Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 11:13 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 20, 2004 1:30 pm 
Offline
Vala
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 29, 2003 12:45 am
Inlägg: 155
Ort: Hjo
Jag får dels en underjordisk och dels en överjordisk bild när jag läser namnet: Underjordisk drake som vaktar floden Styx i grekisk mytologi. (Endast i min fantasi alltså). Eller en flygande taxi, lite inne på Liftaren-spåret där... :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 21, 2004 8:07 am 
Offline
Östring

Blev medlem: tis mar 09, 2004 1:01 pm
Inlägg: 43
Läckert! Jag gillar alla era associationer och drakar verkar vara en genomgående tanke. Kanske man skulle skaffa en bild att koppla till namnet...

Nu skäms jag lite men jag måste erkänna att jag aldrig tagit mig för att läsa Hitch Hiker's Guide to the Galaxy trots att den lovprisats av så många. Det har blivit en av de där böckerna man lovar sig själv att läsa... senare... :oops:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 21, 2004 10:21 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Varning! Det kan bli så att du inte kan lägga den ifrån dig när du väl öppnat den. :wink:

Jag älskar den också...

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 22, 2004 6:43 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Bekännelsens timme tycks vara inne, så jag kan tala om att jag äger "Liftarens" och läste en stor del av den för ett antal år sedan. Men jag fattade inte vad som var bra med den och gav upp. Men det hör till saken att det var precis vad jag gjorde med sagan om ringen första gången jag läste den också. Då hade jag ändå tvingat mej igenom de två första böckerna innan jag gav upp. Sen gav jag mej inte på den igen förrän det började ryktas om en filminspelning. Och att andra gången gav ett helt annat intryck bevisar ju mitt deltagande i detta forum.

Så man kanske skulle ge "Liftarens" en andra chans också? Var den nu finns...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 22, 2004 9:32 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Rekomenderar varmt alla som inte redan gjort det att läsa "Liftarens...", men undrar samtidigt om det inte ändå är så att det verkligen rör sig om en bok som man antingen älskar eller står helt oförstående inför...
Har nyss lyssnat klart på en av dem, uppläst av Douglas Adams själv, en härlig upplevelse! :) (För er som inte vet avled Adams oväntat i hjärtattack för ett par år sedan. Jag var på en av hans fansidor när beskedet kom och det var en märklig och mycket gripande upplevelse. Sista avsked och kondoleanser (helt olika de vanliga, han var ju trots allt en ganska ovanlig man... :wink: ) strömade in, näranog sekund för sekund. Det var mycket sorgligt och mycket..., ja, jag vet inte.

Det finns också andra Adams-böcker att läsa, t.ex. de om privatdeckaren Dirk Gently (där man kan få träffa vår åskgud Tor som räknar alla stenar i Wales som straff för något otåg...) och en av mina favoritböcker, en reseskildring, "Last chance to see", som fungerar rätt bra som självbiografi.

Tänk vad svårt det är att inte bli off-topic.......... :roll:

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 22, 2004 11:28 am 
Offline
Östring

Blev medlem: tis mar 09, 2004 1:01 pm
Inlägg: 43
Vingilot skrev:
Rekomenderar varmt alla som inte redan gjort det att läsa "Liftarens...", men undrar samtidigt om det inte ändå är så att det verkligen rör sig om en bok som man antingen älskar eller står helt oförstående inför...

Hmmm... Är det originalspråket som gäller i vanlig ordning?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010