Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 9:44 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 93 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa

Någon annan som upplever samma sak?
Ja, jag. 32%  32%  [ 7 ]
Nej, inte vad jag vet. 55%  55%  [ 12 ]
Hm. Nu när du säger det så ... 14%  14%  [ 3 ]
Vet ej. 0%  0%  [ 0 ]
Antal röster : 22
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Varför har jag börjat sluta gilla filmerna?
InläggPostat: mån okt 12, 2009 6:17 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: tis jul 28, 2009 10:47 pm
Inlägg: 88
Ort: Skellefteå
På sistone har jag upptäckt att jag har börjat tycka allt sämre om filmerna. När jag såg ettan för första gången i åttan så älskade jag den. De andra filmerna fick även dem höga betyg och det var så jag började läsa och älska Tolkiens böcker.

Numera har jag dock börjat förakta filmerna lite smått. Bl.a. så hatar jag att Gimli används som komisk lättnad (vet inte om detta är det rätta namnet på svenska, men på engelska är det naturligtvis comic relief). Gimli är bara en ful, kort lite clown som skämmer ut sig själv och allt vad dvärgar heter.
Legolas är så smörig och överdriven och naturligtvis alltid den som äger Gimli på alla sätt och vis. Detta är bara några av de grejer jag inte gillar med filmerna.

Det känns som att högen med irritationsmoment i filmerna har vuxit sig högre och högre och samtidigt har betygen sjunkit. RotK ligger t.ex. numera på en svag fyra eller en stark trea (av fem).

Är det någon annan som upplever samma sak? Jag funderar på om detta kan bero antingen på att jag har mognat och att filmerna är gjorda mer för barn och ungdomar, att jag är less, att jag har börjat upptäcka fler fel och missar eller en kombination eller något helt annat.

Vad tror ni? Kan det vara så att filmerna egentligen är dåliga (naturligtvis bortsett från handlingen osv)?

Edit: I omröstningen räknas även jag själv in. Bara så ni vet. :P


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 12, 2009 9:09 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Jag gillade inte hur filmerna var gjorda ens när jag såg dem på premiärerna (trots det fanns det en stor lust att se dem på just premiärerna, och jag ville ge dem bästa möjliga chans genom att se om var och en av dem på bio ca en månad efter första visningen). I början tyckte jag om scenografin och delar av handling, karaktärsporträtteringar etc, men jag störde mig på väldigt mycket. När jag ser om filmerna idag är det jag gillade i början inte lika intressant, och det som var dåligt då har blivit ännu sämre. Att sedan vissa bitar varit rent av usla från början får mig att avsky delar av filmerna idag. Ergo: jag håller helt med dig i din syn på hur filmerna blir sämre ju mer man ser dem.

Som jag ser det är filmerna välgjorda och jag tror få personer hade lyckats bättre, men det går inte att återskapa Tolkiens verk på film. Jag tycker inte det var synd att de gjordes, men jag tycker det vara synd att delar av dem gjordes så uppenbart dåligt (främst iom lämnandet av originalmanus), och jag tycker fantastiskt synd om alla dem som inte hann läsa böckerna och skapa sig en egen bild, innan de såg filmerna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 12, 2009 9:16 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Jag kan verkligen hålla med dig.

Ju fler gånger man ser filmerna desto mer blir intrycket att de var hafsverk, gjorda för att underhålla på ett skämtsamt sätt ofta utan att ta hänsyn till berättelsen. Det var verkligen inte särskilt lyckat, för det är en ganska så allvarlig berättelse och det ska man inte skämta bort så fort man får chansen. Det undergräver bara förtroendet för filmen.

En grej som jag störde mig på sist jag kollade på filmerna var warg attacken i TT. Den finns öht inte beskriven i boken, men eftersom PJ insisterade på att den skulle komma med.[Det hela blir väldigt struligt i och med att Tolkien sett till att det finns mer än tillräckligt med material att göra film av så att de tvingades flytta mkt till ROTK] Dessutom så säger de ju klart och tydligt att den episoden inte var genomtänkt från början. Jag tyckte inte den delen av filmen tillförde ett skit. Anledningen till att den kom med var att den fungerade som en Deus ex machina så att Aragorn skulle kunna drömma om Arwen, så att Arwen skulle komma med på ett hörn. Men grejen var ju den att manusförfattarna gjorde Arwen till en sån stor grej-- filmen tappade momentum och trovärdighet. Naturligtvis så skulle Arwen inte kommit med alls på det sättet. En scen som var bra dock var då Aragorn mfl vandrade mot Helms klyfta tillsammans med Eowyn då hon frågade vad för smycke han hade runt halsen. På så sätt kom Arwen med på ett mer trovärdigt sätt, och där skulle man ha stannat (inget mer Arwen).


Ett motargument till att man ser så kritiskt på filmerna skulle kunna vara att man är mer bekant med just dessa böcker så att man ser mer fel än vad man hade gjort med en vanlig adaption av bok till film. Men jag tycker inte det är ett så tungt argument i det här fallet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 13, 2009 5:57 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: tis jul 28, 2009 10:47 pm
Inlägg: 88
Ort: Skellefteå
Förra sommaren såg jag av en händelse att min avlägset bosatta tremänning hade alla Harry Potter-böcker som då kommit ut. Jag streckläste den första under på 1-2 dagar och blev överraskad. Jag hade trott att Harry Potter var skräp.

