WitchKing skrev:
Hur tar han form när han har ringen i sin ägo?
Sauron återkommer till Midgård redan innan Ringen ens är funnen av Smeagol. Ringen hittas av Smeagol och Deagol cirka femhundra år innnan Bilbo tar den. Tolkien anger inte exakt
hur han tar form, men han är ju maia, något ska han väl klara av själv. Dessutom säger Gandalf i Rådet att Sauron tar gestalt:
J.R.R. Tolkien skrev:
"Some here will remember that many years ago I myself dared to pass the doors of the Necromancer in Dol Guldur, and secretly explored his ways, and found thus that our fears were true: he was none other than Sauron, our Enemy of old, at length taking shape and power again."
Är du säker på att du inte råkar minnas fel, Älva? Eller säger Gandalf annat i filmen än i böckerna?
WitchKing skrev:
Finns det inget öga?
Sauron har, av allt att döma, två normala ögon på dom normala ställena. Hänvisningarna till "det Brinnande Ögat" och så vidare är liknelser, bildspråk, omskrivningar, för Saurons vaksamhet och kanske även hans "allseende" genom
palantiren. Iallafall i böckerna.
WitchKing skrev:
Är det bara Bara-Dur utan öga så är det klart?
sitter Sauron där inne?
själen?
Ja, Sauron har sin boning i Barad-Dûr, såväl till kropp som själ.
Nej, Tolkien nämner aldrig att det finns ett stort roterande öga högst upp. Däremot finns det en öppning, ett fönster, som kallas för the Window of the Eye.
Sam och Frodo ser ju faktiskt något som kan tydas som en strålkastareffekt i böckerna, men det ska nog inte ses som ett bevis på förekomsten av Det Roterande Jätteögat (tm).
J.R.R. Tolkien skrev:
Far off the shadows of Sauron hung; but torn by some gust of wind out of the world, or else moved by some great disquiet within, the mantling clouds swirled, and for a moment drew aside; and then he saw, rising black, blacker and darker than the vast shades amid which it stood, the cruel pinnacles and iron crown of the topmost tower of Barad-dûr. One moment only it stared out, but as from some great window immeasurably high there stabbed northward a flame of red, the flicker of a piercing Eye; and then the shadows were furled again and the terrible vision was removed. The Eye was not turned to them: it was gazing north to where the Captains of the West stood at bay, and thither all its malice was now bent, as the Power moved to strike its deadly blow; but Frodo at that dreadful glimpse fell as one stricken mortally.
WitchKing skrev:
Jag tänker såhär jag: att Sauron sitter under ögat som han trollat fram med sina krafter. Sen när han får reda på att en nazgul har ringen så tar han bort ögat och drar ner till huvud entr'en och får ringen och POFF!! Hes back!
Det finns inget sådant stort Öga. Se ovanstående text.
"Poff" vet jag väl inte, men jag tolkar det som att du undrar om Sauron behöver komma i fysisk kontakt med Ringen för att återfå sin fulla makt. I så fall är svaret ja, det behöver han.