Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons sep 16, 2026 11:38 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 04, 2004 1:49 pm 
Avar
Användarvisningsbild

Kort recension av vad jag tyckte om P.Jackson dock inte braindead. :)

Filmerna var för korta, det hade lämnats alldeles för mkt utanför. Dock var innehållet, det de tagit med bra. :) Jag tycker dock att det fokuseras för mkt på våldsscener och krig, även då jag är fullt medveten om att det är just ett krig det handlar om. Jag skulle hellre ha velat ha lite mer Fylke -känsla och Rivendell-känsla på filmen, det som gjorde att man verkligen "mös" när man läste boken.

Vissa scener är väldigt illa filmade, jag gillar inte alls att hobbitarna blivit framställda som de blivit. I ex scener med hobbitarna jämte ex Gandalf osv eller hobbitarna bakifrån så ser man att det inte är "rätt" person, ex Bilbo när han stiger på skeppet till Grå hamnarna, man ser så väl att det inte är Bilbo. Han är alldeles för smal och huden är ett barns. Jag kanske är småaktig men riktigt ska vara riktigt.

Jag tycker musiken är outstanding, både Enya och Annie Lennox har gjort ett bra intryck på mig. :) Pippin är fantastisk i sin sång The sterward of Gondor, den är otroligt vacker.

Jag är nog kanske mest besviken på det de inte hade med i filmen, ex Hajen och utrensningen i Fylke och så hade det varit mkt trevligt att fått se Tom Bombadill och Hjortrongull.

I stort sett så tycker jag att P. Jackson lyckats över förväntan med filmen, för vem kan egentligen filmatisera ett sådant här stort och ståtligt verk utan någon alls kritik???

Nu väntar jag med mod och vemod för att se om det blir nån film om Bilbo. Fast ännu är jag inte säker, kan det kanske bli en ordentlig flopp???

Aftonstjärna

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 04, 2004 2:03 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Gandalf: Nu önsketänker jag lite. Men eftersom filmerna är gjorde borde de finnas kvar enormt mycket rekvesita. Med denna som grund så borde inte en TV-serie bli så dyr att producera. Tänk dock på att det också finns mycket pengar att tjäna inom TV. "Vänner"-stjärnorna har väl över 1 miljon var i lön per avsnitt.
Jo, jag vet att de flesta kulisser redan är rivna och att mycket av rekvesitan sålts bort men tänk om de tänkt på en TV-serie redan från början. Allt de behövt göra var att magasinera allt tills tiden var inne för THE LORD OF THE RINGS - THE TV-SERIES.

Arwens_vän skrev:
Men de måste ju tjäna på filmen. Jag menar; ju mer pengar de tjänar, destu fler eller bättre filmer kan de släppa efteråt. Eller skulle du acceptera att knapp tjäna något på ett arbete som du har arbetat med i under sex år? Du skulle kanske göra't nu; men sen?

Att filmbolaget skulle tjäna pengar på Sagan om Ringen var ganska givet. Bara om de gav uppdraget till en komplett idiot och inkompetent regissör skulle det gå åt fanders. Allt som allt kommer väl trilogin dra in cirka 20 miljarder åt filmbolaget. Att bryta hollywoodmallen hade kanske regenerat mindre pengar men filmerna skulle bli ännu bättre och fortfarande dra in flera miljarder åt bolagen. Tänk också på att bara för att man inte följer hollywoodmallen att man inte kan tjäna pengar på sina filmer. Några exempel på filmer som jag tycker inte följer hollwoodmallen är "2001", "De misstänkta" och "Donnie Darko".
Angående argumentet att bolagen måste tjäna pengar för att göra fler och bättre filmer säger jag bara och jag tror att många nickar bifallande att; Hollywood producerar alldeles för mycket skit. De borde satsa pengarna på kvalitetsfilmer istället för filmer i kvantitet.

Aftonstjärna skrev:
Jag tycker musiken är outstanding.

Kan inte mer än hålla med dig att filmernas musik/soundtrack var superbt. Dock hade gärna sett mer sånger från böckerna.

Aftonstjärna skrev:
Vem kan egentligen filmatisera ett sådant här stort och ståtligt verk utan någon alls kritik???

Ingen.

Aftonstjärna skrev:
Nu väntar jag med mod och vemod för att se om det blir nån film om Bilbo. Fast ännu är jag inte säker, kan det kanske bli en ordentlig flopp???

Jag tycker först och främst att Bilbo inte riktigt passar in att göra film av. Säkerligen skulle P.J. göra ett gott arbete med filmen men jag hade gärna sett en annan regissör vid rodret av denna film. Någon flopp lär det knappast bli. Den kommer att rida på framgångsvågen av de redan producerade filmerna.

Senast redigerad av Klaatu sön jan 04, 2004 2:13 pm, redigerad totalt 2 gånger.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 04, 2004 2:10 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Ok, jag trodde du menade istället för, eller innan de gjorde filmerna. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 04, 2004 2:12 pm 
Avar
Användarvisningsbild

Allvarligt? Jag ryser bara jag hör ordet tv-serie. Det skulle Tolkien minsann inte gilla. Inte för fem öre. Jag tycker det finns en viss gräns på exploation. Och då inte bara på Kanarieöarna. *S*

Ingen tv-serie skulle någonsin göra böckerna rättvisa. Så det så

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 04, 2004 2:18 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Citera:
Angående argumentet att bolagen måste tjäna pengar för att göra fler och bättre filmer säger jag bara och jag tror att många nickar bifallande att; Hollywood producerar alldeles för mycket skit. De borde satsa pengarna på kvalitetsfilmer istället för filmer i kvantitet.

