Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:17 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Presentation
InläggPostat: fre apr 20, 2007 7:46 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Tänkte att vi kunde presetera oss lite granna så vi vet vilka som är "gamlingar".

Jag är född ett par år efter Tolkiens död och borde inte tillhöra det här forumet men jag kände att jag liksom växt ifrån det där "Hem och Skola" -grejen så jag ville hellre vara här och språka.

Bor i Hammarby Sjöstad (jag lovar att jag inte är ett uns rik för det, snarare tvärt om med tanke på hyran) med kille och två katter (vägrar sambo, det låter så gammalt). Jobbar inne i stan på ett försäkringsbolag så jag hänger mycket på stan om dagarna vilket ibland känns lite jobbigt. Är en sån som kan få psykbryt på för mycket människor.

Föddes en slaskig decembernatt i Elverum, Norge och växte upp i Karlstad men flyttade till Stockholm 2001 efter en turne i Norge, Sälen, Hagfors och Ludvika under några år.

Jag gillar att måla, som alla säkert förstått och att läsa fanfiction av det mer ekivoka slaget. Försöker tappert skriva på en bok och har kommit c:a 60 sidor. (hurra?) Det mesta händer inne i huvudet och har svårt att tränga ut. Ibland skapar jag musik tillsammans med min kille.

Gillar också att lyssna på musik och är periodare. Just nu har jag en svår Black Metal-period men i andra perioder är det bara The Doors som gäller och andra musikfavoriter som: Genesis anno 1974, The Who, Rolling Stones, Sophie Zelmani, HIM, Enya, Lars Demian, Portisehead osv. Jag är egentligen ganska blandad men innrst inne är jag tungmetallare.

Nu orkar jag inte avslöja mer om mig själv någon annan får ta vid.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 20, 2007 12:29 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: lör feb 24, 2007 2:19 pm
Inlägg: 243
Jag tillhör egentligen inte heller kategorin av människor som föddes innan Tolkiens död men jag har inte mycket att säga om varken skolan eller tonårsångest så Gamla Tookars klubb passade bättre.

Själv är jag född på våren 1977 i Linköping där jag även har bott hela tiden. Jag lever tillsammans med min sambo och våra två barn. Ett gemensamt och ett bonusbarn. Vi bor i en hyreslägenhet, fyra rum och kök med tillhörande trädgård. Hade även en katt, Bianca som jag tyvärr var tvungen att avliva vid 16 års ålder förra året pga sjukdom, men jag lever på minnena och alla fina stunder vi fick tillsammans.

Mitt intresse för Tolkien och hans värld började vid ett tidigt stadie i livet, kommer inte ihåg exakt när men jag var tonåring i alla fall. Som första bok läste jag Bilbo för att sedan fortsätta med ringentrilogien och hans andra verk. Har läst det mest förrutom några av böckerna i serien The History of Middle Earth.

Övriga intressen jag har är att läsa annan litteratur, mycket fantasy, Sci-Fi samt skräck/rysare. Jag har även ett enormt stort intresse för film och köper/ser på väldigt mycket film under min fritid. Är allätare och ser det mesta. Lyssnar även på rätt mycket musik och är även där allätare.

Jag jobbar som skötare inom psykiatrin och har gjort det sedan jag gick ut gymnasiet 1996. På gymnasiet gick jag omvårdnadsprogramet med inriktning på psykiatri det sista året. Tycker om mitt jobb väldigt mycket.

Kommer inte på mer att skriva just nu men jag kanske fyller på allteftersom. Om någon undrar över något så är det bara att fråga.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 20, 2007 7:58 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
är väl närmast hitills att platsa i denna grupp född i december 73 som jag är (iaf rätt år).
Bor i umeå med sambo (inbga problem med uttrycket :wink: ), 3årig dotter och 2 katter.
Är smålänning från början (Växjö-regionen) och har mesta tiden fram tills nu bott inom det området. Har haft ett par utflykter för studier till Kristanstad och Visby.
Mitt intresse för Tolkien går tillbaka till 8års åldern då jag läste ringen första gången, sedan dess har det rullat på. Silmarillion är den bok jag tycker bäst om, har ingen aning om hur många gånger jag läst den.

Det mesta utav min "egna" tid, familjen är ju första hand spenderas på MECCG ett av de bästa spel som gjorts. Det är baserat på böckerna och fångar känslan väldigt bra (enligt mig iaf). Är ledande inom svenska meccg sällskapet, därav signaturen.

