En motargumenterare är aldrig sen? (2-3 år, håhå jaja)
1)
Liv Tyler skall inte få fullt så mycket kritik i min mening.
Anser hon ser väldigt rätt ut. Hon har faktiskt ett ganska egensinnigt ansikte och kroppsformer som är långt från våra moderna perverterade anorexiaideal, tillsammans speglar en för mig trovärdig forna skönhet (i en tid de de flesta människor antagligen hade 3 tänder och löss).
Viktigare är dock att hon förmedlar en känsla av handlingskraft, styrka och okuvlighet (för mycket gnälliga scener tyvärr efter film 1, men filmerna dränks i sådana tillfogade och "hitte på"-scener).
Det är helt rätt för en dotter av
Fingolfins/Finarfins/Thingols/maiars/Beors/Hadors ätt. Eloge från min sida!
Nu kan man klaga på att hon fick Glorfindels roll, men det är korrekt ur filmperspektiv då hon är av vidare betydelse och inte G, men jag är lite glad att Arwen fått lite av Luthiens kvaliteter.
Luthien kämpade ohämmat & gav sig t.o.m in i Morgoths hovsal (!) för Berens skull men Arwen sitter hemma och chillar tills Aragon blivit kung och massa kosing, då passar det att komma trippandes!?
2)
Hugo Weaving som Elrond är ett korrekt
rynkat val, eftersom vi måste minnas att filmen skall kunna ses av alla, även dem som inte lärt känna alvernas sanna väsen genom böckerna först. Hur många som tyckte Legolas var "cool" skulle spontant trott att han antagligen var några tusen år gammal?
För att kombinera känslan av alverna som ett odödligt ungdomligt folk men samtidigt skapa
känslan av att herr Elrond faktiskt är RIKTIGT gammal räv som sett och gjort det mesta och mött de flesta behövs någon med Weavings utseende. Inte gammal men inte ung heller.
Det vore svårsmält att SE (till skillnad från att föreställa sig så som genom läsning) en "slyngel" sitta och vara alvkungen...
Det enda alternativ jag ser till honom om man vill ha ett ungdomligt, odödligt utessende vore nog Stuart Townsend spontant, tänker på hans underbara prestation i Queen of the Damned (som helt förstörs av manusförfattarna och de kvinnliga menlösa motspelerskorna), den har ju dock några år på nacken (men Stuart var för ung för att få spela Aragon haha

).