Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis apr 16, 2024 6:00 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 92 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 14, 2003 6:36 am 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Lúthien skrev:
skrev jag det där? vem la knark i min soppa?


Ojdå. Verkar som om det var Min soppa någon lade knark i.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 16, 2003 4:18 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: tis dec 16, 2003 4:11 pm
Inlägg: 53
Ort: Uppsala
Tolkien hade ett problem, han kunde helt enkelt inte skriva om kvinnor, hur mycket han än ville (vilket jag inte vet). Kvinnoporträtten är rent ut sagt usla - platta och ointressanta. Den enda kvinna som har någon som helst dynamik är Eowyn och ingen har väl missat varför?

Här har faktiskt filmerna lyckats klart bättre och jag applåderar de tillägg som gjorts för att föra fram och förstärka Arwens roll. Tycker att Liv Tyler lyckats alldeles utmärkt i rollen.

Vette katten om det inte varit en höjdare med Arwen som ledare för alverna i Helms klyfta.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 16, 2003 4:40 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
chrixter skrev:
Vette katten om det inte varit en höjdare med Arwen som ledare för alverna i Helms klyfta.


Jag hoppas du skämtar!

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 16, 2003 4:52 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: tis dec 16, 2003 4:11 pm
Inlägg: 53
Ort: Uppsala
Aslak skrev:
chrixter skrev:
Vette katten om det inte varit en höjdare med Arwen som ledare för alverna i Helms klyfta.


Jag hoppas du skämtar!


Inte alls. Skall man nu skriva om så varför inte gör det bra? Vari ligger logiken att Arwen som vill återförenas med Aragon sitter hemma och sulka för att ett par veckor (dagar?) senare rida i fält? Tidslinjerna i filmer är lite mystiska, men de blir inte mindre luriga för att klunga efter klunga med alver kommer släntrande än hit och än dit.

Visst, om Arwen kommer till Helms klyfta så blir det i praktiken till att skriva ut Eowyn. Hmmm, något att tänka på.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 16, 2003 5:33 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Arwen är dålig rakt i genom, hon ska knappt ens vara med, möjligt att hon kunde få vara med i någon liten romantikscen med Aragorn men att de tog bort Glorfindel är väldigt synd tycker jag!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 16, 2003 5:46 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Ja. De kunde åtminstone ha låtit Glorfindel leda Alverna som kom till Helm's Deep. Det är ingesomhelst logik i att Haldir gör det.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 16, 2003 6:51 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 22, 2003 11:32 pm
Inlägg: 685
Ort: Helsingborg
chrixter skrev:
Här har faktiskt filmerna lyckats klart bättre och jag applåderar de tillägg som gjorts för att föra fram och förstärka Arwens roll. Tycker att Liv Tyler lyckats alldeles utmärkt i rollen.

Vette katten om det inte varit en höjdare med Arwen som ledare för alverna i Helms klyfta.


Jag vill ge mitt stöd till Chrixter. Jag tycker verkligen om att de utvidgat Arwens närvaro i filmen. Hennes och Aragorns historia är mycket viktig, och det är synd att man måste läsa ett appendix för att få det helt klart för sig. Och jag gillar också Liv Tyler.

Jag tyckte dock bättre om sättet de presenterade Arwen i första filmen. Där framstår hon både stark och mjukt kvinnlig. Jag tyckte att hon var som en Lúthien Tinuviel där! Jag har inget emot att de bytte ut Glorfindel. Filmmakarna var nog tvungna att försöka få ner antalet människor med konstiga namn för den vanlige biotittaren, och Glorfindel är inte sådär väldigt framträdande i böckerna.

I TTT (och antagligen RotK) har Arwen en mer marginell roll, på avstånd från händelserna som hon är. Jag tycker väl sisådär om hur filmmakarna gjort där, det känns lite krystat ibland. Men jag gillar fortfarande att de försökt integrera henne i handlingen. Och vem vet, det hade kanske varit riktigt bra att ha henne i Helms klyfta! Fast jag vet att de hade tänkt spela upp ett trangeldrama med Aowyn-Aragorn-Arwen, och det tror jag hade blivit gräsligt. Så det är nog tur att de hållt sig med till boken. (Miranda Otto pratar förresten om detta i den där dokumentären som jag tipsade om i en annan tråd här intill.)

