Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:29 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 21, 2004 6:50 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Vendela skrev:
Hej Aragorn fan. Dej vet har jag väl inte sett här förut, va´? Eller har jag bara varit ouppmärksam?


I så fall har jag också varit ouppmärksam. (Inget ovanligt i och för sig...)Välkommen till gamlingarnas hörna, aragorn fan!

Citera:
Vingilot: Jo, det blir nog Rosie. Men hur f-n gör man?


Du borde väl kunna få besked av Gustav, Erik B (eller vem är det nu som är så bra på det tekniska?) eller någon annan dataguru? Eller fråga Fëanor, han bytte ju från Aslak. (Var har han varit på sistone förresten? Och Wargen, vart har hon tagit vägen?)

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 29, 2004 7:49 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Nu har jag utvecklat min passion! Jag har börjat lyssna på BBC-dramatiseringen. Perfekt att ha i hörlurarna när jag sitter vid en faluröd vägg i vårsolen och njuter. 8) (Slipper höra alla gastande vårfåglar på så vis. :) )

Jag måste säga att så här långt håller jag med Katarina om att den är ruskigt bra! (Tack för tjatet!) Det enda jag har lite problem med så här innan jag vant mej är Gollum med brittisk accent. :shock: Men bortsett från det så tycker jag att han gör Gollums röst klart bättre än Andy Serkins. Framför allt själva "Gollum-ljudet" som AS fick till nån slags hostning som inte alls låter som "Gollum" i mina öron.

Men jag har mycket kvar än eftersom jag stretar vidare i orginalutgåvan. Så nu läser jag först några kapitel i boken, sedan lyssnar jag på motsvarande avsnitt av dramatiseringen... (Ännu ett tack till de som envist hävdat att böckerna ska läsas på engelska. Jag är omvänd.)

Jag undrar hur det går med mitt trädgårdsintresse i år..?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 30, 2004 10:14 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Oh... den som hade en trädgård... *drömmer mig bort* Avis!

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 30, 2004 5:49 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Man behöver inte ha en trädgård, det går bra med en trappa också! :D Har egen trapp nu och ska försöka få persilja, dill, gräslök, luktärt, krasse, lobelia och lite annat att trivas där. Och rosengeraniumen som jag har fått att övervintra tre två gånger nu. Förra året blommade den gemensamma trappen jättefint, men det ska bli kul att ha en helt egen vrå nu.
En kompis ska inreda en hobbithörna i sin (enorma...!) trädgård med de blommor som nämns i Bilbos täppa!

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 31, 2004 10:40 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Har endast en lägenhet i ett loftgångshus. Mjusch! Jag vill ha en egen trädgård med stor plats för mig själv. (Utan insyn!)

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 07, 2004 6:44 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Jag fick en ny idé idag när jag var på hemväg efter en kurs.

När jag läser böckerna försöker jag frammana bilder av landskapet i huvudet men jag tycker att det är svårt. Alla bilder blir för mej så futtiga. Bree till exempel, blir till en liten gård på fyra, fem hus. Bree-hill är en liten kulle som sällskapet rimligen borde kunna jogga över på knappa minuten istället för att gå runt den.

När jag är ute och åker söker jag miljöerna i landskapet jag passerar för att ha bilder att plocka fram när jag läser. (Jag vill inte gärna köpa Jacksons bilder rakt av.) Om jag ser en miljö som känns rätt får jag alltid en sån lust att stanna och riktigt sjunka in i Midgårdsmiljön och "pröva" landskapet tanken. (Låter helflummigt!) Saken är den att jag ständigt befinner mej i tidsbrist så den där tiden finns aldrig.

Så idag när jag plötsligt åkte förbi kummelåsarna beslutade jag mej för att ta en heldag med matsäckskorg och helt enkelt åka runt och leta Midgårdsmiljöer i mina trakter. Tänk att få sitta och äta matsäck vid Anduins strand...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 07, 2004 8:28 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Låter helskönt, Rosie!
Man måste ta sig tid till sådant som kräver tid... Även så udda grejor som "Middle-earth-spotting"! :)

(När jag var 12 letade jag miljöer ur Den oändliga historien, men i miniformat; ett litet hörn av en lerig åker blev Sorgmodets träsk, ett par stora och frodiga tuvor mossa av den där långa grova sorten blev Ylskogen osv....)

