Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 7:34 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 76 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Om ni fick ändra rollbesättningen?
InläggPostat: lör maj 26, 2007 8:36 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: mån maj 14, 2007 12:42 pm
Inlägg: 63
Ort: Rohan
Vilka skulle ni vilja spelade huvudrollerna i Ringen-trilogin filmerna om ni fick bestämma/ändra som ni ville ? Varför skulle du välja personerna till de rollerna ??

:D

_________________
From the ashes a fire shall be woken,
A light from the shadows shall spring;
Renewed shall be blade that was broken:
The crownless again shall be king.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Jag själv...
InläggPostat: lör maj 26, 2007 8:37 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: mån maj 14, 2007 12:42 pm
Inlägg: 63
Ort: Rohan
Jag själv skulle nog vilja ha någon vackrare än Miranda Otto som "Eowyn" och sen skulle jag velat ha Brad Pitt i någon roll, kanske som Eomer, cooolt !

_________________
From the ashes a fire shall be woken,
A light from the shadows shall spring;
Renewed shall be blade that was broken:
The crownless again shall be king.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jag själv...
InläggPostat: lör maj 26, 2007 8:42 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: mån maj 07, 2007 7:59 pm
Inlägg: 747
Ort: Tol Morwen
Nessa skrev:
Jag själv skulle nog vilja ha någon vackrare än Miranda Otto som "Eowyn" och sen skulle jag velat ha Brad Pitt i någon roll, kanske som Eomer, cooolt !


Jag som tycker att Miranda Otto är så vacker... :evil: :wink:

Annars finns det väl inte mycket att ändra på, det mesta är jag för van vid för att ändra på.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör maj 26, 2007 10:39 pm 
Offline
Wavemaster of the World

Blev medlem: mån apr 19, 2004 6:10 pm
Inlägg: 2010
Ort: Världen
Jag skulle byta ut killen som spelar Celeborn mot någon som faktiskt ser bra ut. Csokas kanske är en superb skådespelare, vad vet jag, men i det här fallet känns det faktiskt som om utseende kunde ha fått gå före talang.

Annars är jag ganska nöjd med rollbesättningen, möjligen med undantag av Legolas - Bloom är ingen särskilt vass skådis och är dessutom för snygg för att vara alv (alver skall vara vackra, inte snygga).

_________________
"Det har alltid varit kyrkans uppgift att försöka motverka förtryck." - präst i lokaltidningen

Ha. Ha. Ha.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör maj 26, 2007 10:52 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Framför allt skulle jag byta ut Lavskägges röst, så den inte görs av samma skådis som gör Gimli. Det hörs för tydligt att det är samma person.

I övrigt skulle jag nog inte ändra så mycket, man har ju vant sig vid de som fick förtroendet i filmerna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 27, 2007 9:42 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Ja, jag skulle INTE ha med Brad Pitt, det är ett som är säkert.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 27, 2007 11:20 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 05, 2007 12:50 pm
Inlägg: 1126
Ort: Menegroth
skulle nog bytt ut wood och bloom

_________________
Ur natten steg jag till ljusets värld
med sång under solen, med draget svärd.
Jag red tills hoppet och hjärtat brast
mot solnedgången och dödens gast.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 27, 2007 5:46 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Aragorn - Viggo ÄR Aragorn. End of discussion.

Arwen - Är inte nöjd med Liv Tyler, men det beror mer på rollen hon spelar än på hennes utseende eller prestation.

Bilbo - Ian Holm är underbar.

Boromir - Man skulle kunna ersätta Sean Bean med en mindre överspelande skådis, men att skriva om rollen skulle vara en mycket bättre lösning.

Celeborn - Det är absolut inget fel på Marton Csokas rollprestation, men ser killen ut som en alv? Nej, det gör han definitivt inte. Och rollen är faktiskt inte så svår att spela att man måste prioritera talang framför utseende i så stor utsträckning som man har gjort här.

Denethor - Inget fel här på skådespelaren, kanske dock på manusförfattaren.

Elrond - Hugo Weaving är en bra skådespelare, men tyvärr kommer vi för alltid bara att tänka på honom som Agent Smith (alt. han med de roliga ögonbrynen), vilket helt förtar hans trovärdighet.

Eomer - Själv småskrattar jag alltid lite så fort Karl Urban syns i bild, men han är egentligen riktigt bra i rollen.

Eowyn - Jag tycker inte att Miranda Otto har det perfekta utseendet för rollen, men (i likhet med Viggo) gör hon den tillräckligt trovärdigt för att det inte ska spela någon roll.

Faramir - Det är förstås synd att han inte är svarthårig, men David Wenham gör i stort en bra insats, enligt mig. Att hans roll sedan är helt skruvad är ju inte hans fel ...

Frodo - HAHAHA! *vrider mig i kramper* Allvarligt talat: Bort med Wood. Snälla.

Galadriel - Cate Blanchett passar utmärkt i sin roll. Synd bara att hennes alvöron är så genomskinliga.