Beroende på vem som ska se filmen. Jag har sett kompisar som älskar riktiga b-filmer och tycker att de är kvalitet. Filmresensenter tycker att vissa filmer är kvalla och andra inte. Du tycker väl också att vissa filmer är kvalité och andra inte. Så om de gör kvalitéfilmer enligt dig kanske andra sågar filmerna (jjag vet inget om din filmsmak så jag går inte djupare än det).

Men jag tror att bara de största filmbolagen kan släppa kvalitéfilmen enligt mina/våra mått. Och för att bli en storbolag måste filmbolagen släppa mindre kvallafilmer. Och om det bara skulle släppas stora mastodontkvallafilmer skulle ju filmmarknaden bli extrem liten i längden. Många skulle tycka att det är tunt med bara fem filmer per år i biografen. Typ.

Men vad förlorar VI på att det släppa för många kvantafilmer? Vi är väl självbestämande nog att tacka ned till filmer som vi inte vill se? Och är det fler än oss som tackar nej till en viss filmtyp kommer filmbolaget släppa en eller två extratankar om att göra en sådan film. I kapitalismen får man inte bara bestämma över andra; man måste börja påverka genom att inte köpa produkten. Skulle du vilja lägga pengar på något som inte lönar sig för dig (kanske till SOS.barnbyar med liknande; men de räknas inte).

Jag tror att jag stoppas nog. Tror att jag redan nu har föreläst lite om filmgrunderna. Men innan du trycker på Quote; tänk på att smaken är som baken. Delad (och i vissa fall illaluktande)

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 04, 2004 3:00 pm 
Redaktionen

Citera:
Att filmbolaget skulle tjäna pengar på Sagan om Ringen var ganska givet.

Jaså?? Var det därför Peter Jackson fick vanka gata upp och gata ner i Holywood innan han hittade ett filmbolag som ville bekosta filmatiseringen? Var det därför New Line var bland de sista filmbolag han överhuvudtaget gick till? Var det därför många i Hollywood ruskade sina huvuden och sade att det skulle bli New Lines undergång att filmatisera Tolkien?

Jag tycker folk här ser en smula för lättvindigt på vilket enormt vågspel det var för New Line att satsa alla dessa pengar på ett tämligen chansartat projekt...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 04, 2004 3:03 pm 
Avar
Användarvisningsbild

Jag håller med Danne. Det fanns ju ingen som helst säkerhet att filmen inte skulle bli en flopp. Och det var nog en nedrans tur för New Line Cinema att det blev en succe. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 04, 2004 4:41 pm 
Sinda

Citera:

Varför?

Kom just att tänka på en sak. Vore det inte underbart med en tecknad tv-serie av LOTR?

I hope someday you'll join us
And the world will live as one

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 04, 2004 4:44 pm 
Avar
Användarvisningsbild

Nähä tack. Tecknad serie`? Den finns ju redan utgiven som tecknad film. Räcker inte det? ;)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 04, 2004 4:46 pm 
Sinda

En tv-serie kan ju bli mycket längre, och få med MYCKET mer från boken.

I hope someday you'll join us
And the world will live as one

Senast redigerad av emil sön jan 04, 2004 6:30 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 04, 2004 4:50 pm 
Avar
Användarvisningsbild

det har du rätt i, men jag gillar ialla fall inte iden. Ingen serie som jag skulle se ialla fall. *blänger surt på framtidens seriemakare* ;)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 04, 2004 5:48 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Aftonstjärna skrev:
Allvarligt? Jag ryser bara jag hör ordet tv-serie. Det skulle Tolkien minsann inte gilla.

Han skulle ju garanterat gilla det bättre än Jacksons filmer.

Aftonstjärna skrev:

En tv-serie skulle göra boken mer rättvisa än vad Jacksons filmer gjorde.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 04, 2004 5:51 pm 
Avar
Användarvisningsbild

Håller inte alls med dig. *S*

Jag tycker det räcker bra med en version av Tolkiens filmer. Nu har ju filmmakare gjort flera tecknade versioner och P.J denna bioversion.

Och jag tror inte det skulle vara så vidare populärt med en tecknad serie. Serie?? Varför tusan ska det vara en serie. *begriper mig inte på*

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 04, 2004 5:54 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Aftonstjärna skrev:
Och jag tror inte det skulle vara så vidare populärt med en tecknad serie. Serie?? Varför tusan ska det vara en serie. *begriper mig inte på*

Jag skrev TV-serie, inte tecknad serie. TV-serie skulle göra boken mer heder då den kan var mer trogen till boken och inte behöver ha med äckliga, löjliga hollywood - klichéer, skämt och banala repliker. Förhoppningsvis så skulle TV-serien även ha realistiska stridsscener.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 04, 2004 5:56 pm 
Avar
Användarvisningsbild

Kanske lite bättre med en tv-serie men inte alls bra. Gillar inte serier av nåt slag. Jag tycker att mkt av det genuina kommer bort än mer i en serie än i en film.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]