Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons sep 09, 2026 7:41 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 107 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 27, 2004 7:28 pm 
Maia

Första intrycket av Saurons språkrör var en skrattreflex... Inte alls som jag har föreställt mig, men den är bra ändå, på ett mycket underligt sätt... Kan inte komma ihåg att Aragorn hugger av huvudet av språkröret i boken? :?

Scenen med Häxmästaren och Gandalf var mycket bra, främst för att då säger inte Angmar bara att han ska knäcka trollkarlen, utan han är på väg att göra det också. Däremot tycker jag att det ser fjantigt ut när Gandalfs (och Sarumans) stav går sönder. Lite dumt där när Angmar ska döda Gandalf men hejdar såg för att han hör Rohans horn. Han kunde ju bara ha huggit Gandalf på nån sekund och sen flyga iväg... :? Men jag antar att det var enda sättet för PJ att behålla Gandalf vid liv.

En av mina många personliga favorit-scener är när Gollum säger till Frodo vid M. Doom: "Smeagol lied". På nåt sätt visar det att innerst inne så spelar det ingen roll vad han säger eller har sagt; han kommer alltid att förbli Gollum, det fanns aldrig nån räddning för honom från Ringen.

För övrigt är jag mycket nöjd med hur filmen blev!
(Ett extra plus p.g.a att Liv Tylers sång kom med!)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 27, 2004 9:40 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Liv Tyler borde ha blivit sångerska istället för skådis!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 27, 2004 9:43 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Beledhel skrev:
Liv Tyler borde ha blivit sångerska istället för skådis!

No! I Say :evil: Me like Tyler, me like very much...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 27, 2004 9:58 pm 
Dvärg
Användarvisningsbild

VA? när sjunger liv tyler???

jag gillade språkröret, kanske tack vare att han såg så (som tidigare påpekats) tim burton-rolig ut.

på extramaterialet sägs ungefär:
"vi strök aragorns duell med sauron eftersom sams och frodos resa faktiskt är viktigare" alltså inte för att det var en dålig idé? fy dig, PJ.
"men aragorn MÅSTE ju slåss med ett megastort monster, så vi animerade ett troll på sauron i stället." :?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 27, 2004 10:08 pm 
The Magnificent

Men daa! Det fattar väl alla, liksom... :roll:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 27, 2004 10:13 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Slave under Necronomicon skrev:
VA? när sjunger liv tyler???

I sången som sjungs på engelska under de korta sekvenserna i Läkandes hus är det Liv's röst vi hör.

Welcome back, förresten!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 27, 2004 10:21 pm 
Dvärg
Användarvisningsbild

oj. får kolla upp. tack förresten :D jag trodde inte att någon skulle märka att jag hade varit borta.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 28, 2004 2:16 am 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Slave under Necronomicon skrev:
jag gillade språkröret, kanske tack vare att han såg så (som tidigare påpekats) tim burton-rolig ut.

Jo, alltså jag tyckte inte illa om språkröret som sådant. Jag älskar Tim Burton och hans filmer. Det är bara det att han inte passade in med NÅGOT som hade med LotR att göra över huvud taget! I vilken Burtonfilm som helst så hade jag njutit av att se honom, men att blanda in det utseendet i resten av filmen vore ju som att slänga in en drös noveller av Edgar Allan Poe på slumpvalda platser i Tolkiens böcker.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 28, 2004 10:40 am 
Hobbit
Användarvisningsbild

Säger det igen. Tyckte språkröret var perfekt. Fick en så läskig känsla av honom, att inte veta vad som fanns därunder och att han såg liksom "fel" ut, (men de säger de ju i extramatr också att de gjort honom "fel" för att man ska få den känslan.)
Funkar på mig iallafall.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 28, 2004 1:43 pm 
Dvärg
Användarvisningsbild

undrar hur det hade varit om de hade satt munnen vertikalt istället som PJ ville. :lol: men språkröret är sanslöst coolt, med sitt sätt att smajla och slänga på huvudet.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 28, 2004 2:15 pm 
Dvärg

Denna film tycker jag var sämre än bioversionen, I alla fall hade jag en mycket bättre känsla efter att ha sett filmen på bio. De extra scener som va bra va när Aragorn kollade med förtvivlan på Skeppen och när man såg blomman på Vita trädet. Annars blev jag bara arg när jag såg allt annat. Sauromans död va bara för fjantig, läkandetshus va okej dock var det alldelles för kort (borde vara 4 gånger längre), Gandalf vs Häxmästaren är bara så uselt så jag spyr.

Liv Taylors sång va en mycket glad överaskning, Gud va bra den va.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 28, 2004 7:29 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

shadowfax skrev:
Säger det igen. Tyckte språkröret var perfekt. Fick en så läskig känsla av honom, att inte veta vad som fanns därunder och att han såg liksom "fel" ut, (men de säger de ju i extramatr också att de gjort honom "fel" för att man ska få den känslan.)
Funkar på mig iallafall.

Förlåt om jag låter gnällig. Alla har olika åsikter, och det jag tycker är verkligen ingen vedertagen sanning, utan bara en åsikt. Men jag tycker att sådant här är intressant att disskutera. Jag tycker som sagt inte att det är något fel på språkröret i sig, men i sammanhanget känns han så konstig. I Tokiens värld, där allt hänger samman på ett så perfekt och genomtänkt vis tycker jag att det känns lite taktlöst att slänga in en karaktär som inte ser ut att ha någonting med den övriga filmen att göra. För mig känns det som att de lika gärna hade kunnat slänga in en robot eller en wookie.
Att PJ & co medvetet gjorde språkröret så kufisk att man inte fattar om han är människa, ork eller Marilyn Manson som teleporterats till Midgård för att han skulle kännas "fel" övergår mitt förstånd. När jag läste i boken hur en människa (den första riktigt rakt igenom onda människa som presenteras i böckerna) på en häst ur vilkens näsborrar det sprutade eld så tyckte jag att det kändes så läskigt och "fel" (fast då fel på ett positivt sätt) att jag satt som nitad. Att en ond, maktgirig och förvriden människotrollkarl (har i alla fall för mig att han var magikunnig) befinner sig mitt bland alla orker och nadra typer av monster tycker jag känns ruskigt, men fasas över hur korrumperade och förvridna människor kan bli, och det känns fel trots att människan inte känns ditslängd från en helt annan värld.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 28, 2004 7:47 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Morningstar glömt bort Beorn och Bombadil? de passar ju knappast in i Tolkiens perfekte och genomtänkta värld... förstår dock vad du menar.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 28, 2004 7:56 pm 
Vala

Apropå språkröret...det fick mig att tänka, av någon oförklarlig anledning, på Michael Keaton i Mycket väsen för ingenting... :?
Som folk brukar säga till mig när jag säger något i den här stilen: Det förklarar en hel del...(om mig alltså)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 28, 2004 8:06 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Théoden Ändny skrev:
Morningstar glömt bort Beorn och Bombadil?

Aj då, där åkte jag dit :? Fast jag vet inte om Beorn räknas i och med att han härstammar ifrån Bilbo, och i den boken finns det ju mycket som inte passar in (örnar som talar människospråk och har krona på huvudet, alver som super sig berusade, jättar som kastar sten, troll som pratar och har namn som Tom och Bert, Gollum har en båt m.m.) i och med att den från början inte var tänkt att utspela sig i Midgård. Vad gäller Bombadil så har du naturligtvis rätt.
Men jag håller ändå fast vid att PJ hade vunnit på att föja ordspråket "laga inte vad som inte är trasigt" och behållt språkröret som människa.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 107 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]