Den stegrande kamelen skrev:
Jackson & Co har kanske rätt i sin tro att filmmediet kräver vissa tillrättalagda dramaturgiska grepp i intrigen för att det skall bli bra?
Den traditionella filmen har en s.k. dramaturgisk mall med ett antal steg och vändningar som för att vara traditionell måste följas. I Hollywood-kopplade filmer (och dit hör tvivels utan Tolkienfilmerna) ska man vara oerhört kaxig, och förmodligen kunna bekosta merparten av sin film själv, för att ens våga föreslå avsteg från denna mall.
Utifrån mallen och utifrån boken (om man ska filmatisera en sådan) måste man alltså göra en kompromiss.
Akt I ska innehålla "anslag" (alldeles i början) och "presentation" (ungefär första halvtimmen).
Akt II som inleds med det s.k. "plot point 1" (som drar igång den egentliga kampen) är den längsta och är filmens "fördjupning". Efter ungefär halva akt II kommer "point of no return", där filmen delvis byter handling och mål, och efter det har aktörerna "ingen möjlighet att hoppa av uppdraget".
Akt III som inleds med "plot point 2" (vilken förvärrar allt) är ungefär lika lång som akt I och innehåller den dramatiska "upptrappningen" för nu måste allt lösas och avslutas, och slutar med den slutgiltiga konfrontationen och "punch line" som blir filmens slutsats och budskap, gärna oerhört känslosamt. Sen trappas filmen av och eftertexten kommer.
Ringens brödraskapAkt I: Anslaget är det historiska förspelet. Vi får se filmens huvudkonflikt och huvudkaraktärer, i det här fallet både de allierade och en hobbit kontra Sauron och ringen. Den man hejar på ska vara en högoddsare. (Att gemytliga halvlingar ska besegra den där stålmannen Sauron ger höga odds!!!)
Under presentationen lär vi känna Frodo, Gandalf, Midgårds bistra läge, samt hur ringen funkar mer i detalj.
Akt II: Plot point 1: Frodo ger sig iväg (nu börjar det!) och filmen fördjupas. Fler karaktärer tillkommer. Äventyret rullar på ända fram till Riftedal. Än så länge handlar det om att komma undan med ringen. "Point of no return" infinner sig precis när Frodo under Elronds rådslag utbrister: "Jag ska ta ringen!" och brödraskapet formas. Nu är det en ny historia. Det handlar inte längre om att komma undan, utan om att förstöra ringen. Dem vi hejar på har blivit målmedvetna, och har ingen möjlighet att lämna uppdraget längre. Resten av akt II (fördjupningen) leder brödraskapet fram till "Khazad dûms bro". Alldeles innan Akt III kan man med fördel ha en liten filosofisk paus, som kontrast (därav Gandalfs och Frodos samtal i Moria om Gollum och om att Frodo önskar att ringen inte kommit till honom; filosofi: "Varför måste det hända under min tid?" "Så känner alla med liknande öde. Frågan är vad du gör med den tid som är dig given... osv")
Akt III: Plot point 2 ska förvärra det rejält för dem man hejar på. Oddset ska öka ytterligare. I det här fallet dör Gandalf och Frodo m.fl. är nu utan hopp. "Then we must do without hope!" säger Aragorn och akt III drar igång. (Eller säger han bara så i boken?)
Akt III får gärna ha ökat tempo. Här är Lothlórien lite besvärligt rent dramaturgiskt, men det funkar. Galadriel är så hotfull att pulsen ökar tillräckligt. Och sedan kommer ju Boromirs förräderi, slasket vid Tol Brandir, och Boromirs död.
"Punch line" sker i båten mellan Frodo och Sam. "I made a promise: Don't you leave him, Sam Gamgi! And I don't mean to!" Och så kommer Titanic-flöjten och förstärker känslan, just när de kramas. Sedan är det bara avtrappning kvar. Plus en liten "punch line" till för det övriga gänget på stranden: "Brödraskapet var inte förgäves, så länge vi håller ihop... Let's hunt some orcs!"
Manusförfattarna var rörande överens, dels om att boken
Ringens brödraskap var så dramaturgiskt gångbar, dels om att
De två tornen inte var det. Man kan inte klämma in Honmonstret/Lockan i slutet på tvåan, för det är alldeles tillräckligt med Helms klyfta som dramatisk slutknorr. Här ser vi för övrigt att Jackson och Bakshi (Sagan om ringen 1977) följer samma filmtradition. De slutar sina respektive filmer vid exakt samma ställe för alla inblandade: Segern vi Helms klyfta; Merry och Pippin hos enterna; samt Frodo, Sam och Gollum på väg mot Minas Morgul.
Manusförfattarna var också överens om att man inte hade någon motsvarighet till Gandalfs död från förra filmen. Det är inte riktigt tydligt om Aragorns påhittade frånfälle är "point of no return" eller "plot point 2" (för jag har inte analyserat filmen så noga), men jag vet att man klämde in denna helt egna idé, för att publiken behövde nånting att förfasa sig över.
Detta är en typisk undervärdering av Tolkien och biopubliken i kombination. Tolkiens historia är inte helt dramaturgiskt konventionell, men den är Tolkien! Pga samma undervärdering måste Faramir sega ut på sitt begär efter ringen, så långt att han tar Frodo till Osgiliath. I och för sig ger det filmen en bra anledning att visa upp vad som händer i Osgiliath, men Aragorns egna lilla flodscen och Faramirs tillfångatagande av Frodo kändes bara störande ändå, liksom mycket annat som inte finns med i böckerna. Framför allt som så mycket annat värdefullt från böckerna var tvunget att strykas i alla tre filmerna. Wooserna (till förmån för Merrys och Eowyns urtrista babbel - ???), Tom Bombadil (mer begripligt då Gamla skogen är ett helt eget äventyr, som nån borde göra en kortfilm av - !!!), Aragorns egentliga uppdrag i södra Gondor (att mobilisera södern, inte skjuta Peter Jackson i den urtöntiga buskisscnen då filmmakarna HELT glömt sitt uppdrag och ville vara med på maskeraden - !?!?!?), samt Pippins mycket mer intressanta liv i Minas Tirith (där mycket får sin förklaring via Denethors palantir - tappade Peter Jackson den över bord på piratbåten...), osv.
Men detta är alltså orsaken till att det som kallas dramaturgi stuvar om, drar ifrån och lägger till. Ringen-bitarna måste passas in i dramaturgipusslet, och det här sitter så djupt rotat i skolade manusförfattare att de glömmer bort varför de från början trodde på t ex Tolkiens historia.
Och det här ser man i varenda film som baseras på böcker o dyl, med ytterst få undantag.
(Mallen här ovan kan skifta något beroende på i vilken filmskola man har gått eller vilken dramaturgibok man har läst, men i princip ser den ut så.)
Sisådär, Danne! (Tror jag det var, eller var det Mattias?) Löftet är uppfyllt! Jag antydde att jag skulle analysera filmerna utifrån dramaturgimallen, och någon av er bad mig göra det här. (Det måste ha varit 2006, när jag var barnledig.) Nu är jag barnledig igen, och nu blev det av.