Gandalf - Ian McKellen är minst lika bra som Elijah Wood är dålig. Här har vi helt klart filmernas bästa skådespelare.

Gimli - John-Rhys Davies fungerar utmärkt i rollen, som dock gärna hade fått vara skriven lite annorlunda.

Gollum - Det finns ingen tvekan om att Andy Serkis är fenomenal som Gollum! Att sedan animatörerna kunde ha hållit sig (mycket) mer till boken när de gav honom hans slutgiltiga utseende är en annan historia.

Haldir - Jag är allergisk mot Craig Parker som Haldir. Jag överdriver inte när jag säger att jag ryser av vämjelse så fort han dyker upp i rutan, öppnar munnen och säger något med sin sega, sliskiga röst. Byt ut honom snarast.

Legolas - Varför Bloom? Antagligen det mest meningslösa valet av skådespelare. Men vad spelar det egentligen för roll när karaktären är platt som en pannkaka?

Merry - Har har jag inga invändningar, annat än mitt eviga klagande på manusförfattare och regissörer. Åldersskillnaden mellan Merry och Pippin hade gärna fått vara mer märkbar.

Pippin - Billy Boyd gör en riktigt, riktigt bra prestation.

Sam - ... Och Sean Astin är ännu bättre.

Saruman - Christopher Lee sällar sig utan tvekan till samma kategori som ovanstående.

Théoden - Är inte helt nöjd med Bernard Hills utseende, men i övrigt passar han i rollen.

Treebeard - Underbar röst. Problemet är bara att Gimli också använder sig av den.

Wormtongue - Här har jag svårt för att komma fram till vad jag tycker, men jag kan inte säga att jag har några direkta invändningar mot valet av Brad Dourif.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 27, 2007 8:32 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: fre mar 10, 2006 5:49 pm
Inlägg: 1472
Ort: Stockholm
Tycker att dom flesta passade rätt bra i sina roller utom Liv då möjligen :twisted: .
Hade gärna sett t.ex Amy Lee som Arwen .. fasst hon är ju iofs inte skådespelerska.


Annars hade jag nog viljat ha med ett soundtrack sjunget av Elisa C Martin men det hör förstås inte till frågan.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 28, 2007 2:33 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Skulle bytt ut Frodo, Celeborn, Boromir, Haldir (framför allt :roll: ) och möjligen Legolas fast han har lite alvlook och är inte snygg, snarare söt och det är ju frågan om alver ska vara söta? Blir dom inte älvor då? :mrgreen: Sen skulle jag byta ut Galadriel och Arwen.

Men vilka jag skulle byta dom mot har jag ingen aning om? Jag är superkräsen på skådisar och jag hittar liksom inga som duger utseendemässigt.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 28, 2007 2:59 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör maj 29, 2004 1:19 pm
Inlägg: 1044
Ort: Göteborg
Älva skrev:
Blir dom inte älvor då?
:lol:

Problemet i mitt fall är att min första kontakt med midgårds värld var genom att jag såg den första filmen "the fellowship of the ring" när den hade premiär för ett antal år sedan nu och när jag sedan började läsa böckerna ett par månader senare så personifierades exempelvis Gandalfs utseende med Ian McKellens utseende även när jag läste böckerna.

På det stora hela är jag rätt så nöjd med skådespelarna i filmerna, dock inte manusförfattarna som förstör en del karaktärer en aningens.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 10, 2007 7:08 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: mån maj 14, 2007 12:42 pm
Inlägg: 63
Ort: Rohan
Turin Turambar: Theoden King som är så suverän !!! Bernard Hill är kanonhärlig !!!

_________________
From the ashes a fire shall be woken,
A light from the shadows shall spring;
Renewed shall be blade that was broken:
The crownless again shall be king.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 11, 2007 9:20 am 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
Håller med!
Bernard Hill är om möjligt den bästa skådespelaren, trots sin relativt lilla roll som Théoden. Ja, han är bäst...

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 12, 2007 8:01 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Vad har jag sagt om Théoden?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om ni fick ändra rollbesättningen?
InläggPostat: mån mar 24, 2008 3:54 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Jag kan hålla med om att Elijah Wood kunde varit mindre... ängslig? Inte behövt se så himla dyster ut hela tiden? Sett GLAD ut när han log?
Seriöst, jag vet att Frodo inte var världens lyckligaste person i boken, men han var ju inte nedstämd HELA TIDEN.
Min enda besvikelse med Faramir var att han inte riktigt såg ut som jag föreställt honom, men David Wenham gör en så bra prestation att jag inte kan klaga.
Viggo var född till rollen, och jag är nöjd med resten av brödraskapet (förutom Frodo).
Ian Holm gör en underbar Bilbo. Men jag skulle inte vilja se honom i den uppkommande Hobbiten... Tycker helt enkelt inte han passar som en "ung" Bilbo (om ni förstår vad jag menar).


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 76 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010