Tycker annars om att gå ute i skogen, läsa när jag hinner (blir mest historia, samhällsutveckling, evolution och medicin knepiga intressen :roll: ), musikvalet blir oftast irländskt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 20, 2007 10:57 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Jaha, då får väl jag bli den första att kvala in på riktigt då! :P Föddes i juli 1973 och har således andats samma luft som den gode professorn... :wink:

Uppvuxen i Strömstad, norra Bohuslän och har sedan strax efter studenten hattat runt landet en del. Bodde några år i Göteborg, och hittills är det den längsta sammanhängande period jag varit skriven i en och samma stad.
Bor idag i Norrköping med sambo-prins och kanin. Jobbar och sliter på Plantagen och trivs oftast hyfsat med det, men förr eller senare kommer stressen att ta kål på mig..... :?

Målar, skriver, lyssnar på musik (Within Temptation, Fryshuset i morgon. :D ), fotar, syr fantasy- o medeltidskläder m.m. m.m.

Tolkien kom in i min tillvaro rätt sent och lite "pö om pö". Gjorde ett försök i mellanstadiet, men tröttnade och störde mig dessutom enormt på den krypande och underdånige Sam... Under ett au pair-år i London läste jag The Hobbit och intresset vaknade till liv så smått. När jag hörde att trilogin skulle filmatiseras blev jag mkt förväntansfull och efter första filmen drog det hela igång på allvar.

Tja, det var väl jag det. Eller små bitar av mig iaf.... :wink:

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 21, 2007 7:46 am 
Offline
Maia

Blev medlem: tor jun 10, 2004 8:11 pm
Inlägg: 673
Tillbaka till de som tyvärr aldrig fått chansen att leva samtida med den gode professorn..

Fyller snart 32 (f maj -75) och har hittills bott i Uppsala, Vetlanda, Aneby och diverse platser inom Stockholm. Just nu bor jag i en minivilla i Sköndal, tillsammans med min man och våra två barn (5 och 2 år i år) (jämfört med det låter inte sambo gammalt, Älva :wink: ).Den tid som inte spenderas med familjen, i litteraturens värld eller på detta forum :roll:, använder jag till att arbeta som lärare på ett högstadium i staden. Detta år har jag även utvecklat en löjligt stor nyfikenhet på Rowlings sista Harry Potter-bok.

Tolkiens värld var jag totalt obekant med fram till en vacker mellandag då jag och några vänner bestämde oss för att gå på bio på nyårsdagen och se den första delen av filmtriologin. Som förberedelse inför filmen bestämde jag mig för att läsa Bilbo och sedan var jag såld.

Jaha, mer spännande än så blir det inte.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 27, 2007 4:40 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör maj 12, 2007 12:00 pm
Inlägg: 36
Ort: Hallsberg
Jösses, jag är ju jättegammal! Fy. Är född -60 (ryser) kanske jag skulle starta Riktigt gamla Tookars klubb. Ung i hjärtat i alla fall och säkert inte alls äldst här på forumet. Bor i ett gammalt torp utanför Örebro, vi letar lägenhet i Hallsberg för närvarande. Är trött på vintervägar och bära ved. Huset får bli sommarstuga i framtiden. Gift, två barn, tre bonus, ett barn-barn. Bara minstingen på gymnasiet bor hemma. En katt, ett antal fiskar.
Läst Tolkien sedan tonåren, men har inte upptäckt alla dessa roliga forum tidigare.

Jobbade inom äldreomsorgen, vilket jag älskade, men är numera sjukpensionär. Spenderar mycken tid på nätet, läser eller så spelar jag Sims 2. Är en hängiven David Wenham fan. :wink:

_________________
Why do you weep?
What are these tears upon your face?
Soon you will see
All of your fears will pass away
Safe in my arms
You're only sleeping


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 03, 2007 3:04 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör okt 02, 2004 4:45 pm
Inlägg: 416
Ort: Här och omkring
OK ... jag är född i tid ... Plöjde SoR etc när jag var tolv-13? läst om den några ggr med.
Lite osäker på vad jag ska bli när jag blir stor just nu iaf.
Gillar alla möjliga saker, men just nu ligger mkt av det nere, småbarn och håller på med vår stora flytt.
Mkt är handarbete, målat och tecknat mkt i perioder, tränar gärna mycket - och så läser jag såklart ;)

_________________
Lingling

Women and cats do what they do, men and dogs have no choice ...


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010