Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 8:58 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 76 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 19, 2008 8:13 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: sön apr 13, 2008 2:33 pm
Inlägg: 66
Ort: Vallentuna
Det är väl brunt? Tycker jag det ser ut som i alla fall. :P


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 19, 2008 8:18 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Eve skrev:
Det är väl brunt? Tycker jag det ser ut som i alla fall. :P


Nja, jag tycker det lutar mer åt svart hållet... :? Brunt för mig är ungefär som Doms, Billys och Seans hårfärg.

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 19, 2008 8:23 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: sön apr 13, 2008 2:33 pm
Inlägg: 66
Ort: Vallentuna
Nej, de är blonda. Eller väldigt ljusbrunt. Och Frodos hår är mörkbrunt! Tycker jag asså.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 19, 2008 8:26 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Eve skrev:
Nej, de är blonda. Eller väldigt ljusbrunt. Och Frodos hår är mörkbrunt! Tycker jag asså.


Ja, nu när du säger det så är hans hår ganska brun-aktigt! :shock: (fick leta bilder på honom).

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 19, 2008 8:39 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: sön apr 13, 2008 2:33 pm
Inlägg: 66
Ort: Vallentuna
Kolla också bilder (blev osäker av allt svart-hår-snack) och kan faktiskt hålla med om att Pippin å de andras hår kan tolkas som ljusbrunt, fast jag fortfarande tycker det är blont. Och att frodos hår kan se lite svart ut, beroende på ljuset. men brunr är det. 8)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 19, 2008 8:44 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Jo, bra att vi båda har sett ljuset :wink:
Då har jag inget mer att klaga på än usla manusförfattare, om vi ska byta ut någon kan vi ju byta ut dem. :evil:

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 21, 2008 8:24 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: sön apr 13, 2008 2:33 pm
Inlägg: 66
Ort: Vallentuna
Egentligen tycker jag de har gjort en del saker himla bra, det är ju en svår sak att göra en bok på över tusen sidor till tre filmer. Men en del saker de har hittat på är helt sjuka... Några andra skulle nog inte dirket förstöra.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 19, 2008 7:25 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Är inte särskilt förtjust i vare sig manus eller skådespeleri i filmerna. Landskapet och delar av musiken funkar bra, samt en del andra visuella bitar. Vad gäller skådisarna tycker jag att de hamnar i en eller två av följande kategorier: bra skådespeleri (A), dåligt skådespeleri (B), bra utseende för rollen (C), dåligt utseende för rollen (D). Där betyg saknas hamnar de mittemellan bra och dåligt.

Bäst är alltså kombinationen AC, sämst kombinationen BD.

Boromir: BD
Aragorn: AC
Frodo: AC
Eowyn: A
Galadriel: A
Arwen:
Faramir: A
Denethor: AC
Gandalf: AC
Legolas: C
Merry: BD
Pippin: C
Sam: D
Celeborn: BD
Haldir: BD
Elrond: D
Gimli:
Gollum: AC
Saruman: AC
Theoden: A
Eomer: A
Grima:
Rosie:
Witch King: C
Mouth of Sauron: BD
Ugluk: D

Bäst på att gestalta sin karaktär tycker jag Christopher Lee var. Bästa skådisen i filmerna är Ian McKellen.

Sämsta rollbesättningarna: Merry, Haldir och Celeborn som ser fel ut för rollen och spelar dåligt. Boromir ser fel ut och spelar över för mkt, vilket även gäller för Mouth of Sauron där manus är åt skogen med halshuggningen. Elrond och Sam ser fel ut och har (båda två) skäggstubb. Bra rakknivar är tydligen sällsynt på N.Z.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 21, 2008 3:21 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Eldalie skrev:
Sämsta rollbesättningarna: Merry


Vänta lite, jag tycker Dominic Monaghan är en underbar skådis, minst lika bra som de andra "bra" skådisarna.

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 21, 2008 4:20 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Jag väntar... :wink:
Då tycker vi klart olika. Men jag märker av kommentarerna ovan, att många tycker som du. Min bild av Merry är totalt olik den Dominic förmedlar, både utseende- och beteendemässigt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 22, 2008 7:02 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Jag har också stört mig på skäggstubben. Glad att någon håller med mig om Boromir också. Stör mig lika mycket vareje gång. Merry däremot gillar jag eftersom jag haft Bakshis bild i huvudet och då har Merry alltid varit lite rödblond.

Men jag gillar inte kvinnorna. Jag är grymt kräsen så jag tycker ingen av dem är särskilt vackra men både Galadriel och Eowyn gestaltas av bra skådespelerskor så de vinner väl lite på det.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 22, 2008 9:19 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Älva skrev:
Men jag gillar inte kvinnorna. Jag är grymt kräsen så jag tycker ingen av dem är särskilt vackra men både Galadriel och Eowyn gestaltas av bra skådespelerskor så de vinner väl lite på det.


Kräsen? Kanske handlar det om smak... :P

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 22, 2008 10:05 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Danne skrev:
Älva skrev:
Men jag gillar inte kvinnorna. Jag är grymt kräsen så jag tycker ingen av dem är särskilt vackra men både Galadriel och Eowyn gestaltas av bra skådespelerskor så de vinner väl lite på det.


Kräsen? Kanske handlar det om smak... :P


Mmmm kanske det? Ha ha! :lol:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 22, 2008 10:24 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Jag är också mycket kräsen i det här fallet. Att gestalta alverna är såklart svårt, men i filmerna har de inte lyckats alls. De som utseendemässigt funkar har bara statistroller (se den mörke alven när sällskapet lämnar Imladris, samt Haldirs två ljusa vaktpolare vid inträdet i Lórien). Övriga lämnar mycket att önska, men där tycker jag faktiskt att Liv Tyler och Orlando Bloom kommer närmast, men jag gillar inte rollerna i filmerna, och ser inte de båda som några bättre skådespelare annars heller (i Orlandos fall snarare mycket sämre).

Eowyn ser enligt mig inte ut som Miranda Otto, som annars ser mycket bra ut i filmerna. Galadriel måste se mer majestätisk och vis ut, även om Cate Blanchett är en mycket kompetent aktris. (När hon tar på sig Nenya och de går lös med dataspelseffekterna uppstår ett av filmernas lågvattenmärken.)

Vad gäller männen är jag lika kräsen, och tycker egentligen bara att Christopher Lee svarar upp mot min bild av Saruman. Han spelar grymt bra också, så det gör den rollen till filmernas bästa. Elijah Wood passar utmärkt som Frodo utseendemässigt, då han ser lite underligt "alvisk" ut, vilket stämmer överens med JRRTs beskrivning. Aragorn duger, men min bild av honom är annorlunda (faktiskt aningen mer som i Bakshis film, men utan snedluggen). Han ska se fårad ut, och inte så fotogenisk som Viggo. Gimli har en mycket kompetent skådespelare bakom masken, men det faktum att han inte syns ordentligt och har en löjeväckande roll i manus, gör denna till en av de sämre porträtteringarna. I samtliga fall, utom Sarumans och i viss mån Denethors och Gandalfs, är det manus för karaktärerna som förstör mest.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 02, 2008 5:44 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Manusförfattarna var urusla.. Tolkien hade tänkt på det mesta. Varför ändra på så himla mycket?

Nästan alla ändringar var urusla. ogenomtänkta o bara helt fel.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 76 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010