Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 4:52 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Saruman är död
InläggPostat: tor jun 11, 2015 4:39 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Sir Christopher Lee, den legendariske skådespelaren, har avlidit, 93 år gammal.
http://www.svd.se/christopher-lee-ar-do ... blev-93-ar

Bild

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saruman är död
InläggPostat: tor jun 11, 2015 7:31 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tis aug 26, 2014 1:57 pm
Inlägg: 114
Det var tråkigt att läsa den nyheten, Vilken fantastisk skådespelare Christopher Lee var. Läste att han var den enda av skådespelarna i filmerna som faktiskt hade mött JRR Tolkien.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saruman är död
InläggPostat: tor jun 11, 2015 10:51 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Ja, han hade verkligen en slående närvaro på duken med sin intensiva blick – och den där fantastiska rösten!

Han hade inte bara mött Tolkien utan var också en trägen Tolkien-läsare, som tydligen läste om ringsagan varenda år. Det finns en del klipp på nätet där han ingående diskuterar de djupare meningarna i verket och så där. Synd att han hann bli för gammal och inte fick uppfylla sin stora dröm att spela Gandalf. Han hade varit jättebra! (Fast Ian McKellen är ju helt fantastisk, och Lee gör en klockren Saruman, så det blev bra även som det blev. Och att manus i ringfilmerna delvis suger kunde ju inte de där båda herrarna rå för!)

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saruman är död
InläggPostat: fre jun 12, 2015 1:29 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
Håller helt med föregående talare men vill även lägga till hans musikaliska insats som treebeard ( - dock noterar jag att an hade ett väldigt väldigt stort bibliotek av ockult litteratur, samt att att en av hans största roller var vampyren Drakula - Det finns kort sagt en chans att skenet bedrar (om vitsigheten tillåts i sådana här allvarliga spörsmål))

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saruman är död
InläggPostat: tis jun 16, 2015 3:23 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Jag råkade ramla in på Túrins blogg och fick syn på en fin dödsruna över Christopher Lee. Men framför allt fastnade jag för den här biten:

Järtecken skrev:
Lee kämpade också hårt för att få vara med i LotR-filmatiseringen. Hans stora dröm var att spela Gandalf. Tyvärr för honom blev det istället Ian McKellen som fick den rollen, vilket dock är svårt att argumentera mot i efterhand. Lee fick istället vara ond ännu en gång och porträttera Saruman.

Lee gjorde självklart en solid insats, som alltid, och var dessutom rejält upprörd över Sarumans omskrivna story och hur rollen helt glömdes bort i bioversionen. (Dödsscenen vid Orthanc togs med först i den förlängda versionen.)

Nu ska jag dock sticka ut hakan. Jag tycker att Christopher Lee var ett dåligt val som Saruman. Saruman är en lismande, viskande manipulatör som med mjuk röst och insmickrande ord häller gift i folks öron och får dem att lita på honom. Christopher Lee är allt annat än detta. Han är en dundrande rese som inger respekt och inte kan sluta bullra ens okm han viskar. I mina ögon är han helt fel för rollen som Saruman. Hans Saruman är bra, men det är inte Saruman. Självklart är detta inte Christopher Lees fel.

Om man kunde få Lee att se yngre ut med smink hade jag istället gärna sett honom som Denethor som idag är filmernas mest misshandlade figur (i hård konkurrens med Gimli). I böckerna understryks det gång på gång hur majestätisk, sofistikerad och mäktig Denethor är. Han har tittat i palantíren och fått kontakt med Sauron som dock inte kunnat knäcka honom. Det han har gjort är istället att bedra honom med bilder av sin oövervinneliga styrka, vilket drivit Minas Tiriths herre till förtvivlan. Det komplexa förhållandet till sina båda söner som Denethor har (och som Peter Jackson självklart har dummat ner för den stora massan) hade Lee säkerligen också kunde förmedla på ett bra sätt. Slutligen hamrar Tolkien in om Denethors framtoning och utseende att han framför allt annat var "värdig" och till och med såg mer ut som en trollkarl än Gandalf. Märker ni vem detta pekar på?

Med Christopher Lee i rollen hade PJ inte heller vågat göra om Denethor till en blekfet idiot med dåligt bordsskick.

Jag hade av någon anledning inte tänkt på det förut, men Túrin har ju alldeles, alldeles rätt! Lee var egentligen inte rätt val för rollen som Saruman, trots att han förstås gör det han gör mycket bra som alltid. Som Denethor hade han varit klockren!

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saruman är död
InläggPostat: tor jun 18, 2015 5:11 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Och så hittade jag ännu en förnämlig runa över Sir Christopher. Jag hade ingen aning om hans svenska kopplingar!
https://skymningssang.wordpress.com/201 ... miniscens/

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saruman är död
InläggPostat: mån jun 29, 2015 10:40 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tis aug 26, 2014 1:57 pm
Inlägg: 114
Har nu läst igenom länkarna, väldigt intressant läsning. Tack för länkarna Kamelen.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saruman är död
InläggPostat: sön jul 05, 2015 1:22 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Lee som Saruman är förstås inte helt klockren, även om det är en helt acceptabel tolkning. Denethor som karaktär blev som sagt illa behandlad av manusförfattarna, inte många rätt där inte. Skådespelaren var inte det stora problemet utan helt enkelt manuset som var dåligt.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010