Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis apr 16, 2024 5:15 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Var kan man få tag på trilogin m.m, andra upplagan?
InläggPostat: lör jan 08, 2005 10:54 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: lör jan 08, 2005 10:11 pm
Inlägg: 92
Ort: Göteborg
Hej allesamman! Detta är mitt första inlägg på forumet.

Under senare tid har mitt Tolkienintresse väckts på nytt. Problemet är att min gamla trilogi samt Silmarillion håller på att falla sönder och de båda första delarna måste snarast ersättas. En del andra böcker av Tolkien jag en gång ägt har under årens lopp dessutom förkommit, däribland Sagor från Midgård och Bilbo, en hobbits äventyr, sannolikt utlånade till glömska bekanta.

Saken är den att jag specifikt söker efter andra inbundna upplagan från 1978, dels för de vackra omslagen av Inger Edelfeldt i blått, grått och brunt, men mest för Ohlmarks vackra översättning. Det jag sett av den nya översättningen ger mig kort sagt finnar på ryggen.

Bilbo köpte jag för något år sedan i nytrck från 2001, men jag är inte alls nöjd med utseendet. Dessutom saknas illustrationerna.

Kan man någonstans få tag i dessa böcker, helst ej begagnade? I värsta fall går väl det senare också bra. Nämnda böcker utgjorde standardutgåvan i många år och fanns i oräkneliga svenska hem, så det borde väl inte vara helt omöjligt?

Tacksam för svar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 09, 2005 2:06 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor apr 15, 2004 8:06 pm
Inlägg: 541
Ort: Tyresö
Jag skulle inte direkt tro att de trycks fortfarande så en oanvänd utgåva blir nog rätt svårt att få tag i. Jag skulle se mig omkring på antikvariat och affärer med begagnade prylar. Fick själv tag i en amerikansk utgåva från 60-talet i mycket gott skick för bara hundralappen.

_________________
Är du dosan som passar till min stickpropp? Den behöver lite närkontakt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var kan man få tag på trilogin m.m, andra upplagan?
InläggPostat: sön jan 09, 2005 1:29 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Spjutyxa skrev:
Hej allesamman! Detta är mitt första inlägg på forumet.

Under senare tid har mitt Tolkienintresse väckts på nytt. Problemet är att min gamla trilogi samt Silmarillion håller på att falla sönder och de båda första delarna måste snarast ersättas. En del andra böcker av Tolkien jag en gång ägt har under årens lopp dessutom förkommit, däribland Sagor från Midgård och Bilbo, en hobbits äventyr, sannolikt utlånade till glömska bekanta.

Saken är den att jag specifikt söker efter andra inbundna upplagan från 1978, dels för de vackra omslagen av Inger Edelfeldt i blått, grått och brunt, men mest för Ohlmarks vackra översättning. Det jag sett av den nya översättningen ger mig kort sagt finnar på ryggen.


Nå, i den nya slipper man i varje fall läsa hur Frodos femtioårsdag var på våren, eller om hur smällkaramellerna på Bilbos kalas kallades "bågdrönare", eller hur de planerade att resa västerut från Fylke till "Vattnadal". :P

Å andra sidan har några nya konstigheter smugit sig in.

Spjutyxa skrev:
Bilbo köpte jag för något år sedan i nytrck från 2001, men jag är inte alls nöjd med utseendet. Dessutom saknas illustrationerna.

Kan man någonstans få tag i dessa böcker, helst ej begagnade? I värsta fall går väl det senare också bra. Nämnda böcker utgjorde standardutgåvan i många år och fanns i oräkneliga svenska hem, så det borde väl inte vara helt omöjligt?

Tacksam för svar.


"Ej begagnade" är nog så gott som omöjligt. Jag skulle rekommendera dig att börja hemsöka antikvariat (Röde Orm i Haga brukar vara ganska välförsett). Tyvärr är omslaget på Sagan om de två tornen väldigt känsligt för solljus, så de flesta begagnade exemplar jag sett av den har haft mintgrön (!) rygg. :(

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 10, 2005 9:09 am 
Offline
Dvärg

Blev medlem: lör jan 08, 2005 10:11 pm
Inlägg: 92
Ort: Göteborg
Tackar ödmjukast för nyttiga upplysningar. Funderar på om man inte till och med kan ta kontakt med Almqvist & Wicksell redan idag och i grunden reda ut förhållandena. Röde Orm och andra antikvariat, ja det kanske inte är så dumt ändå. Måste finnas en del människor som t.ex fått böckerna i present och knappt ens förmåtts att öppna dem.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 10, 2005 6:24 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Spjutyxa skrev:
Tackar ödmjukast för nyttiga upplysningar. Funderar på om man inte till och med kan ta kontakt med Almqvist & Wicksell redan idag och i grunden reda ut förhållandena. Röde Orm och andra antikvariat, ja det kanske inte är så dumt ändå.


Jag tror att varianten med Inger Edelfeldts omslag ("den snygga upplagan", som jag brukar kalla den) användes fram till 1989 eller däromkring, då den ersattes av den vidriga kartonnageutgåvan med svart rygg och runinfluerade text och ormslingor i lila, grönt, gult och andra läskiga och grälla färgkombinationer som får ögonen att tåras. Under de 11 åren mellan 1978 och 1989 torde den ha tryckts om ett antal gånger, så exemplar i hyfsat skick är nog inte omöjliga att hitta.

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010