Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 10:03 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Peter Jacksons geografiska feltolkningar av Midgård
InläggPostat: ons aug 11, 2010 9:47 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
Eldalie skrev:
a) Absolut, och i New Line's fall handlar det tyvärr om att tjäna så mycket pengar som möjligt.
b) Nej (jag har förvisso gjort kortfilmer, men utan "flera timmar av musik"). Har du, och är det relevant för åsikter om filmer?
c) Att dessa konstnärer är vida kända inom fantasylitteraturen gör dem kanske inte så välkända som du tror, men jag har inget emot dem. Att däremot anse deras verk som exakta avspeglingar av Tolkiens idéer tycker jag är tokigt. Titta bara på Howes balroger!
d) Vad vet du om vad arvingarna tycker om filmerna?

a) jag syftar på att det är Peter Jackson som har skrivit manuset och om man kollar på extramaterialet till sagan om ringen filmerna ( Extended) så ger han och Phillipa Boyens ganska bra resonemang bakom sina val, dessutom så är Sagan om Ringen filmen kanske inte gjord för en extremt petnoga publik som har läst alla böcker + allt annat extramaterial i form utav HOME, läst kartor med linjal och passare utan kanske för en bredare publik som kanske kan bortse från de förfärliga olikheter som ni pekar ut
b)jag menar att de kanske av tidskäl inte gick att porträttera Midgård så väl som han kanske skulle vilja
c) samma sak här det kallas konstnärlig frihet, det är en Tolkning av ett tema dessutom så tar du ett exempel på ca 1000 Tolkien bilder John Howe har gjort. dessutom i John howes fall så illustrerar han ju inte bara sagan om ringen utan också Lost worlds,wizardology m.m
d) dom tyckte i alla fall inte den var pest han utrycke bara att
Citera:
My own position is that The Lord Of The Rings is peculiarly unsuitable to transformation into visual dramatic form
vilket i sig inte behöver uttrycka en speciell protest mot P.J verk.

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Peter Jacksons geografiska feltolkningar av Midgård
InläggPostat: ons aug 11, 2010 10:01 am 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 05, 2010 8:14 am
Inlägg: 123
Ort: UK
treebeard skrev:
a) jag syftar på att det är Peter Jackson som har skrivit manuset och om man kollar på extramaterialet till sagan om ringen filmerna ( Extended) så ger han och Phillipa Boyens ganska bra resonemang bakom sina val, dessutom så är Sagan om Ringen filmen kanske inte gjord för en extremt petnoga publik som har läst alla böcker + allt annat extramaterial i form utav HOME, läst kartor med linjal och passare utan kanske för en bredare publik som kanske kan bortse från de förfärliga olikheter som ni pekar ut
vilket i sig inte behöver uttrycka en speciell protest mot P.J verk.


Men motiverar filmskaparna någonsin sina geografiska förändringar? T e x den väldiga förminskningen av Pelennor i den tredje filmen?

Dessutom tror jag inte att man behöver ha studerat alla kartor med linjal och passare för att inse att PJ har ändrat geografin en hel del i framförallt de avslutande två filmerna. Det räcker nog med att ha läst trilogin en gång. Det har väldigt många människor gjort.

Jag kan kan också bortse ifrån de "förfärliga olikheterna" men man har ju ändå rätt att uttrycka att man i det här fallet tycker att vissa saker skulle kunna vara annorlunda gjorda.

_________________
Nulla Saulus Sine Amor


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Peter Jacksons geografiska feltolkningar av Midgård
InläggPostat: ons aug 11, 2010 11:43 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
treebeard skrev:
a) jag syftar på att det är Peter Jackson som har skrivit manuset och om man kollar på extramaterialet till sagan om ringen filmerna ( Extended) så ger han och Phillipa Boyens ganska bra resonemang bakom sina val, dessutom så är Sagan om Ringen filmen kanske inte gjord för en extremt petnoga publik som har läst alla böcker + allt annat extramaterial i form utav HOME, läst kartor med linjal och passare utan kanske för en bredare publik som kanske kan bortse från de förfärliga olikheter som ni pekar ut
b)jag menar att de kanske av tidskäl inte gick att porträttera Midgård så väl som han kanske skulle vilja
c) samma sak här det kallas konstnärlig frihet, det är en Tolkning av ett tema dessutom så tar du ett exempel på ca 1000 Tolkien bilder John Howe har gjort. dessutom i John howes fall så illustrerar han ju inte bara sagan om ringen utan också Lost worlds,wizardology m.m
d) dom tyckte i alla fall inte den var pest han utrycke bara att
Citera:
My own position is that The Lord Of The Rings is peculiarly unsuitable to transformation into visual dramatic form
vilket i sig inte behöver uttrycka en speciell protest mot P.J verk.

Nja, så värst petnoga har jag inte anmärkt, men det räcker med att läsa trilogin en gång och jämföra med filmerna för att se flera felaktigheter, avsedda eller inte. Du tror alltså inte att New Lines inställning påverkat manus?