Tidigare i år någon gång började jag lyssna på andra boken som ljudbok och böckerna visade sig faktiskt vara riktigt bra. Efter att ha läst/hört den boken såg jag filmen och det visade sig att den inte alls var lika bra som boken. På samma sätt har det varit med resten av filmerna. Det känns som att halva boken -- den bra delen -- har blivit kapad. Dessutom känns skolan så mycket mindre i filmerna än i böckerna.
Innan jag hade läst böckerna tyckte jag att film 1-4 var rätt bra, men sedan tyckte jag att de var rätt dåliga. Film nr 5 skiljer sig dock från de andra i det att den faktiskt var bra: en värdig filmatisering av boken med samma nummer.

En av de dåliga sakerna var att skolan kändes så mycket mindre och så mycket simplare än i böckerna. Samma problem upplevde jag när jag hade läst Ondskan och beslutade mig för att se filmen en andra gång. Filmen i sig var bra, men jämfört med boken var den (nästan) kass. I böckerna föreställde jag mig en matsal med några hundra elever, medan filmen visade max 40 stycken.

För att återgå lite mer till ämnet så beklagar jag mig inte över att jag började se filmerna före jag började läsa böckerna (jag hann se hela första och andra innan jag var klar med motsvarande böcker, men inget av tredje).
Även om mycket om min föreställning av utseendet på de personer som gestaltats i filmerna kommer från filmerna, så känner jag ändå inte att det är något problem att jag såg filmerna först. Det mesta av uppfattningen om Tolkiens värld i stort kommer ändå från böckerna (inte bara trilogin, förstås).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 10, 2009 10:01 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Det är några år sen jag såg filmerna och jag lär väl inte se om dem förrän de kommer på blu-ray, så mycket lockar det inte. Första delen tycker jag dock har stått sig bäst, den gillar jag fortfarande riktigt mycket trots att det är den del jag sett flest antal gånger. (Detsamma gäller nog även boken för övrigt.) Älskar särskilt början med Gandalf och Bilbo/Frodo i Fylke, hoppas de behåller samma stämning i The Hobbit! De två tornen gillade jag aldrig riktigt ens första gången jag såg den och den har knappast blivit bättre sen dess... Även sista delen kändes lite seg sist jag såg den även om jag fortfarande skulle ge den ett högt betyg. Sammantaget är de nog det bästa man kunde hoppas på men helt nöjd blir man ju aldrig...

Bilbo som bok har jag inte alls samma nära förhållande till som Sagan om Ringen, har väl bara läst hela boken ett par gånger på 25 år eller så, så egentligen bryr jag mig inte om de ändrar en massa i filmerna. Det kanske till och med är en fördel, då behöver jag i alla fall inte reta upp mig på sånt. :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 11, 2009 11:08 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Scenen i slutet av trean vid Grå Hamnarna, (alltså avskedet) fick mig nästan att gråta första gångerna jag såg den, men nu blir jag knappt berörd längre.

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 11, 2009 6:58 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: tis jul 28, 2009 10:47 pm
Inlägg: 88
Ort: Skellefteå
Jo, men så är det ju alltid. Man blir aldrig lika berörd hela tiden av en viss scen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 01, 2009 10:20 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Jag tror inte filmerna i sig har blivit sämre, utan att de för oss har börjat tappa sin charm och de flesta av oss skattar boken så högt att filmerna bara blir en blek skugga i dess närvaro.
Jag älskar dem fortfarande, kanske inte lika mycket som förr men älskar dem gör jag, de är bra och underhållande i sig själva. Vi har ju läst originalet, filmen kan inte tävla med den :)

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 12, 2009 10:13 am 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 13, 2009 8:35 am
Inlägg: 53
Ort: terra incógnita
Filmerna har nog sina brister. Som Gimli som comic relief (mekaniskt, ett alltför beprövat grepp) och annat som nämnts ovan.

Men vad Jackson ska ha credit för är att han lyckades få nordisk känsla av sina Nya Zeeland-miljöer. När jag på 90-talet hörde att man skulle spela in Ringen i Nya Zeeland tänkte jag direkt "Hercules nya äventyr" med Kevin Sorbo, en usel TV-serie med fantasyfeeling men med palmer och alltför frodig grönska. Och inspelat på Nya Zeeland.

Men det blev nu inga palmer i Ringen, Jackson letade sina miljöer väl. För det är jag honom evigt tacksam. Projektet har den nivå som krävs för Tolkiens böcker, det är klass på casting och FX. Trots vissa brister funkar helheten. Kudos to you, Mr. Jackson!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 22, 2009 2:23 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Om man tar en titt tillbaka i tiden, som vi faktiskt kan göra här, kan vi se hur det kring filmsläppen, att många av oss äldre var väldigt besvikna på filmerna, eftersom vi hade läst böckerna (flera gånger) och redan format oss en bild av Arda.

