Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:11 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 78 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hobbitarnas odlarhörna
InläggPostat: ons jan 19, 2005 6:14 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Jag har för mig att lavendel inte fungerar på mina breddgrader. Karpaterklockan har jag annars. :) och bergsvallmo som faktiskt verkar trivas. Det kommer till och med en och annan ny liten planta som själv bestämt sig för att bo där. Denna vinter har jag dock inte orkat täcka dem, så vi får väl se hur det går till våren. Inte för sent än visserligen... men just nu är det för mörkt.

Svårt annars med bergsvallmo i en rabatt. De är så mäktiga och vackra när de blommar, men vad ska man blanda dem med för att det ska vara vackert även sen de blommat ut? Först hade jag digitalis. Mycket vackert tillsammans, men man kan få nog av digitalis.

Kände ni till denna förresten: http://www.mobot.org/gardeninghelp/plan ... ?code=A827


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 19, 2005 7:23 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Känns idag svårt att tro men för 3-4 år sedan var jag mitt i superintensiva trädgårdsstudier på en lantbruksskola och letade hus med tillhörande tomt tillräckligt stor och med läge (och jord) bra nog för att bedriva odling med siktet på viss självförsörjning och i förlängningen försäljning av överskottet i egen gårdsbutik...
Idag har jag glömt det mesta om gödslingskalkyler (eller vad hette det nu?) och latinska namn och funderar istället på vad jag ska ha på min nya balkong i nordväst-läge på 6:e våningen... Så kan det gå! :roll: :lol:

Jättefin blomma, inte visste jag att det fanns riktiga hobbitblommor, alltså även till namnet! Undrar förresten vad zon 3-8 i USA motsvarar hos oss?

Nu minns jag som sagt inte så mycket av växtplugget som jag skulle önska, men nog borde väl lavendel klara sig hos dig? Vad bor du i för zon? (Skulle slå upp den i mina sklböcker om de inte redan var nedpackade i flyttkartongerna.)

Någon som har bra tips till min synnerligen o-hobbitiska (åååh, jag älskar "hobbit", men det funkar ju f-n i mig inte! :evil: ) nya hobbithåle-täppa på balkongen. Nordväst som sagt. Funkior? Skugg-gröna? Kan man ha det i baljor?

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 20, 2005 8:35 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Kirskålen skall du inte förakta. Plocka den och strö den i salladen. Nyttigt och gott! Sen blir du ju av med den i trädgården.

Min stolthet just nu är en paprikaplanta som jag sått själv från frön av en paprika jag köpt på ica... Jag har tyvärr ingen trädgård än men jag drömmer i alla fall.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 20, 2005 2:02 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Kirskålen är faktiskt rätt vacker när den blommar. Såg en bild en gång från en trädgård där kirskålen fått bli en del av "trädgårdsarkitekturen"- genom stora vackra bestånd ringlade sig en liten stig. Mystiskt och hemlighetsfullt! Men det förstås, man kanske inte vill ha den överallt.

Paprikaplantor sådde jag för några år sedan, precis som du Älva, men med sådan framgång att det hela slutade med att jag ställde ut en hel kartong med plantor i trapphuset tillsammans med en lapp:"Varsågod att ta." Kartongen var tom när jag gick förbi igen någo timma senare så någon blev nog glad i alla fall. :)

Man kan så massor av fröer från sådant man köpt i frukt- och grönt-disken. Urkul! Jag har med varierande framgång prövat olika citrus, litchie, physallis, kiwi, passionsfrukt, vindruvor, persika, mango, avokado och kanske ytterligare några experiment som fallit i glömska. Persika och mango blev inget alls och kiwi och litchie gick så där. Bäst fungerade passionsfrukten och en satsumas. De har jag fortfarande kvar, efter 8 år. Satsumasen växer långsamt, det är först de senaste två åren som den fått fler än 3 grenar. Är väl 130 cm hög (i "stumplästen" :wink: ) nu. Passionsfrukten har varit uppe i taket och vänt ett oräkneligt antal gånger (virar den inte, den får växa på "tripod"-störar av bambu).
(Uuoh, nu känner jag "odlar-djävulen" vakna till liv inom mig igen, som en botaniklärare på skolan brukade säga... :P )

