Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 8:01 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 142 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 22, 2010 9:46 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis mar 02, 2010 2:59 pm
Inlägg: 103
jag gillar när Frodo hänger ner från domedagsklippans kant och Sam säger "don't you let go". :) Även om inte det är med i boken är det en väldigt fin scen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Mäktigaste scenen i filmerna?
InläggPostat: tis mar 23, 2010 4:11 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
jag tycker den är lite för söt man blir inte berörd dessutom blir det ett antiklimax vulkanen störtar ju samman och de bara pratar relation
:x

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 23, 2010 5:12 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis mar 02, 2010 2:59 pm
Inlägg: 103
ok tycker åndå den är fin! :P


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 24, 2010 4:03 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Simon skrev:
jag gillar när Frodo hänger ner från domedagsklippans kant och Sam säger "don't you let go". :) Även om inte det är med i boken är det en väldigt fin scen!


Jag tycker inte det för den är bara för dum. Ingen som är svårt utmattad, oavsett hur vältränad man är, kan hänga sig kvar på det där sättet. De allra flesta, ens om de är i god form, klarar bara att hänga med två händer.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 24, 2010 9:38 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Egalmoth skrev:
Simon skrev:
jag gillar när Frodo hänger ner från domedagsklippans kant och Sam säger "don't you let go". :) Även om inte det är med i boken är det en väldigt fin scen!


Jag tycker inte det för den är bara för dum. Ingen som är svårt utmattad, oavsett hur vältränad man är, kan hänga sig kvar på det där sättet. De allra flesta, ens om de är i god form, klarar bara att hänga med två händer.


Japp, instämmer. Och hober var väl inte kända för att vara några muskelberg. Jag är i oftast skeptisk till sådana där "nästan-ramla-ned-för-stup-scener" i alla filmer. De känns alltid överdrivna.

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 05, 2010 10:58 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Mm och i samma veva kan jag ju påpeka det onaturliga i att ringen dröjde sig kvar på lavans yta och inte sjönk ned. Det kändes alldeles för mycket som Hollywood.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 06, 2010 9:27 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Egalmoth skrev:
Mm och i samma veva kan jag ju påpeka det onaturliga i att ringen dröjde sig kvar på lavans yta och inte sjönk ned. Det kändes alldeles för mycket som Hollywood.
Inte för att jag inte håller med dig, jag ogillar den scenen och det tar förmodligen för lång tid för den att smälta, men det tar ändå en stund för ett föremål att uppnå samma hetta som det det ska smältas ned i, och eftersom den här ringen krävde den allra varmaste hettan, dvs Orodruins, tog det lite längre tid för lavan att upphetta den till en sådan temperatur att den kunde lösas upp.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 06, 2010 11:49 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Eldalie skrev:
Egalmoth skrev:
Mm och i samma veva kan jag ju påpeka det onaturliga i att ringen dröjde sig kvar på lavans yta och inte sjönk ned. Det kändes alldeles för mycket som Hollywood.
Inte för att jag inte håller med dig, jag ogillar den scenen och det tar förmodligen för lång tid för den att smälta, men det tar ändå en stund för ett föremål att uppnå samma hetta som det det ska smältas ned i, och eftersom den här ringen krävde den allra varmaste hettan, dvs Orodruins, tog det lite längre tid för lavan att upphetta den till en sådan temperatur att den kunde lösas upp.


Du har antagligen mångdubbel kunskap än mig i detta ämne, men är det naturligt att den lägger sig på ytan några sekunder. Borde den inte sjunka ned några centimeter när den träffar magman (eller vad det nu är) eller om inte, så iaf studsa mot ytan när den träffar?

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 06, 2010 11:57 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Jag har ingen nämnvärd kännedom om magmas densitet och liknande, så det är svårt att säga hur ringen borde bete sig. Men det man instinktivt kan tycka är att det borde ta lika lång tid eller längre för Gollum att sjunka som för ringen. Fast det hade kanske varit osmakligt att visa honom flytande på ytan medan han blir brun och knaprig...

Kanske var ringens utdragna dödskamp också tänkt att symbolisera hur kraften i den förgäves kämpade mot den oundvikliga undergången.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 06, 2010 1:53 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Den stegrande kamelen skrev:
Kanske var ringens utdragna dödskamp också tänkt att symbolisera hur kraften i den förgäves kämpade mot den oundvikliga undergången.


