Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:10 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 05, 2008 12:23 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2008 12:27 pm
Inlägg: 142
Ort: Linköping
Bättre sent än aldrig. Jag skiljer mig inte från er andra utan har också historia, kombinerat med samhälle och global politik som de mest intressanta ämnena att studera i skolan. Historia och samhällslärare är nog vad jag kommer att bli när jag blir "stor", gärna på gymnasiet/universitets-nivå. När eller vad i historien som jag finner mer intressant kan jag inte svara på, jag fascineras över allt som människan lyckats (eller misslyckats) att göra. Och vill ni något gång diskutera historia så säg till, jag har en bred intressefält som kan involvera allt mellan Romarrikets infrastruktur till potatisens betydelse för svenska folket. Men givetvis har jag mer kunskaper om större rikens struktur samt militärhistoria. Det som ofta brukar intressera de flesta efter vad jag förstår.

Att känna till historia anser jag är lika viktigt som att veta att allt är uppbyggt av atomer, att solen är större än jorden osv. Vår historia förklarar vilka vi är och varför vår värld ser ut som den gör.

Och den klassiska frågan, lär vi oss av vår historia och kan vi förhindra att historiska misstag upprepar sig? Jag tycker det är intressant eftersom många säger "Nej, det gör vi inte, se bara på alla krig som upprepar sig om och om igen". Vad man här måste ta i å tankarna är, att detta inte stämmer. Jag anser att vi lär oss av våra misstag och försöker att inte falla tillbaka i samma spår. Vad krigen gäller finns det en enkel svar på varför krig upprepas. Det är helt enkelt så att undervisning av krigshistoria, med specifik förklaring till vilka konsekvenser exempel ett skyttegravs krig har för den enskilda individen. Det är något som är ganska nytt att lära ut, och något som de makthavare som "tjänar" på krigen länge har döljt. Jag tror helt enkelt inte att folk var riktigt medvetna om exakt vad de skulle göra. Man ser än idag barn som leker med svärd och ser krigsfilmer som något spännande.
Hm jag kanske inte förklarar mig så bra men ska man ställa frågan, lär vi oss av vår historia. Då ska man ställa den till dagens samhälle, nu när historia undervisningen är mer "korrekt" än någonsin. Och ja, idag sker inga krig i Svergie, det är lite synd det som händer i Amerika annars skulle jag säga att ekonomi-marknaden har lärt sig av sin historia hur de ska sköta sina angelägenheter och liknande exempel. Nu tror jag säkert att det i Amerika kunde ha undvikits om de lärt sig svensk historia eftersom vi gjorde precis samma sak på 90-talet. Hade de läst vår ekonomihistoria, så hade det kunna undvikas.

Mycket prat men kortfattat är, historia är viktigt!

_________________
/Simon Templar, Helgonet

All that really matters is the legacy we leave behind, echoes in the giant hall of history.
Before it too is concealed by the tide of time. –Simon Tibell


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 05, 2008 1:09 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Corintur skrev:
Snillen skrev:
Corintur skrev:
Den viktigaste anledningen till att historia är viktigt är att om möjigt undvika att göra samma misstag igen.


Vilket Hitler missade i sitt storhetsvansinne :D


Det var tur för oss :D De onda får gärna göra misstag.

Jag ska ge ett exempel på vad jag menar, när jag var såpass otydlig:
I fallet med andra världskriget så var en av grundanledningarna till kriget i Europa att Tyskland dömdes att betala ett stort krigsskadestånd i och med Versaillefreden. Detta medförde att Tysklands ekonomi var katastrofalt dålig under mellankrigstiden och det blev lättare för extremister att verka. Förhoppningsvis så har världen lärt sig utav det här misstaget och gör inte om det i framtiden.


I Versailles-freden bestämdes att Tyskland skulle betala stora skadestånd, Förstöra eller skänka bort alla kärnvapen och bomber till "vinnarna" (om nu någon kan kallas vinnare i det kriget) m.m.

men USA ville inte hjälpa till med att hålla Tyskland i schack (de ville vara så opartiska som möjligt) och utan Usa:s stöd så ville inte Storbritannien heller hjälpa till. Då var det bara Frankrike kvar och de hade inte tillräckligt med resurser och makt för att klara av att se till så att kraven genomfördes, så det blev som det blev...

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 05, 2008 1:24 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2008 12:27 pm
Inlägg: 142
Ort: Linköping
Orophin skrev:
I Versailles-freden bestämdes att Tyskland skulle betala stora skadestånd, Förstöra eller skänka bort alla kärnvapen och bomber till "vinnarna" (om nu någon kan kallas vinnare i det kriget) m.m.

men USA ville inte hjälpa till med att hålla Tyskland i schack (de ville vara så opartiska som möjligt) och utan Usa:s stöd så ville inte Storbritannien heller hjälpa till. Då var det bara Frankrike kvar och de hade inte tillräckligt med resurser och makt för att klara av att se till så att kraven genomfördes, så det blev som det blev...


Ett dumt litet påpekande bara, kärnvapen existerade inte vid tiden för första världskrigets slut och Tyskland (tur var det) misslyckades helt med framställning av kärnvapen under andra världskriget efter vad jag har hört var en otroligt klantigt felberäkning av en forskare.
Men utöver det var de tvungna att som du säger rusta ner och ge bort delar av sin militärmakt till "vinnarna".

