Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:37 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Jultråden
InläggPostat: ons dec 08, 2004 12:32 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Tänkte vi kunde diskutera julen och hur julen känns nuförtiden.

Själv hade jag två veckors semester (egentligen tre) kvar att ta ut så det blir lite jullov för första gången på många år! :D Kommer att åka till dalarna och fira jul med min killes föräldrar som vi gjort de senaste fem åren. Det är lite skönt för hans mamma förbereder julmat långt i förväg så bordet dignar. Och nu har dom skaffat diskmaskin också så nu slipper man ha dåligt samvete för att mna hjälper till så lite... Det enda jag saknar är norsk surkål (den med kummin inte den otäcka tyska...) men nu har jag ett litet paket att bidra med så att julen blir komplett!

Synd att själva julen är så kort men det kanske känns bra för er som har barn och inte är så bortskämda som en annan. :wink:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 08, 2004 9:00 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:29 am
Inlägg: 128
Ort: Gondolin
Jag är en riktig julgalning och smäller upp allt julpynt utom granen redan förste advent. Alma är för liten för att uppleva någon julstress orsakad av massiv marknadföring på leksaker, så vi bara njuter! Men det är lite svårt att hinna med julbaket i år.
Vad är viktigast på julbordet? Själv föredrar jag sill i alla former.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 08, 2004 11:27 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Är julgalning som trots epitet knappt julpyntar numer. Gran (plast), adventsstjärna och mycket levande ljus är allt. Jo, och Valter och Valters vän förstås... :) (Två rätt stora grå vättar i tovad ull som jag köpt för löjligt mycket pengar för ett par år sedan, blev bara störtkär, brukar inte lägga pengar på sådant annars. Valter heter så, han har en namnlapp på sig, men hans vän är namnlös.)
Mat är viktigt: egenkomponerade julbord med favoriträtter, inte nödvändigtvis särskilt traditionella. Julskinka och köttbullar finns där dock, liksom rödbetssallad. Sill om mina föräldrar är med. Andra favoriter är potatis, morot och palsternacka med honung i ugn, helstekta vitlökschampinjoner med basilika, veg. gourmetbullar, någon lins- eller kikärtsrätt, ibland couscous, och en grönsallad. I år firar jag med en kompis som härstammar från Finland så hon kommer att bidra med finska rotfruktslådor, nytt för mig, det ser jag fram emot.
Är galen i risgrynsgröt, julmust och glögg! Och pepparkakor och chokladaskar som står framme hela dagen!
Nu blir jag hungrig.... :)

Detta plus lite julmusik, Karl-Bertil Johnssons julafton och lugn och ro är mitt favoritrecept på en bra jul. Man ska inte stressa om det finns minsta chans att slippa det.
Har en kompis som i alla år kuskat runt till alla släktingar med sina, idag, tre barn för att hinna byta klappar, smaka julmat osv.. I år har de bestämt sig för att nu får det vara nog. De som vill träffa dem på julafton får komma till dem, de åker ingenstans.

Mycket av barndomsmagin är förstås borta för min del, men jag gillar att skapa mina egna jular, så det är inte enbart en förlust.

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 09, 2004 9:56 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Åh... finsk rotfruktslåda! Min killes mamma är från finland och brukar ha med en varje år. det är sagolikt gott. Sen gör hon finsk rödbetssallad som inte heller går av för hackor. Jag har nu äntligen lärt mig äta sill och upptäcker nya goda kombinationer varje år... mums.

Julen är fortfarande mysig men julklappsöppnandet är inte höjdpunkten längre utan att få sätta sig till bords. Blir hungrig bara av tanken. Och det stilla lugnet som infinner sig sent på kvällen när man bara proppar i sig praliner och knäck fast man är dyngmätt! :)

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 13, 2004 9:42 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Hm. Fick en gratis pepparkaksdeg av ica och nu funderar jag möjligen på att göra Lotr-inspirerade pepparkakor. Någon mer som har konstiga Lotr-idéer inför julen? T.ex. "Vi skippar tomten och skickar Gandalf i år!" eller nåt i den stilen?

