Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:41 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kvinnosynen i PJs filmer
InläggPostat: lör aug 29, 2009 8:19 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Denna tråd är flyttad från "Tråkiga och onödiga scener i filmerna!". /Moderatorerna



Ja det blev lite tokigt på rätt många ställen. Helt onödiga bitar kom med som inte tillförde så mkt. En av dem är TT extended där Eowyn lagar en dålig soppa åt Aragorn. Visst man får veta att Aragorn är 87 år bla bla. Men det kan man få med på nåt annat sätt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 30, 2009 7:16 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Ja, om man ens behöver få reda på det. Det är ingen stor och viktig händelse precis. Och varför ska Éowyn behöva vara dålig på att laga mat?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 30, 2009 8:45 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 05, 2007 12:50 pm
Inlägg: 1126
Ort: Menegroth
Antagligen för att tillföra "humor" (ungefär som med Gimli..). Eller också för att göra henne mer "mänsklig".

_________________
Ur natten steg jag till ljusets värld
med sång under solen, med draget svärd.
Jag red tills hoppet och hjärtat brast
mot solnedgången och dödens gast.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 30, 2009 8:53 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Är hon inte mänsklig ändå?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 31, 2009 11:55 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Manusförfattarna kanske egentligen är antifeminister och ville tala om för oss tittare hur illa det skulle gå med samhället om kvinnor började arbeta eller dra ut i krig istället för att stå hemma vid spisen och lära sig sin livsuppgift. :roll: Inte så allvarligt menat, men jag tycker faktiskt att man kan undra över hur deras kvinnosyn ser ut på ett kanske mer undermedvetet plan ...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 31, 2009 12:02 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Ja, det faktum att hon görs till åtlöje av manusförfattarna för att hon lagar äcklig mat pekar i min mening tydligt på en kvinnosyn där det åtminstone finns något lustigt (och kanske även hotande) med kvinnor som inte uppfyller det traditionella idealet av matlagerska och barnuppfostrare.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 31, 2009 6:07 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 05, 2007 12:50 pm
Inlägg: 1126
Ort: Menegroth
För det första, nu känner åtminstone jag att det här börjar bli lite OT..
Men ämnet är intressant, så jag fortsätter!

Cotume, jo visst är hon det, men hon framställs ändå ganska så kallt och "proffsig" vilket man kan ha velat tona ner..

Túrin Turambar/Beledhel (Tycker det ni säger liknar varandra så..) Det ni säger är intressant, men jag som lat och ganska tolerant ( :roll: ) underar om det verkligen är någonting så illa, eller om det bara är ett skämt, helt utan undertoner, för lite roligt tycker jag faktiskt att det kan vara.
Att jag känner så kan också bero på att det faktiskt finns några starka kvinnor med, och tex Arwen hade mn verkligen inte behövt göra stark och kraftfull (Och även fånig) utan man kunde enkelt förpassat henne till en biroll.

_________________
Ur natten steg jag till ljusets värld
med sång under solen, med draget svärd.
Jag red tills hoppet och hjärtat brast
mot solnedgången och dödens gast.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 31, 2009 6:21 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
(Flyttade denna diskussion till en ny tråd.)

Jag tror inte vi ska döma manusförfattarnas kvinnosyn alltför hårt för scenen med Eowyns risiga soppa, utan tror som Thingol att de ville liva upp det hela lite. Problemet är bara att det ändå lätt kan uppfattas så som Beledhel och Túrin Turambar påpekar, dvs att en förlegad kvinnosyn återigen gör sig hörd. Mycket tråkigt, och i mina ögon en helt onödig scen. Bara ytterligare en i raden av dåliga detaljer i de här undermåliga filmerna!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 31, 2009 6:46 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Men jag tycker att det rimmar illa med det faktum att i samma film så säger Theoden att hon efter att ha blivit föräldralös förpassades till att ta hand om honnom. Om hon hade tvingats att passa upp på honom sen hon var liten så är väl ändå matlagning en baskunskap!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 31, 2009 6:58 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Ja det rimmar illa, särskilt med tanke på att en gränsvaktande dunadan, som borde vara van vid vad han kan komma över i naturen, ogillar hennes kokkonst. Hur svårt skulle det vara att göra hygglig soppa...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 31, 2009 7:01 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Jag kan bara komma till den enkla förklaringen att PJ o co inte har tänkt till ordentligt när de gjorde filmerna.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 01, 2009 6:44 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Cotume skrev:
Jag kan bara komma till den enkla förklaringen att PJ o co inte har tänkt till ordentligt när de gjorde filmerna.


Det är självklart. Frågan är om de tänkte alls? Vi har scenen där Gollum kastar iväg alvbrödet och skyller det på Sam. Varför? Varför lät han inte bara Shelob äta upp båda två? Det är inte logiskt!
Samma sak med scenen om Eowyns matlagning: ingen logik.
Och Eldalie, jag höll på att skratta ihjäl mig åt din kommentar :lol:

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 01, 2009 7:01 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Thingol skrev:
Túrin Turambar/Beledhel (Tycker det ni säger liknar varandra så..) Det ni säger är intressant, men jag som lat och ganska tolerant ( :roll: ) underar om det verkligen är någonting så illa, eller om det bara är ett skämt, helt utan undertoner, för lite roligt tycker jag faktiskt att det kan vara.


Jovisst är det ett skämt och jag tror inte att det är "illa ment". Det vill säga, de som står bakom den här scenen skulle inte säga att de har nedvärderande och traditionalistisk syn på kvinnor om man frågade dem. Däremot är det ju oftast så med genusåsikter att de ligger djupare inom folk och pyr och jag tror inte heller att det är en slump att man tycker att ett skämt av den här typen är roligt ... Därmed inte sagt att det inte skulle vara roligt ur ett objektivt perspektivt, bara att ens inlärda syn på genus avgör vad man väljer att ta upp.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 06, 2009 10:53 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Citera:
Det är självklart. Frågan är om de tänkte alls? Vi har scenen där Gollum kastar iväg alvbrödet och skyller det på Sam. Varför? Varför lät han inte bara Shelob äta upp båda två? Det är inte logiskt!


Mm, och så skulle Gollum aldrig slänga iväg lembasbröden så där med risk för att de skulle bli upptäckta. Sen så skulle Sams fall på vägen ned (då Frodo avvisat honom) ha hörts så pass väl att de skulle bli upptäckta (stekpanna mot sten :)). Dessutom så kan man inte bara "go home" bara så där. Jag skulle tippa att Sam skulle löpa stor risk att bli upptäckt även om det dröjde en hel dag innan Morgul skickade ut en patrull till trappan (sedan nazgul känt sig oroliga över att någon tagit sig upp på trappan). Om det skedde vore det slut med Frodo och uppdraget skulle misslyckas.

***

Sen så kan man undra var de får allt ifrån. Varför skulle Eowyn vara dålig på att laga mat överhuvudtaget? Hon var nog kapabel att göra vad som helst. Nära frände till Imrahil dessutom så inte vem som helst heller...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 15, 2010 12:45 am 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 12, 2009 12:21 am
Inlägg: 138
Ort: Skellefteå
En tanke som slog mig: Kan det inte vara precis tvärtom? Dvs att manusförfattarna ville vända upp och ned på könsrollerna. Alltså att hon gillar, och är duktig på, att fara på äventyr och kriga men inte vidare bra på matlagning. Hon bryter alltså mot den traditionella uppfattningen för hur kvinnor ska vara.

_________________
"We are moving toward a dictatorship of relativism which does not recognize anything as definitive and has as its highest value one's own ego and one's own desires."

- Benedikt XVI


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010