Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 8:07 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: The Children of Húrin 1
InläggPostat: sön apr 29, 2007 3:44 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Preface
Introduction
Note on Pronunciation


Christopher introducerar oss för berättelsen och dess bakgrund.


Senast redigerad av Líndaletaro sön maj 06, 2007 3:55 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 29, 2007 7:20 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör maj 29, 2004 1:19 pm
Inlägg: 1044
Ort: Göteborg
Introduktionsdelarna var väl inte så spännande direkt, ett nödvändigt ont för att förstå historien bättre och fräsha upp minnet från Silmarillion.

Angående slutet av preface: Man kan fråga sig om det finns tillräckligt med material och intresse från Cristopher Tolkien att färdigställa "The fall of Gondolin" och "Beren and Luthien" som riktiga böcker, men det får väl framtiden utvisa.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 30, 2007 11:11 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Om jag inte minns fel så är väl den mest fullständiga versionen av "Gondolins fall" den som ges i De förlorade sagornas bok, vad jag vet skrev Tolkien ingen mer fullständig version. Därför skulle jag tvivla på att han gör det samma med den berättelsen. "Beren and Lúthien", däremot, hade varit intressant att se i fristående version på samma sätt som denna bok. Frågan är vad det finns för material till den som inte redan redovisats i HoME.

Jag håller med om att detta avsnitt är långt ifrån det intressantaste. Däremot blir man mer införstådd med Christopher Tolkiens avsikter och ambitioner, nämligen att låta den mindre insatta Tolkien-publiken få ta del utav ännu en berättelse från Arda utan att behöva sätta sig in i Silmarillion. Själv tycker jag att Christopher Tolkien inte lyckas särskilt bra med att introducera dem som inte läst Silmarillion för bakgrunden, det blir mest samma uppräknande av namn och slag som i Silmarillion, fast i mer kompakt form. Vad tycker ni, blir den som inte läst Silmarillion, i och med denna introduktion, tillräckligt insatt för att kunna tillgodogöra sig resten av berättelsen?

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 30, 2007 11:40 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: lör feb 24, 2007 2:19 pm
Inlägg: 243
Som vanligt har jag svårt för när Christopher introducerar en berättelse. Jag har ju en hel del bakgrundsinformation genom att delar av berättelsen tidigare har publicerats. Men jag undrar hur texten är för en som inte tidigare har läst om Húrins barn.

Preface och Note on Pronunciation tycker jag är väl genomförda.

EDIT:

Jag känner att jag måste göra ett förtydligande. Det är inte så att jag tycker att det som näms i inledningen är dåligt, utan det är sättet det är skrivet på som känns mindre bra.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010