Den yngre generationen, mötte många gånger för första gången eller en av sina första gånger Arda och Tolkiens verk, men nu har det gått en hel del år, och mognanden och en vad jag antar utökande genomläsning har gjort att ni nu förändrat inställningen till de mer mångtydiga bilderna av Arda.

Sen ska vi nog inte glömma att andras åsikter trots allt speglar oss, läser ni för många av den gamla tidens attacker på filmerna kan en nog lätt hamna i ett sådant tänkande.

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 24, 2009 12:55 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Jag läste alla böckerna innan filmerna kom ut, och en sak som jag kan tycka är störande är att man bildar sig en uppfattning om tex karaktärernas utséende och sedan kommer filmerna och tvingar bort den egna bilden och så att man tänker på personerna som de ser ut i filmerna.

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 24, 2009 5:52 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Orophin skrev:
Jag läste alla böckerna innan filmerna kom ut, och en sak som jag kan tycka är störande är att man bildar sig en uppfattning om tex karaktärernas utséende och sedan kommer filmerna och tvingar bort den egna bilden och så att man tänker på personerna som de ser ut i filmerna.


Det har observerats tidigare, samtidigt skulle det betyda att en del av oss har en bild som utgår från Bakshis film. Vilket jag med glädje säger att jag inte har

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 08, 2010 12:00 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
Jag har en väldigt tvetydig inställning till filmerna. Jag både hatar dem och älskar dem. Det har jag alltid gjort.
Jag började läsa Sagan om ringen 1979, dvs ungefär samtidigt som Bakshis film kom. Jag minns inte hur långt jag hade kommit i boken när jag såg filmen.
Men den filmen gav mig inga bestående bilder till mina framtida läsningar av böckerna, vilka är oräkneliga.
Däremot minns jag att jag tänkte framför allt när jag såg P. Jacksons första film: Fantastiskt, att han har lyckats återskapa platserna precis som jag har tänkt mig dem!

Nu gäller inte det hela tiden eller överallt. Lothlórien tyckte jag genast var helt annorlunda än hur min bild ser ut. Jag ser en skirare och mindre dyster skog, samtidigt som den är större. I filmen "trängs" de runt några bastanta träd, även när de går till Galadriels spegel, en plats som för mig ligger kanske en kilometer från Caras Galadons centrum. Och varför envisas såväl filmmakare som bildkonstnärer med att avbilda hela Moria som väldiga salar? Mitt Moria är långa långa trånga trånga gruvgångar. Och plötsligt kommer de fram till salarna eller gruvschakten, och så nya gångar. Nåja.

Men det är inte det viktigaste. Det viktiga när jag såg första filmen var att han hade gjort rätt, för han tog miljöerna på allvar. Och han tog projektet på allvar. Första filmen är en mycket lyckad tolkning.
Men vad hände sen.
Enligt en intervju som jag hörde/läste 2001 (och alltså kan minnas lite fel) så utgick Jackson & co från publikreaktioner när de skulle forma film 2 och 3.
För att vara lite synisk och fördomsfull: De lyssnade alltså på en massa idiotiska hollywoodreaktioner, snarare än på oss trogna Tolkiendiggare. Så tillkom clownen Gimli, kärlekstramset mellan Aragorn och Arwen och de ändlösa ändlösa ääändlösa striderna till höger och vänster.

Trean fick 58 Oscar, eller nåt ditåt. :wink: Enligt mig är tvåan rätt okej i jämförelse med trean, bortsett senile Trädskägge. (Faramirförändringen har jag lättare att uthärda, faktiskt.) Trean är hemsk. Den är inte ens bra dramaturgiskt. Början är seg. Möjligheten att träffa Saruman klipptes bort. Gollum blir ett mobboffer som inte alls har samma spännande djup och sorgsenhet som i tvåan.
Folk som visste att jag är Tolkien-fan, kom helt lyriska till mig efter att ha sett trean, och sa: Den var ju helt otrooooolig. Fantaaaastiskt.

Jag har faktiskt aldrig förstått det där. Som filmer är tvåan och trean inte värda mer än betyg tre respektive två, enligt mig.

Men som porträtt av Midgård är alla tre filmerna underverk. Jag ser dem fortfarande med behållning av det skälet.
Man kan ju alltid gå och koka kaffe när Gimli skuggboxas med spöken.

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 08, 2010 2:42 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Bra inlägg Randalin. Jag håller med dig om mycket och lustigt nog började vi läsa LotR ungefär samtidigt, och båda såg Bakshifilmen på bio. Den filmen påverkade inte mig heller vad gällde utseende på figurerna, men jag gillade den första gången jag såg den. När det kommer till Jacksom håller jag även där med dig om miljöskildringarna. Överlag har han lyckats, men mer i makroformatet än i detaljerade återgivningar tycker jag (Bag End är en av få detaljerade miljöer jag uppskattar). Det är manusbiten som drar ner filmerna mest, även om jag inte tycker karaktärsporträtteringarna blivit särskilt lyckade heller.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 08, 2010 2:49 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Men karaktärsporträtteringarna är en följd av det dåliga manuset.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 93 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010