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 14, 2004 10:04 am 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:29 am
Inlägg: 128
Ort: Gondolin
Nej, inga konstiga idéer utom kanske en liten tanke på att gå till bords i en av mina alvklänningar. Och så kanske lite chokladgodis som spritsas ut i tengwar. Inget konstigt alls, med andra ord. :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 14, 2004 10:29 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
En julafton som jag firade alldeles själv en gång tillbringade jag i en grön sammetsklänning med vinrött sammetsband som bälte. :wink:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 14, 2004 7:34 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Om mina nästa planerade sömnadsprojekt - en mörkt vinröd tunn ylleklänning med klarröd överklänning i tjockare ylle, samt en mörkgrön "Éowyn's vita ylleklänning" - varit klara skulle jag gärna firat jul i någon av dem, men jag har inte ens fått hem tygerna än så det får bli nästa jul.

Hade jag varit pysslig nog att göra pepparkakshus hade jag gärna provat en Minas Tirith eller nåt liknande! :) Och choklad-tengwar låter ju kul!

Vad gäller mat, tja ett vanligt svenskt julbord hade nog fått det att vattnas i munnen på vilken hobbit som helst, så... :wink:
Julmust och glögg kommer att drickas ur mina keramikbägare på fot, de ger mysig halv-Midgårdsk känsla. :)

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 22, 2004 10:29 am 
Offline
Östring

Blev medlem: lör dec 18, 2004 11:14 pm
Inlägg: 28
Ort: Fylke
Älva skrev:
En julafton som jag firade alldeles själv en gång tillbringade jag i en grön sammetsklänning med vinrött sammetsband som bälte. :wink:


Det här är lite off-topic, men jag kom att tänka på en gång, när jag ville göra en romantisk kväll till mig o maken och gjorde om hela vårt vardagsrum till Lothlorien! :lol:
Jag täckte väggarna med tyg (ehh lakan) och hängde upp en massa ljusslingor kors och tvärs, och mängder med värmeljus överallt på olika nivåer i rummet. Mycket växter såklart, jag samlade ihop alla krukväxter och ställde dem lite här och där (vi har många lite större växter). Jag drog alla möbler mot väggarna och strödde rosenblad över hela golvet. :)

Jag själv var klädd i min brudklänning, som jag sytt själv och som har långa ärmar i vit spets a la Galadriel. :) Jag bjöd på lembas (eller som vi säger på svenska, Nobless choklad...), hade fyllt en skål med vatten där det flöt rosenblad (Galadriels spegel) med en liten kanna vitt vin intill, och massor av frukter, bland annat såna där Physalis. I CD-spelaren låg soundtracket från the Fellowship of the ring, just det stycke som spelas när brödraskapet är i Lothlorien.
Just denna kväll skulle vi nämligen se Sagan om ringen på DVD för första gången hemma (vi hade sett den på bio tidigare) så jag ville ha en speciell inramning.

Fast jag tror jag uppskattade det mer än min make som är totalt okunnig om det mesta i Arda - men ser man på, han förstod åtminstone att det var "det där alvstället i filmen"...

En parentes bara, nu åter till juldiskussionen. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 22, 2004 11:50 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Ni är fortfarande tillsammans efter det? :shock: :lol: Skoja bara. Min kille hade nog tyckt att det varit lite för mycket men ändå uppskattat gesten. Kul idé ändå. Om jag gifter mig så ska jag också ha en brudklänning med långa ärmar. I gräddvitt siden med ljusgröna slingor...

Förresten så var det ju jultråden. Vill passa på att önska er alla en riktigt god jul för nu kommer jag inte ha tid att vara inne här förrän i mellandagarna någon gång!

