Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör sep 12, 2026 2:07 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Svensk SF i bottenklass: Olof Möller
InläggPostat: tor feb 10, 2005 3:07 pm 
Snaga

Finns det någon här som har läst Olof Möller? Jag har tack vare slumpen sprungit på denna i mitt tycke misslyckade svenske SF-författare och fascinerats av hans naiva, nästan fåniga stil och galna idéer.

Det finns utgivet 29 pockets i serien "Jaktrymdskepp X12", mellan åren 1974 och 80, ungefär. I den 29:e flaggas det för nummer 30, som jag inte lyckats hitta, hur jag än har letat på loppisar och boklådor.

Framförallt: vet någon om han lever fortfarande? Kungliga Biblioteket har naturligtvis de flesta, om inte alla böckerna, och anger hans födelseår till 1923.

/Anders

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 11, 2005 9:32 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag kan inte hjälpa dig med ett svar. Tyvärr. Allt jag kan göra är att erbjuda dig en del av min nyfikenhet.

Du skriver att du letar efter nr. 30, efter att ha uppmärksammat en detalj i bok nummer 29. Letar du efter böckerna enbart för att veta var de finns? Eller samlar du på bokserien trots att du kallar dem för (taget ur sitt sammanhang) naiva, galna och nästan fåniga?

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 14, 2005 9:54 am 
Snaga

Jag kanske lät lite väl nedsättande i min beskrivning av Möller. Jag samlar dels för samlandets skull, och dels för att jag (trots att det är dålig svenska, vetenskapligt uppåt väggarna och allmänt tramsigt) gillar hans naivitet och roliga infall.

Karaktärerna är konstruerade för att vara nån sorts politiskt korrekt blandning: det finns folk från alla världsdelar, kvinnor som män.

Möller gav ut några andra böcker också, i en serie som heter Futura 3000. Det som förbryllade mig lite var att nr 30 i X12-serien verkade vara planerad att ges ut, men sedan har han istället gett ut böcker (bara 3 st) i en annan serie istället.

/Anders

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 18, 2005 5:31 am 
Noldo
Användarvisningsbild

Jag råkade på en av dessa böcker i min ungdom, kan inte påstå att den satte några större avtryck. Det blev inga fler i alla fall, och man får väl ha förståelse om författaren gav upp efter 29 misslyckade försök... :)

En svensk (trots namnet) sf-författare som jag tyckte var ganska bra i min ungdom var Eugen Semitjov (med reservation för stavningen.) Undrar hur han skulle funka i dag... Han skrev även (eller kanske mest) en del populärvetenskapliga böcker om rymdforskning.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 18, 2005 9:21 am 
Redaktionen

Tenderfoot skrev:
En svensk (trots namnet) sf-författare som jag tyckte var ganska bra i min ungdom var Eugen Semitjov (med reservation för stavningen.) Undrar hur han skulle funka i dag... Han skrev även (eller kanske mest) en del populärvetenskapliga böcker om rymdforskning.

Jag har inte läst någon av hans skönlitteratur; däremot en eller annan av de där populärvetenskapliga böckerna, plus att jag läste alla hans NASA-reportage i mormors gamla Allers. :) Duktig illustratör var han också -- kanske det framför allt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 31, 2005 4:07 pm 
Har aldrig hört talas om denne Olof Möller. Är egentligen ingen stor fan av sf-litteratur, inte minst därför att förståelsen av kultur, historia, politik, naturvetenskap och teknologi (blev det alls något kvar nu?) i allmänhet just är så galen. Skulle dock vara kul om du berättade lite om Möllers föreställningar. Hur framdrivs "Jaktrymdskepp X12" t.ex? :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 31, 2005 4:12 pm 
Dvärg

Det där ovanför var min post, ja. När är man egentligen inloggad här på forumet? :?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 01, 2005 6:40 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

KOlla längst ner så står det vilka som är inloggade. Efter en timme utan aktivitet så är man ute.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 01, 2005 8:17 am 
The Magnificent

Älva skrev:
Efter en timme utan aktivitet så är man ute.

Tur det. För när man bara stänger ner fönstret, utan att "logga ut", så står man fortfarande kvar som inloggad.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 05, 2005 1:19 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Men inte så kul när man springer på lunch och sen är utloggad när man är tillbaka. Det brukar alltid krångla sen efteråt med färgerna på lästa och olästa trådar.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 23, 2005 11:09 am 
Snaga

Spjutyxa skrev:
Har aldrig hört talas om denne Olof Möller. Är egentligen ingen stor fan av sf-litteratur, inte minst därför att förståelsen av kultur, historia, politik, naturvetenskap och teknologi (blev det alls något kvar nu?) i allmänhet just är så galen. Skulle dock vara kul om du berättade lite om Möllers föreställningar. Hur framdrivs "Jaktrymdskepp X12" t.ex? :)

Antar det var denna post du menade. Märkte inte att det blev lite aktivitet i den här tråden.. sorry. Hursomhelst: om jag minns rätt nämns aldrig hur framdrivningen fungerar, men den goded Möller har i alla fall inte förstått grundläggande fysikaliska principer. I hans värld "stannar" rymdskeppen om man stänger av motorn.

/Anders

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 18, 2005 10:54 pm 
Maia

Senast redigerad av [Inaktiv användare] tis okt 24, 2006 6:27 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 19, 2005 8:08 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Det var någon bokklubb nu som gav ut honom på nytt... Kan ha varit fantasybokklubben.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]