Skuggig-balkongtips, någon? Please. :)

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 20, 2005 2:35 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Avokadon har varit seg den sista tiden och nu var varenda blad torrt. Den verkar ha gett upp men jag ska kämpa på ett tag till. Det blir ju ljusare på kvällarna snart och då kanske den piggnar till sig.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 20, 2005 2:45 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Ja, vintern är en plåga för många gröna vänner...
Min Benjaminfikus har tappat mer än hälften av sina blad. Det var vintern som tog kål på de flesta av mina misslyckade fönster-odlingar. Physallisen blev gängliga som snören, men de plantor jag gav till mamma och som fick bo i en inglasad hörna på altanen blev jättefina. Stadiga och gröna och med massor av god frukt i prassliga små "påsar"!

Ge inte upp om avokadon, det kommer ju en vår! Är din lång och gänglig förresten? Det blev min, jag bodde nog för mörkt för att ha avokado då.

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 20, 2005 2:47 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Min är som en lång, smal stång med ett "paraply" av långa blad. Lite smått irrriterande att den aldrig liksom vill förgrena sig.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 20, 2005 2:55 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Precis sådan var min med. I början tyckte jag det var gulligt, som en liten minipalm liksom, men med tiden när den bara blev längre och längre tröttnade jag lite på den. Undrar om den alls ska förgrena sig? Den kanske växer som en palm i sin naturliga miljö?

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 20, 2005 2:58 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Mamma påstod (och påstår) att jag är för snäll mot mina krukväxter och borde tukta dem mer för att få dem att grena sig. Men om jag klipper i avokadon så blir det ju bara en stång kvar...

Har en annan växt som bara skjuter i höjden och aldrig grenar sig. Den har något mjölkaktigt innehåll för en del blad har trillat av när vi har flyttat den och planterat om den. etc. Men den blir bara längre. Nu har en del av stänglarna (jag har flera i samma kruka) böjt sig till en spiral så den kanske blir lite kul så småningom ändå.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 20, 2005 3:14 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Älva skrev:
Nu har en del av stänglarna (jag har flera i samma kruka) böjt sig till en spiral så den kanske blir lite kul så småningom ändå.

Man ska vara öppen för nya möjligheter! :D

Hittade min braiga lilla fröbok. Så här står det om avokado: "I det vilda blir avokado ett mycket stort träd och även hemma är det inte ovanligt att en planta på några år når taket." Hade min aldrig lyckats med kan jag intyga...
"Det är bra att toppa tidigt så att en förgrening sker." Jaha, det vågade jag nog aldrig göra med min heller... "Den svåraste perioden för en avokado inomhus är vintern. Kan man placera den svalt och ljust är det en fördel. Vattnar och gödlsar man sparsamt och duschar bladverket emmellanåt så trivs den ytterst bra. Det senare gäller även sommartid. Torr luft ger bruna bladkanter.
Som alla egentliga träd fälls bladen nerifrån med tiden.
Någon enstaka gång har jag sett en inomhusodlad planta blomma. Men det är alltså sällsynt."
Det står också att de inte ska stå i för stark sol.

När jag har toppat mina plantor har det ofta hänt att det bara växer ut en ny gren, ofta lite snett dessutom, så jag är mkt feg med saxen...