Det är jag helt säker på eftersom den sjönk just när Frodo bestämt sig för att ta tag i Sam istället för att hänga kvar eller tappa greppet och falla ner. Typiskt sätt att göra film på för att dramatisera det hela.

Gollum hade börjat brinna i ögonblicket han nuddade lavan och hade åkt rätt igenom ytan och försvunnit i princip direkt. Det vet alla som sett lava i verkligheten- att det spontant kan börja brinna på ytan till synes utan anledning.

Densiteten och trögheten i magman beror till stor del på kiselhalten, vid hög kiselhalt blir magman trögflytande vilket är typiskt för stratovulkaner som Mt Doom. Men i den hastighet Gollum föll i så skulle han ändå försvunnit från ytan direkt. Säg att han föll ca 40 m i filmen isf hade han en hastighet vid nedslaget på ca 100 km/h utan luftmotstånd (med luftmotstånd kanske, jag höftar lite, 80-95 km/h) efter en flight på mindre än 3 sekunder.

I filmen däremot drogs det ut till hela 7 sekunder och han hade därför klart lägre hastighet än så. Men åtminstone 30-40 km/h skulle jag tro, vilket torde vara tillräckligt för att dyka ner i lavan snabbare än i filmen.

(s = -½ gt ² & v = -gt)


Senast redigerad av Egalmoth ons apr 07, 2010 12:32 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 06, 2010 2:01 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Egalmoth skrev:
Gollum hade börjat brinna i ögonblicket han nuddade lavan och hade åkt rätt igenom ytan och försvunnit i princip direkt. Det vet alla som sett lava i verkligheten- att det spontant kan börja brinna på ytan till synes utan anledning.

OK att han hade börjat brinna. Men varför skulle han åka rätt igenom och försvinna bara för det? Eller menar du att det bara beror på hans hastighet och densitet, och att ringen därmed också borde ha sjunkit direkt? För den har ju rimligen högre densitet än en gammal hobbit...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 06, 2010 2:04 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Hastigheten torde vara så hög att han skulle åkt rätt ned direkt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 06, 2010 4:19 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Orophin skrev:
Du har antagligen mångdubbel kunskap än mig i detta ämne, men är det naturligt att den lägger sig på ytan några sekunder. Borde den inte sjunka ned några centimeter när den träffar magman (eller vad det nu är) eller om inte, så iaf studsa mot ytan när den träffar?
Inte studsa, då magman är kletig och fångar upp den, men du har rätt i att den borde sjunka ner vid nedslaget, då den fallit från hög höjd. Det vi får utgå från (om vi nu vill anse att de gjorde lite rätt i filmen, vilket jag för min del inte tycker att vi behöver :wink:), och som Egalmoth är inne på, är magmans tröghet. Är den ruskigt kiselrik (kvarts = kiseldioxid med som mest en densitet på 2,65 g/cm3), blir den trögare. Nu är ju den här elden (som det står i boken)/magman (som i filmen) extrem då den är varmare än allting annat på jorden, så det kanske inte ska tas med i beräkningen hur riktig magma/lava fungerar, men utifrån verkligheten hade ringen förmodligen sjunkit ner pga nedslagskraften, men inte smält på sekunden. Gollum däremot hade antänts direkt vid landningen, eller kanske, om denna eld ska vara varmare än allting annat, redan innan han träffade ytan. (Jag har för övrigt alltid tänkt mig Orodruin som en stratovulkan, men det står kanske någonstans att den är låg och mindre brant?)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 06, 2010 4:41 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
http://archives.theonering.net/movie/lo ... tdoom.html

En sköldvulkan var den knappast, så def en stratovulkan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 06, 2010 10:12 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Egalmoth skrev:
http://archives.theonering.net/movie/locations/areas/mtdoom.html

En sköldvulkan var den knappast, så def en stratovulkan.
Men det är ju du som skriver ovan (1:53 idag) att det var en sköldvulkan.:?
Egalmoth skrev:
vilket är typiskt för sköldvulkaner som Mt Doom
Men bra, då fortsätter jag betrakta berget som en strato...:)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 142 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010