Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis sep 01, 2026 12:05 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 469 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 ... 32  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 12, 2004 8:25 pm 
Avar

Visst var det det, tack för svaret. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 13, 2004 2:29 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag är väl en av många som irriterades lite över Saurons språkrör. Jag läste om honom i IMDB.

Citera:
The deformed Orc leader Gothmog is only mentioned once in the original novel of "The Lord of the Rings" - identified only as by name and as the Lieutenant of Morgul. His race is not given; it was the filmmakers choice to make him an Orc. The name Gothmog is shared with the leader of the Balrogs in Morgoth's army in "The Silmarillion", Tolkien's history of Middle-Earth centuries before the events in "The Lord of the Rings".

Såvitt jag vet är han en människa; en mörk Numenor. Och om inte jag tar miste så undrar man över vem som faktakollar imdbs Triva-sida.

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 13, 2004 3:04 pm 
Redaktionen

Arwens_vän skrev:
Jag är väl en av många som irriterades lite över Saurons språkrör. Jag läste om honom i IMDB.

Citera:
The deformed Orc leader Gothmog is only mentioned once in the original novel of "The Lord of the Rings" - identified only as by name and as the Lieutenant of Morgul. His race is not given; it was the filmmakers choice to make him an Orc. The name Gothmog is shared with the leader of the Balrogs in Morgoth's army in "The Silmarillion", Tolkien's history of Middle-Earth centuries before the events in "The Lord of the Rings".

Såvitt jag vet är han en människa; en mörk Numenor. Och om inte jag tar miste så undrar man över vem som faktakollar imdbs Triva-sida.

Citatet du anger har ju ingenting med Saurons språkrör att göra. Saurons språkrör var svart númenorean, som du påpekar, men det står ingenstans vad Gothmog var för ras. Min personliga teori är att han var antingen a) en nazgûl (eftersom han var nr. 2 i Minas Morgul efter Häxis) eller b) en svart númenorean, eftersom jag har svårt att se att en ork skulle upphöjas til befälhavare när det finns "bättre" folk att tillgå.

Så nej, citatet du anger är helt korrekt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 13, 2004 6:14 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ok. Kanske mitt fel. Jag har alltid sammankopplat Gorthmog med Saurons språkrör. Kanske det är så. Men vad har jag att sätta mot en som verkar ha lusläst boken... Fast det skulle hjälpa lite att få ett citat och sådant...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 13, 2004 6:29 pm 
Redaktionen

Arwens_vän skrev:
Ok. Kanske mitt fel. Jag har alltid sammankopplat Gorthmog med Saurons språkrör. Kanske det är så. Men vad har jag att sätta mot en som verkar ha lusläst boken... Fast det skulle hjälpa lite att få ett citat och sådant...

För all del. :)

Enda omnämnandet av Gothmog, kort efter det att Imrahil upptäckt att Éowyn lever:

Citera:
He [Häxmästaren] now was destroyed; but Gothmog the lieutenant of Morgul had flung them [reservtrupperna] into the fray; ...

Gothmog var alltså underbefälhavare i Minas Morgul.

Beskrivningen av Saurons språkrör:

Citera:
The Lieutenant of the Tower of Barad-dûr he was, and his name is remembered in no tale; for he himself had forgotten it, and he said: 'I am the Mouth of Sauron.' But it is told that he was a renegade, who came of the race of those that are named the Black Númenóreans...

Språkröret var alltså underbefälhavare i Barad-dûr.

Men du har en poäng: det är mycket osannolikt att Gothmog var en ork. Jag har svårt att tänka mig att någon ork skulle ha ett så "klassiskt" gammalt namn; det passar inte in med vad som verkar vara den orkiska namntraditionen: Grishnákh, Uglúk, Ufthak, Radbug, Shagrat, Gorbag...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 13, 2004 10:30 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Martinus skrev:
Men du har en poäng: det är mycket osannolikt att Gothmog var en ork. Jag har svårt att tänka mig att någon ork skulle ha ett så "klassiskt" gammalt namn; det passar inte in med vad som verkar vara den orkiska namntraditionen: Grishnákh, Uglúk, Ufthak, Radbug, Shagrat, Gorbag...

Här måste jag också hålla med. Jag har t.o.m. sett bilder på Gothmog som en Balrog (också högst osannoligt, väl?). Men är det någon som vet varför PJ & c:o valde att framställa Gothmog som orc?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 14, 2004 9:45 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Just det. Jag får hela tiden ramsan: Gothmog, Balrogernas herre, i huvudet. Av någon anledning så har jag fått för mig att han var balrog. :?