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 20, 2005 3:18 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: lör dec 18, 2004 11:14 pm
Inlägg: 28
Ort: Fylke
Skuggiga balkongtips - hmm få se nu. Jag har själv haft funkia i kruka, även astilbe, och de verkar trivas bra. Man kan ha det mesta i kruka men om du vill övervintra dem ska du se till att ställa krukan på en skiva frigolit på senhösten för kyla underifrån är det som oftast tar död på krukade växter.
Ett annat tips är, att omkring tiden när frostnätterna kommer så ställer du hela krukan i en sopsäck (typ svart sopsäck eller liknande) och knyter till den över krukan - så att krukan hamnar inuti säcken om du förstår. Bladen kan sticka upp genom säckens öppning, det är själva rotmassan du ska skydda. Det ska vara massor med luft inuti säcken som funkar som isolering.
Om du tycker om barrväxter kan du testa med tujor (klottujor är söta). Själv har jag lite svårt för barrväxter i allmänhet, de känns så mörka att jag nästan känner hur de kastar skuggor över själen... :?

Sommarblommor - flitiga Lisa tycker om skugga. Tänk dig en lysande vit flitiga Lisa ihop med en brokbladig funkia. :)
Isbegonior tycker också om skugga.

Det finns många växter, det beror lite på vilken zon du bor i men om du inte tänker övervintra växterna så kan du välja mer fritt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 20, 2005 3:25 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Jag ska försöka toppa den när den piggnat till. Så ska jag komma ihåg att duscha den ibland. Paprikan blommade förresten här i höst men jag försökte pollinera den för hand men det resulterade i att jag kände mig som en snuskhummer när jag gick och pillade på blommorna för att föröka dem så jag slutade...

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 20, 2005 7:50 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:29 am
Inlägg: 128
Ort: Gondolin
*en alv smyger in i hobbithörnan...*
Jag hade en norrbalkong förut och på den hade jag Flitiga Lisa och, faktiskt, pelargonior. Jag hade någon överbliven en också, på tal om barrväxter. Det var oerhört svårt annars att få växter att överleva i centrala Malmö och utan sol. Rena Mordor!
Min man envisas med att odla avocado och han toppar den som man skall, dvs brutalt så den bara blir en pinne, men inte hjälper det. Den är lång och gänglig med max fyra blad ändå.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 20, 2005 8:58 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Det var värst vilken odlarklåda som gav sig till känna. Tur att jag startade denna tråd kanske. Det verkade finnas ett uppdämt behov? :)

Håller med dig Akleja om vad du säger om barrväxter. Jag tycker inte alls om dem, men jag misstänker att det kan ha att göra med att det var så populärt i min barndom då det var barrväxter och tegelhus som var det absolut hetaste. Som alltid revolterar man mot det som ens föräldrar tyckte var fräckt och modernt. Men, men det kan ju för all del bara vara för att jag inte tycker om hur de ser ut också. Men faktum är att jag föll till föga och köpte mig två tujor i somras för att plantera på var sida om trappen. Jag är nämligen gränslöst trött på alla dessa urnor och balkonglådor som jag drar med vart enda år. (Kanske man inte ska erkänna efter all denna odlarlusta som visats här ovan?) Nu när tujorna sitter där de sitter blir det inte så attans tomt och jag slipper ha krukor där som ska vattnas ideligen. Ovanför dem hänger det dock balkonglådor så det blir lite färg till verandan i alla fall. Dessutom kan jag ha ljusslingor i dem på vintern.

Jag håller också med om att kirskålen är vacker när den blommar! Den har blomstänglar i en väldigt läcker vit nyans, och grönskan är definitivt frisk och frodig. Men äta den... Nja, jag har allt provat, men jag känner att jag kan stå över.

Vingilot skrev:
(åååh, jag älskar "hobbit", men det funkar ju f-n i mig inte! :evil: )
Instämmer till fullo!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 21, 2005 8:56 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Rosie skrev:
Som alltid revolterar man mot det som ens föräldrar tyckte var fräckt och modernt.


Hm... jag tillhörde nog den enda generationen som tyckte att det som var häftigt när föräldrarna var unga var störtcoolt!

Tilläggas skall att jag gärna har barrträd inpå mig. Älskar granar. Det är för övrigt också mitt favoritmotiv när det gäller att måla, förutom alver. Skriver också på en bok (som blir klar på tjugotalet kanske) som handlar lite om alver som bor i granskog. Älskar ljus som silas genom grangrenar.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 78 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010