För mig har filmerna fördjupat min upplevelse av Arwen när jag läser böckerna. Hon är mycket mer levande för mig nu, och jag fyller i fantasin i själv det som saknas i böckerna.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 16, 2003 7:25 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Katarina skrev:
Glorfindel är inte sådär väldigt framträdande i böckerna.


Nej. Han räddade dem ju endast från The Nazgûl. Det är ju ingenting.



Förresten, hur byter man namn här på forumet?

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 16, 2003 7:49 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 22, 2003 11:32 pm
Inlägg: 685
Ort: Helsingborg
Aslak skrev:
Nej. Han räddade dem ju endast från The Nazgûl. Det är ju ingenting.

Förresten, hur byter man namn här på forumet?


Med "inte så framträdande" menade jag inte att det Glorfindel gjorde inte var så framträdande (oj, tre "inte" - blev det rätt nu? :roll: ). Jag gillar honom i böckerna. Jag menade att han inte är med så mycket.

Om man vill byta namn, måste man maila till Johan. Det är bara han som har makt över sådant, tror jag.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 16, 2003 7:58 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Han är ju faktiskt mer framträdande än Arwen.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 16, 2003 8:23 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 22, 2003 11:32 pm
Inlägg: 685
Ort: Helsingborg
Aslak skrev:
Han är ju faktiskt mer framträdande än Arwen.


OK. Men du förstår nog hur jag menar. Arwen har stor betydelse för Aragorns motivation att bli kung. Att utvidga hennes roll är logiskt ur filmarnas synpunkt. Att ha med Glorfindel, när de har ett 20-tal andra karaktärer att försöka presentera och göra begripliga för publiken, är inte "filmlogiskt".


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 16, 2003 8:40 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Jag förstår hur du menar. Men hur svårt skulle det ha varit att låta Glorfindel möta dem på vägen? Skulle det vara för svårt för publiken att fatta?

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 17, 2003 8:38 am 
Offline
Hobbit

Blev medlem: tis dec 16, 2003 4:11 pm
Inlägg: 53
Ort: Uppsala
Aslak skrev:
Han är ju faktiskt mer framträdande än Arwen.


Ja, vilket ju är verkligen visar hur illa hela Arwen-Aragonhistorien är hanterad i böckerna (medveten om att jag nu låter som ett troll, det är inte meningen utan "illa" skall här tolkas som "nedtonat"). Skall man nu föra fram deras relation i filmen (vilket jag tycker) så måste man helt enkelt skriva helt nya scener. Att Glorfindel fick stryka på foten var ett genidrag.


Senast redigerad av chrixter ons dec 17, 2003 9:10 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 17, 2003 9:04 am 
Offline
Dvärg

Blev medlem: sön sep 28, 2003 4:24 pm
Inlägg: 94
Ort: Stockholm
Jag har själv inget större problem med Arwens utökade roll, men tycker att Liv Tyler är helt fel för rollen. Hon är inte 'rätt' för mig, varken till utseende är skådespelarmässigt. Jag tycker att hon ger Arwen en annan karaktär än i boken.

_________________
På silvergrå och vita vingar flyger jag...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 18, 2003 6:22 am 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 22, 2003 11:32 pm
Inlägg: 685
Ort: Helsingborg
Aslak skrev:
Jag förstår hur du menar. Men hur svårt skulle det ha varit att låta Glorfindel möta dem på vägen? Skulle det vara för svårt för publiken att fatta?


Nej, det kanske inte skulle ha varit så svårt. Men om de nu ville få in Arwen, så håller jag med Chrixter om att det var ett genidrag att låta henne överta Glorfindels roll här.

Jag tror att vi alla har olika händelser och personer som vi fäster oss vid i böckerna. Och då blir vi olika upprörda över strykningar/ändringar i böckerna. Glorfindel är uppenbarligen en sådan "fästpunkt" för dig - och för många andra. Det förstår och respekterar jag. För mig har just Glorfindel aldrig varit så viktig, så jag sörjer inte den ändringen. En fråga om tycke och smak, helt enkelt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 92 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010