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 14, 2004 10:29 am 
Maia
Användarvisningsbild

OJ, tack Martinus. Nu har du rett ut ett totalt missförstånd från min sida. Tack.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 14, 2004 12:57 pm 
Redaktionen

Molnies skrev:
Martinus skrev:

Här måste jag också hålla med. Jag har t.o.m. sett bilder på Gothmog som en Balrog (också högst osannoligt, väl?).

Men dp kanske det är "original-Gothmog" du har sett? Han som fick pisk i Gondolin?

Citera:
Men är det någon som vet varför PJ & c:o valde att framställa Gothmog som orc?

Inte en susning.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 14, 2004 12:58 pm 
Redaktionen

Älva skrev:
Just det. Jag får hela tiden ramsan: Gothmog, Balrogernas herre, i huvudet. Av någon anledning så har jag fått för mig att han var balrog. :?

Men då är det nog, som jag gissade i en annan post, "original-Gothmog" du tänker på.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 14, 2004 12:58 pm 
Redaktionen

Arwens_vän skrev:
OJ, tack Martinus. Nu har du rett ut ett totalt missförstånd från min sida. Tack.

Ingen orsak. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 14, 2004 1:57 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Martinus skrev:
Älva skrev:

Men då är det nog, som jag gissade i en annan post, "original-Gothmog" du tänker på.

Är man Silmarillionfreak så är man. :wink:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 14, 2004 8:40 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Okej, det förklarar ju en del - att jag glömde bort "orginalet" :)
Men jag får fortfarande inte grepp om vad LotR-Gothmog är för en figur, vilket troligen är just vad Tolkien ville - men som blir ganska irriterande/konstigt när PJ gör honom till orc.
Någon som vet hur Tolkien har tänkt med Gothmog? Alltså är LotR-Gothmog uppkallad efter Balrogen, eller är det en slump (jag kan inte Sindarin - eller några andra Tolkienspråk för den delen - och vet därför inte om Gothmog betyder något speciellt) att de båda bär samma namn? Eller är det så att när han skrev LotR så var det meningen att det bara skulle finnas en Gothmog etc.?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 14, 2004 10:38 pm 
Redaktionen

Molnies skrev:
Någon som vet hur Tolkien har tänkt med Gothmog? Alltså är LotR-Gothmog uppkallad efter Balrogen, eller är det en slump (jag kan inte Sindarin - eller några andra Tolkienspråk för den delen - och vet därför inte om Gothmog betyder något speciellt) att de båda bär samma namn? Eller är det så att när han skrev LotR så var det meningen att det bara skulle finnas en Gothmog etc.?

Jag har inte källorna till hands här, så jag kan inte ge ett uttömmande svar. Jag förmodar att LotR-Gothmog är uppkallad efter balrogen, för det förekommer flera personer i Tolkiens verk som är uppkallade efter andra, tidigare figurer: Boromir, Denethor (?), Ecthelion, etc. Därför tycker jag det vore högeligen märkligt om en ork skulle ha ett sådant namn från fornstora dagar.

Huruvida det var meningen att det bara skulle finnas en Gothmog kan jag inte heller svara på, eftersom Tolkien ändrade sig med tiden på alla möjliga punkter, och det som var sant i hans värld 1920 var inte nödvändigtvis sant 1970. Se bara på hur hans uppfattning om de blå trollkarlarna tycks ha skiftat, och Morgoth hade tydligen en son i ett tidigt utkast.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 15, 2004 1:12 am 
Noldo

Encyclopedia of Arda, angående Gothmog på Pelennor skrev:
The name Gothmog was originally given to a mighty Balrog of the Elder Days, one of the greatest servants of Morgoth the first Dark Lord. Its meaning is unclear, and several possibilities exist, such as 'Dread Enforcer', 'Voice of Morgoth' or 'Black Master'. For more information on this topic, see the entry for the original Gothmog.

Och
Encyclopedia of Arda, angående balrogen Gothmog skrev:
Voice of (Mor)goth' and 'Black Master' are two others. This derivation is difficult, because Tolkien himself seems to have been uncertain of the meaning of the name - all those given here are taken from volume 5 of The History of Middle-earth. (The History of Middle-earth Volume 5, The Lost Road and Other Writings III The Etymologies and Appendix II The List of Names).

Om namnet skulle vara "Dread enforcer" eller "Black master", kan det ju vara så att han fått namnet av innebördens skull och inte nödvändigtvis på grund av Gothmog den äldre, däremot är väl ett arv av namnet mest troligt, även om det känns som Gothmog II har lite väl låg rang för att få namnet.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 469 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 ... 32  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]