Soot skrev:
Jag läste en hel del av Lovecraft som barn och minns att jag tyckte att de var väldigt bra men inte alls otäcka.

Nu kommer jag tyvärr inte ihåg så mycket annat än ett par minnesbilder. Det var ju så många år sedan sist. Finns de fortfarande att köpa, och i så fall, vilken är bäst? Det börjar ju bli dags att läsa dem igen.

En sak till... Är den svenska översättningen bra? Jag läste dem ju så klart på svenska på grund av min ålder, plus att det säkert inte fanns fler än 20 engelska böcker allt som allt i hela biblioteket, och inte en enda av Lovecraft.
Nej, de svenska översättningarna är inte mycket att hurra över. För att bara ta ett exempel så blev "Walakea" i "The Shadow over Innsmouth" till "Wakela" i översättningen. Sam J. Lundwall brukar dessutom dra upp "Black Magic"-citatet i sina förord -- även i de böcker han gav ut under 90-talet -- trots att det bevisades 1992 att det är ett falsarium. Dessutom har han den dåliga smaken att ha med texter som INTE är skrivna av Lovecraft -- "Arvingen" i
Dagon samt
Odjurets torn -- och han noterar inte heller att dessa i själva verket är skrivna av August Derleth, trots att det har varit känt ända sedan sagda texter gavs ut för första gången.
På engelska kan jag bara rekommendera Arkham House-utgåvorna och Penguin-utgåvorna, ur rent textuell synpunkt. Alla andra mer eller mindre kryllar av småfel (OK, Penguin-utgåvorna introducerar ett par nya fel, men inte lika många som de andra utgåvorna).