tillfredställande sätt utseendemässigt.

Det var dock väldigt sanna ord. Tänkte faktiskt inte så långt själv, på hans ålder. Visste för övrigt inte att han var sjuk. Men Ian McKellen som Gandalf är ett klart måste.

Citera:
PJ i alla ära men det kan bli intressant att se vad en ny regissör kan bidra med.

Som sagt, jag när närmare skräckslagen för vad en ny regisör kan tänkas hitta på. Dock är The Hobbit antaligen lättare att följa jämfört med Lord Of The Rings. Dels är den så mycket kortare, och för det andra så innehåller den inte lika många överdådiga inslag som blir för svåra att göra eller för inbjudande att överdriva och maxa för att nå Hollywood-action. Möjligen slutet då, det kommer nog bli riktigt maxat.

Citera:
Däremot så är ju inte PJ helt ute ur leken. Han kommer att vara med och producera om jag minns våra nyhetsnotiser rätt.

Åh fan, det visste jag inte. Då finns det kanske hopp ändå. :wink:

_________________
MVH
solvebring
Eldkvast.se
Skribber Litteraturforum


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 03, 2008 9:22 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Jag undrar hur barnanpassade dessa nya filmer kommer att bli med tanke på att Hobbiten vänder sig till en lite yngre publik...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 03, 2008 9:25 pm 
Offline
Snaga
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2008 8:57 pm
Inlägg: 9
Ort: Fellingsbro.
Det var en bra fråga med tanke på hur de trappat ned Harry Potter vad det gäller filmerna för att kunna sälja ut till alla de yngre. I det fallet börjar man dock inte kunna undvika det mörka då handlingen i varje bok blir allt mörkare och tyngre, och på så vis blir filmerna tyngre, oundvikligt.
Men The Hobbit är ju ändå inte så pass mörk och tung som t.ex. Lord Of The Rings är på sina ställen, så man bör kunna skildra den som den är. Plus att boken i sig riktades då den kom mot en ung publik och uppåt, så det bör väl gå an?

_________________
MVH
solvebring
Eldkvast.se
Skribber Litteraturforum


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 25, 2008 9:14 am 
Offline
Maia

Blev medlem: lör sep 18, 2004 12:12 pm
Inlägg: 936
Ort: Onsala
Jag vet inte om någon redan har sagt detta men nu verkar det vara klart vem regissören blir:

http://www.beyondhollywood.com/guillerm ... ts-sequel/

_________________
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Arthur C. Clarke


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 25, 2008 12:10 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Det har kommit tips från olika håll men det är alltid bra med information. Tack så mycket!

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 25, 2008 4:35 pm 
Offline
Snaga
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2008 8:57 pm
Inlägg: 9
Ort: Fellingsbro.
Aiwendil skrev:
Jag vet inte om någon redan har sagt detta men nu verkar det vara klart vem regissören blir:

http://www.beyondhollywood.com/guillerm ... ts-sequel/

Danke danke!
Tack för info'n!

_________________
MVH
solvebring
Eldkvast.se
Skribber Litteraturforum


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010