Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 12:32 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Hur ska Sverige styras?
Monarki 59%  59%  [ 16 ]
Republik 41%  41%  [ 11 ]
Antal röster : 27
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 13, 2006 6:14 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: fre mar 10, 2006 5:49 pm
Inlägg: 1472
Ort: Stockholm
Deras släkt har ju så intressant historia det skulle vara så kul om den kunde fortsätta vara Sveriges kungafamilj i några hundra år till .


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 13, 2006 6:25 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Deras släkt? Tycker du? Vilka i deras släkt är så intressanta? Möjligtvis Karl XIV Johan, men sen är det ju bara trist folk som Oscar II och Gustav V.

För du vet väl att de inte är släkt med någon längre tillbaka än Karl XIV Johan som tillträdde 1818?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 13, 2006 6:39 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: fre mar 10, 2006 5:49 pm
Inlägg: 1472
Ort: Stockholm
Ja, jag tycker fortfarande det är rätt intressant att läsa om t.ex Gustav III och dom få drottningarna som vårt land haft.

Nej det visste jag inte :? ..vi har tyvärr inte blivit tillräckligt bra undervisade..80 % av våran SO tid har gått till samhällskunskap.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 13, 2006 6:45 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Gustav III (som dog 1792) och de tre regerande drottningarna (som jag antar att du menar, eftersom vi annars har haft nästan lika många som det funnits kungar) är ju inte heller släkt med Bernadottes.


Senast redigerad av Túrin Turambar ons nov 15, 2006 7:02 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 13, 2006 6:49 pm 
Offline
The Magnificent

Blev medlem: lör jun 12, 2004 2:00 pm
Inlägg: 2563
Ort: Norrköping
Men de är trots allt en stark del (den starkaste) av vår historia som jag inte tycker att vi inte ska kasta bort (hela monarkin alltså), bara för att några tycker det är orättvist att folk ska kunna födas in i en viss position. Det händer överallt, och dessutom så är inte livet rättvist.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 13, 2006 6:51 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Men då kunde vi ju ha kvar reglerna om att bara de rika och bara män får rösta, för livet är ju inte rättvist.

Dessutom tycker jag att vi ska motarbeta att man kan födas in i positioner på andra platser i samhället istället för att se det som en anledning för att ha kvar en anakronism som monarki.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 13, 2006 7:00 pm 
Offline
The Magnificent

Blev medlem: lör jun 12, 2004 2:00 pm
Inlägg: 2563
Ort: Norrköping
Men vem skulle bry sig om en president som väljs om efter några år? Om han ska vara en symbol för folket och Sverige (eller vad skulle han/hon vara?), så blir det ju knappast någon som har någon sorts känsla för den personen som blir vald. Kungen har iaf en viss sorts *respekt*, och det blir lite mer feststämmning när han är med (på galor mm).

Och om vi hade riktig monarki skulle vi slippa rösta över huvud taget och dra inte på alla kostnader som det kostar (för det går en väldans massa miljoner vart fjärde år på det). Det var ju inte mycket mer korruption på kungatiden än nu, känns det som. När våra folkvald som ska representera folket känner ca 3-4 ggr så mycket som geomsnittslönen...

Det enda bra med att ta bort monarkin skulle vara att en massa "journalister" skulle bli arbetslöa och man slipper se deras löpsedlar om hur många olika pojkvänner madeleine har...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 14, 2006 7:56 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: fre mar 10, 2006 5:49 pm
Inlägg: 1472
Ort: Stockholm
Túrin Turambar skrev:
Gustav III (som dog 1792) och de tre regerande drottningarna (som jag antar att du menar, eftersom vi annars har haft nästan lika många som det funnots kungar) är ju inte heller släkt med Bernadottes.


Inte :shock: var tog det stopp någonstans då på dom äldre kungarnas släkt?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 14, 2006 9:31 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Det var Gustav III:s bror Karl XIII som adpoterade Jean Babtiste Bernadotte (med reservation för delstavning) när efterträdarbehovet var så starkt att en fransk marskalt valdes, eller tillfrågades, till att vara Sveriges kung. Sedan dess har den nuvarande kungasläkten Bernadotte funnits i tronen. Jag har inga årtal i huvudet, men snart, om sisådär 12 år, borde Bernadottesläkten fira 200 år vid "makten".

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 14, 2006 9:34 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: fre mar 10, 2006 5:49 pm
Inlägg: 1472
Ort: Stockholm
Jaha okej intressant , tack för informationen.. :o


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 14, 2006 9:45 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
1818 kom Bernadottes till makten.

Dessutom har det ju varit massor av olika ätter innan det. Vasaätten bröts ju med Christinas abdikation t ex. Så jag skulle säga att vi nog har haft ett drygt tiotal ätter på tronen sedan riket Sveriges skapande...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 14, 2006 9:49 pm 
Offline
Avar

Blev medlem: ons jun 02, 2004 2:44 pm
Inlägg: 192
Ort: Nyköping
Helt korrekt! Fast Karl Johan styrde ju i princip Sverige från 1814..... :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 14, 2006 10:31 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Ja, visserligen, men rätt ska vara rätt och kröningen var ju 1818.

Har ni förresten tänkt på att kungabarnen är andra generationens invandrare enligt den officiella svenska synen?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 15, 2006 4:21 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:19 pm
Inlägg: 1425
För att reda upp svenska kungaätter:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3% ... s_regenter
Det ger 10 ätter, plus unionskungarna.

Jag tycker inte att det ekonomiska argumentet för republik fungerar. Hur mycket en republik skulle kosta är ju svårt (åtminstone för mig) att säga, men jag tror inte att det blir så mycket billigare än monarki. Däremot är det starkare med de rent demokratiska och rättviseanknytna (eller vad det nu kan heta) bitarna. Svenska folket borde få välja sin stadschef, och denne borde inte heller ärva sitt ämbete, men så länge en majoritet av folket vill ha monarki ska man ha det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 15, 2006 4:59 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Den där listan på Wikipedia är dock en aning svajig, då ett flertal regenter inte godtas av alla källor och så vidare...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010