Tidsskäl för att inte porträttera något väl, är ett dåligt argument, särskilt med tanke på den tid och budget Jackson faktiskt hade att tillgå. Valet att frångå originalmanus ligger mer på det hollywoodska-tjäna-mycket-pengar stadiet (och eventuellt visa för en publik som inte ifrågasätter, och som mest vill se action).

Den konstnärliga friheten har de naturligtvis, men porträtterar man välkända saker kan det finnas anledning att följa befintliga beskrivningar.

Du får gärna visa citat på sådant du tillskriver familjen Tolkien. Jag har läst att en ung man (sonsons son till JRR tror jag) gillade filmerna. Han var dock inte särskilt bekant med böckerna. Vad Christopher som mest sakkunnig av dem tycker, är mest intressant anser jag. Jag har svårt att tro att han inte blev missnöjd när (och om) han såg dem. JRR själv hade förmodligen inte klarat att se klart en enda av dem. Att de inte protesterat högljutt kan ju annars ha mycket att göra med det faktum att de sålt rättigheterna och därför inte kan påverka situationen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Peter Jacksons geografiska feltolkningar av Midgård
InläggPostat: ons aug 11, 2010 6:20 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
Eldalie skrev:

Du får gärna visa citat på sådant du tillskriver familjen Tolkien. Jag har läst att en ung man (sonsons son till JRR tror jag) gillade filmerna. Han var dock inte särskilt bekant med böckerna. Vad Christopher som mest sakkunnig av dem tycker, är mest intressant anser jag. Jag har svårt att tro att han inte blev missnöjd när (och om) han såg dem. JRR själv hade förmodligen inte klarat att se klart en enda av dem. Att de inte protesterat högljutt kan ju annars ha mycket att göra med det faktum att de sålt rättigheterna och därför inte kan påverka situationen.

glömde att tilläga att citatet tillskrevs ChristopherTolkien :oops:

jag tänker inte argumentera mer eftersom det är en fråga om personlig smak, vissa tycker om och vissa tycker inte om att allt ska vara noga , för mig är det helhetsupplevelsen som räknas, jag menar inte däremot att man ska slarva men i P.J fall tror jag som sagt inte det handlar om slarv eller något annat i den kategorin utan prioriteringar.
jag kan ju också medge att New Line kanske har påverkat manuset däremot inte så mycket som du påskiner

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 14, 2010 3:02 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Eldalie skrev:
Danne skrev:
Jag kan förstå vad du menar angående Lothlórien, även om jag anser att mycket avhjälptes med den förlängda versionen av filmen. Men vad är det du tycker är så uselt i gestaltandet av Minas Tirith?
Det största felet är att det verkar så litet, vilket även inkluderar Pelennor. Det borde funnits mer inom varje cirkel, åtminstone de lägre, då det i filmen endast verkar vara ett stort försvarsverk och inte en plats där människor även levde vardagsliv. Sedan missade de att nedre muren skulle vara i svart, närmast okrossbar sten som i Orthanc. Sedan ogillar jag att det så tydligt är animerat. Det hade de kunnat lösa bättre. Delar av filmerna innehåller mycket bra dataanimationer och vissa är riktigt dåliga.


Jo, jag kan förstå det, särskilt när det gäller Pelennor. Men jag tycker nog att Minas Tirith är rätt snyggt realiserat och så litet tycker inte jag att det känns, där det klättrar upp för klippan. Kanske har bakommaterialet på DVD:erna påverkat mig, men jag kan verkligen se framför mig ett vardagsliv i Minas Tirith.

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 14, 2010 7:51 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Man ska inte glömma bort att New Line, ett litet bolag i dessa sammanhang, tog en enorm risk med sin för genren helt unika jättesatsning på dessa filmer och en tämligen oprövad regissör i Nya Zeeland som mest gjort sig känd för extrema lågbudgetfilmer i splattergenren. Ett misslyckande hade varit lika med konkurs. Med kraven på mer pengar och ännu mera inspelningtid skulle nog filmerna aldrig blivit genomförda. Då hade vi på sin höjd fått 1-2 hårt komprimerade filmer som var allt PJ vågade hoppas på när alla de stora filmbolagen hade tackat nej, tills New Line helt otippat erbjöd sig att finansiera inte två utan tre filmer! Sen kan man naturligtvis fantisera om vad som kunde ha varit om man inte har några ekonomiska eller praktiska begränsningar att ta hänsyn till alls, men då har vi lämnat verkligheten och befinner oss i sagornas land på riktigt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 21, 2010 2:51 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 05, 2010 8:14 am
Inlägg: 123
Ort: UK
Återupprepar min tidigare ställda fråga. När ser man Rammas Echor i filmerna?