Och som du säger, Frankrike fick stå lite ensamma där. Vad jag då inte förstår är varför Frankrike, som fått i uppgift att med militäriska medel bevaka Ruhrområdet, helt lät detta falla tillbaka till tysk kontroll utan större motstånd än lite protester här och där.

_________________
/Simon Templar, Helgonet

All that really matters is the legacy we leave behind, echoes in the giant hall of history.
Before it too is concealed by the tide of time. –Simon Tibell


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 20, 2009 10:08 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Historian är viktig för att vi har mycket att lära utav den (och den är rolig.)
Jag tycker om allt från förhistorisk tid till och med medeltid, sedan börjar det tråkiga... (Jag har en viss förkärlek för gamla vapen, smycken och annat sånt.)
Som sagt gillar jag historia och jag satsar på att bli arkeolog.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 21, 2009 2:20 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 23, 2006 5:57 pm
Inlägg: 256
Ort: Karlstad
Ett annat argument for historia an att man ska lara sig av historian ar att man ska kunna skilja pa riktig och falsk historia. Det jag kommer att tanka pa direkt ar forintelsen och hur manga fler forintelsefornekare vi troligtvis skulle ha i varlden om vi inte undervisades i amnet.

Jag bor och gar for tillfallet i skolan i Sydafrika och pa min skola, klass 8-12, erbjuder de inte ens historia som amne. Jag har inte diksuterat det med nagon men den andra svensken pa skolan pastar att hon hort ganska manga manniskor som sager att forintelsen aldrig intraffat. Bade vita och svarta.
Sydafrika ar ett land dar rasism bland vita fortfarande ar normen. Jag har pratat med manniskor som i stort sett sager att folkmord ar acceptabelt och en pastad till och med att han inte trodde svarta var samma art som vita. Utan histora hos resten av varlden skulle det vara en stor risk for att ett folkmord skulle ha brutit ut under apartheid, eller mot vita nu efter 1994.
Historia ar ett amne som i praktiken raddar liv utan att det marks, for att det forebygger brott mot manskligheten.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 21, 2009 3:49 pm 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
Ett intressant men säkerligen ett ack så sant inlägg. Kommer ihåg första historialektionen i sjuan, då fick alla ge förslag på varför man skulle läsa historia. Det "rätta" svaret var givetvis att lära sig om framtiden.

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 21, 2009 7:32 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 19, 2008 5:20 pm
Inlägg: 740
Ort: Kristianstad
Eluréd skrev:
Ett annat argument for historia an att man ska lara sig av historian ar att man ska kunna skilja pa riktig och falsk historia. Det jag kommer att tanka pa direkt ar forintelsen och hur manga fler forintelsefornekare vi troligtvis skulle ha i varlden om vi inte undervisades i amnet.

Jag bor och gar for tillfallet i skolan i Sydafrika och pa min skola, klass 8-12, erbjuder de inte ens historia som amne. Jag har inte diksuterat det med nagon men den andra svensken pa skolan pastar att hon hort ganska manga manniskor som sager att forintelsen aldrig intraffat. Bade vita och svarta.
Sydafrika ar ett land dar rasism bland vita fortfarande ar normen. Jag har pratat med manniskor som i stort sett sager att folkmord ar acceptabelt och en pastad till och med att han inte trodde svarta var samma art som vita. Utan histora hos resten av varlden skulle det vara en stor risk for att ett folkmord skulle ha brutit ut under apartheid, eller mot vita nu efter 1994.
Historia ar ett amne som i praktiken raddar liv utan att det marks, for att det forebygger brott mot manskligheten.


Det verkar vara ett hemskt ställe!

Histora kan vara kul om man har rätt lärare.

_________________
Last to fall was Turgon, Gondolin's Lord,
Who fell in his Tower wielding Glamdring, his sword."

The fall of Gondolin


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 22, 2009 9:20 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Eluréd skrev:
Ett annat argument for historia an att man ska lara sig av historian ar att man ska kunna skilja pa riktig och falsk historia. Det jag kommer att tanka pa direkt ar forintelsen och hur manga fler forintelsefornekare vi troligtvis skulle ha i varlden om vi inte undervisades i amnet.

Jag bor och gar for tillfallet i skolan i Sydafrika och pa min skola, klass 8-12, erbjuder de inte ens historia som amne. Jag har inte diksuterat det med nagon men den andra svensken pa skolan pastar att hon hort ganska manga manniskor som sager att forintelsen aldrig intraffat. Bade vita och svarta.
Sydafrika ar ett land dar rasism bland vita fortfarande ar normen. Jag har pratat med manniskor som i stort sett sager att folkmord ar acceptabelt och en pastad till och med att han inte trodde svarta var samma art som vita. Utan histora hos resten av varlden skulle det vara en stor risk for att ett folkmord skulle ha brutit ut under apartheid, eller mot vita nu efter 1994.
Historia ar ett amne som i praktiken raddar liv utan att det marks, for att det forebygger brott mot manskligheten.


Mår illa bara jag läser om det, det känns så omänskligt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010