Tycker PJ:s vision av M-E är urtjusig, men det mesta är för smått och ihopkrympt för att matcha det jag ser när jag läser. (Har börjat läsa miljöskildringarna mycket noggrannare på senare tid och då har mina egna bilder vuxit så att säga.)
Finns nog lite Arda här och där i Sverige när jag tänker efter. En bokskog i Blekinge kan ses som skuggan av en forntida Mallornskog tex.

Du kan väl skriva här och berätta om din picknick vid Anduins strand när du kommer tillbaka! :D

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 07, 2004 9:03 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Absolut! Om jag bara hittar Anduin ska jag beskriva vägen för er. Kanske försvinner i Old Man Willow.... :shock:

Jag fördjupar mej i naturskildringarna så noga jag kan nu när jag läser men upptäcker att min ordförståelse stundtals är ganska begränsad. Jag har inget bra exempel på tungan just nu, men finns det fler som faktiskt inte riktigt begriper vad herr Tolkien egentligen menar när han beskriver sina miljöer?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 07, 2004 9:19 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Jodå, är bekant med problemet. Anser mina engelskakunskaper vara ganska goda, men just i beskrivningarna av miljöer och, framför allt, byggnader kan jag stöta på en hel del ord jag inte får grepp om. Ett bra lexikon är att rekommendera! Har tyvärr inget bra sv/eng men däremot ett bra "all-eng" med synonymordlista, jättebra! Även om man inte ens skulle bli klok över uppslagsordet i själva lexikonet kan man alltid leta efter det bland synonymerna och finns det bara där kan man nästan omöjligt missa betydelsen.
Problemet är väl bara att slita sig från boksidorna för att gå och slå upp ordet i fråga. Det är ju så mycket enklare att bara läsa vidare och hoppas att det inte var ett viktigt ord eller lita på att sammanhanget skall förklara det. (Men det gör det ju sällan när det gäller just den här typen av ord.)
Vilken himla roman jag skrev om detta då... :shock: )(

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 08, 2004 8:43 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Vingilot skrev:
Vilken himla roman jag skrev om detta då... :shock:


Härligt Vingilot! Det är de mer utbroderade inläggen jag uppskattar mest. Ju mera tänkt desto intressantare, därför är det alltid lika kul att läsa dina inlägg. Fortsätt så är du snäll!

Men jag måste förtydliga mej. Jag har till och med problem ibland med SVENSKAN när naturskildringarna blir alldeles för ingående. (Stridsskildringarna är ännu värre.) Jag har ett bra lexikon som alltid ligger brevid när jag läser och det är ganska sällan jag låter ord som jag inte förstår gå mej förbi. Allt ska förstås och granskas. Men när man har svårigheter att få grepp om de svenska översättningarna blir det lite trassligt. Hur föreställer jag mej t ex en kummel? (Nu åkte jag ju visserligen förbi kummelåsarna häromdagen. Men jag kan väl inte vara helt säker på att det verkligen var där jag var, kanske...)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 09, 2004 9:23 am 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:29 am
Inlägg: 128
Ort: Gondolin
Men det är väldigt svårt att få kläm på naturbeskrivningar - det kräver koncentration. Jag tycker att det är en av de stora poängerna med att läsa om böcker, att man får tid att verkligen koncentrera sig på miljöskildringarna mer ingående. Tolkiens beskrivningar är ofta ganska detaljerade och inte så målande (Hädar jag nu?), så de är inte bland de lättaste att omvandla till fungerande bilder i huvudet. Jämför t.ex. med August Strindberg eller Harry Martinsson, vilka båda besittter förmågan att beskriva väldigt levande.
Detta problem har blivit aktualiserat i och med filmerna, eftersom många tolkienister inte vill ha Jacksons bilder som permanent tapet i Midgård. Jag har haft rätt många diskussioner om just detta med olika vänner.
Oj då, ännu en lång utläggning - du behöver ju inte känna dig ensam, Vingilot! :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 09, 2004 9:21 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
...permanent tapet i Midgård... Det var snyggt! Jag är svag för snygga formuleringar.

Jag tycker att detta är så pass intressant att jag lägger upp en ny tråd under Ardas miljöer så får vi se vad övriga forumtomtar tycker.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010