_________________
Nulla Saulus Sine Amor


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 21, 2010 4:38 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Det enda i filmerna jag kan komma på som skulle kunna vara Rammas Echor är en bit mur som syns skjuta ut från Osgiliath. Saurons styrkor rullar belägringstorn på den i en kort sekvens som följer på scenerna där Pippin sjunger och Faramir rider mot Osgiliath, men det är det enda tillfälle jag kan hitta då den syns.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 22, 2010 10:36 am 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 05, 2010 8:14 am
Inlägg: 123
Ort: UK
Beledhel skrev:
Det enda i filmerna jag kan komma på som skulle kunna vara Rammas Echor är en bit mur som syns skjuta ut från Osgiliath. Saurons styrkor rullar belägringstorn på den i en kort sekvens som följer på scenerna där Pippin sjunger och Faramir rider mot Osgiliath, men det är det enda tillfälle jag kan hitta då den syns.


Hmm, kan inte se något. Tänker du på den korta scenen mellan att Gandalf sitter stilla till synes tankfull på en innergård i Minas Tirith innan berättelsen fortsätter i Dune harv? Alltså precis efter Pippins sång och Gondors anfall av Osgliath?

Kan inte hitta någon mur i den scenen, belägringstornen korsar väl Anduin där? Var ska man titta :) ?

_________________
Nulla Saulus Sine Amor


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 22, 2010 11:07 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Ja, det är den scenen. Här finns en bild: http://www.moraya.net/lotr/3rotk/28sacrificeoffaramir/sacrificeoffaramir295.jpg
Nu när jag tittar närmare ser jag dock att du måste ha rätt. Det jag trodde var muren går ju faktiskt över vatten och Minas Tirith och Pelennor befinner sig uppenbarligen på andra sidan om Osgiliath.

Jag överlämnar åt Egalmoth att svara på var Rammas Echor är någonstans, för själv tror jag faktiskt inte att den är med alls. :wink:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 22, 2010 11:50 am 
Offline
Östring

Blev medlem: ons okt 08, 2008 10:08 am
Inlägg: 46
Ort: Vaxholm
jag tror inte det finns med... :shock:

_________________
Vanda sina termaruva Elenna nóreo alcar enyalien ar Elendil Vorondo voronwë. Nai tiruvantes i hárar mahalmassen mi Númen ar i Eru i or ilyë mahalmar eä tennoio


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 22, 2010 12:13 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
trewasta skrev:
jag tror inte det finns med... :shock:
Det tror inte jag heller (fast jag tycker de förbisett många viktigare detaljer än denna). På den här bilden http://www.dylancolestudio.com/Matte/RO ... lennor.jpg kan man tydligt se hur begränsat utrymmet är i filmerna. Det där med avstånd hade de helt klart ingen koll på (eller struntade blankt i).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 22, 2010 12:33 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: ons okt 08, 2008 10:08 am
Inlägg: 46
Ort: Vaxholm
jodu det struntade dom nog i ;) men aja det e bra filmer även om det finns mycket fel i dom

_________________
Vanda sina termaruva Elenna nóreo alcar enyalien ar Elendil Vorondo voronwë. Nai tiruvantes i hárar mahalmassen mi Númen ar i Eru i or ilyë mahalmar eä tennoio


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 23, 2010 11:49 am 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 05, 2010 8:14 am
Inlägg: 123
Ort: UK
Eldalie skrev:
trewasta skrev:
jag tror inte det finns med... :shock:
Det tror inte jag heller (fast jag tycker de förbisett många viktigare detaljer än denna). På den här bilden http://www.dylancolestudio.com/Matte/RO ... lennor.jpg kan man tydligt se hur begränsat utrymmet är i filmerna. Det där med avstånd hade de helt klart ingen koll på (eller struntade blankt i).


Intressant bild, här får man verkligen se hur de har tänkt sig landskapets uttseende som helhet.

Jag läste i någon annan tråd någonstans här på forumet (minns inte vilken) där någon beskrev området i filmerna som en jättelik arena. Det är en ganska bra beskrivning av känslan man får. Som en enda stor spelplan. Det finns varken en enda kulle, ett enda träd eller ens någon liten buske. Och ingen gårdsbebyggelse som bryter av. Det är verkligen ett vackert och storslaget landskapet men tyvärr inget idealt Pelennor.

Men oj vad smal Ithilien är! Avståndet mellan Anduin och skuggornas berg ska egentligen vara dryga tre mil straxt söder om Osgiliath t e x.

_________________
Nulla Saulus Sine Amor


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 23, 2010 12:27 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Turgonin skrev:
Jag läste i någon annan tråd någonstans här på forumet (minns inte vilken) där någon beskrev området i filmerna som en jättelik arena. Det är en ganska bra beskrivning av känslan man får. Som en enda stor spelplan. Det finns varken en enda kulle, ett enda träd eller ens någon liten buske. Och ingen gårdsbebyggelse som bryter av. Det är verkligen ett vackert och storslaget landskapet men tyvärr inget idealt Pelennor.

Man får ju lite intrycket av att någon i gångna tider har släppt en liten atombomb mitt på slätten och att gräset är det enda som överlever strålningen. Att ha en stor, plan jordyta som förmodligen är ganska bördig precis utanför en stor stad och inte odla upp den är ju höjden av märklighet. Frågan är om filmmakarna någonsin tänkte på att Gondors invånare kanske behövde ha något att äta? :roll:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010