Hoppas ni alla får en bra och stämningsfull jul med massa Lotr-prylar. :D

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 23, 2004 7:54 am 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:29 am
Inlägg: 128
Ort: Gondolin
Ná merye i turuhalmeri!
(Inte så bra koll på quenya? Nåja, ni kan säkert gissa på ett ungefär. Översättning efter helgen om behovet föreligger.) :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 23, 2004 7:19 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: lör dec 18, 2004 11:14 pm
Inlägg: 28
Ort: Fylke
I år ska jag prova saffranssill - jag är rätt lat och köper Abbas sill, favoriten är skärgårdssill! Det händer faktiskt att jag hittar något smarrigt recept på sill som jag testar, men det blir i mån av ork och tid.

Puh - nu är julstädningen klar, paketen inslagna, skinkan griljerad och barnen badade! :)
Ahhh nu ska de små liven nattas och sen ska mamma sitta och läsa och njuta av chokladpraliner... :wink:

God jul allesammans!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 25, 2004 12:36 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Oj oj Akelja! Vilken inramning! Det kanske är så man ska göra?! Underbart, hur som helst! :)

Jaha, nu var julafton över. Lugnt firande med en kompis. Vi försökte båda intala oss att det inte bekom oss ett dugg att hon inte hade tillgång till sina barn över julafton och att jag inte ens har några, (det är ju familjens högtid, julen...) och faktum är att vi lyckade riktigt bra. Det var en mysig julafton. Kände mig rätt hobbitaktig, vi åt mer eller mindre konstant kändes det som... :P (Är det inte otroligt så många olika saker man försöker äta under loppet av en enda dag...? :shock: )Gott var det i alla fall.
Tittade faktiskt lite på extramaterialet på ROTK. Kompisen är inte Tolkiengalning, men jag drar med henne ibland, t.ex. köade hon med mig till ROTK och var den som fick tag på de allra sista biljetterna åt oss (men detta har jag tjatat om förr, sorry...)

Anyway, hoppas ni allihop haft julaftnar som levt upp till era ev. förväntningar! :D

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 27, 2004 12:31 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Akleja: :lol: Kommentarer är överflödiga! :lol: Jag tror dock att min man skulle bli ganska nervös inför en liknande överraskning.

Vår julafton gick i samma spår som de senaste tio julaftnarna. Barnen får leta efter sin morgonpresent. I år med hjälp av chiffrerade lappar. *Fniss* Kyrkan klockan elva då julkrubban ställs upp och barnkören sjunger. Faktiskt jättemysigt även om jag betraktar berättelsen mest som en saga och legend. Men det känns som en bra start med lite kulturell bakgrund tycker jag (och bara jag är jag rädd :roll: ). Sen flyter dagen på med diverse förberedelser tills Kalle-Anka gör entre. (Och av någon underlig anledning även svärmor och svärfar. Alltid mitt under Kalle-Anka.) Sen kommer resten av gänget och vi äter, röjer undan och när vi så sagt "snart" minst femtio gånger är det då äntligen dags för julklapparna.

I år var första året som vi vuxna inte hade köpt några julklappar till varandra och det var bara så himla skönt! Då slapp man vara djupt tacksam över något man inte riktigt förstår var man ska göra av. Alternativt få presenter som man själv mer eller mindre valt ut.

Men den bästa dagen av alla är juldagen. Nya prylar och spel som ska gås igenom och lära sig och tid till att läsa, lyssna på musik, dricka kaffe och bara ta det lungt. *Suck* Först då infaller julfriden i mitt sinne...

...och på julen får man ta av det undre lagret också...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 27, 2004 9:57 am 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:29 am
Inlägg: 128
Ort: Gondolin
Vi delade som vanligt upp julen med julafton hos mina föräldrar och juldagen hos makens. Faktiskt var det ovanligt lugnt och skönt i år. Alma blev väldigt glad för alla fina snören hon fick. :D Dessutom tyckte hon att det var väldans kul med alla snapsvisor som avsjöngs vid julbordet. Men den där sköna biten på juldagen/annandagen som Rosie beskriver, när man kan läsa julklappsboken och så, den bortfaller helt när man har ett åttamåning som vill resa sig upp en gång i minuten.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010