Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 6:39 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 25, 2009 7:14 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: tis jul 28, 2009 10:47 pm
Inlägg: 88
Ort: Skellefteå
Eldalie, menar du på allvar att det är Narnia som har fått alla att tro att det är skillnader på män och kvinnor?

Jag hävdar att det finns skillnader. De är inte bara fysiska, utan även psykiska. Exakt hur män och kvinnor skiljer sig åt på det psykiska planet kan jag inte svara på.
Jag söker inte några skillnader, för jag vet redan att de finns där. Män och kvinnor uppför sig inte likadant och de tänker inte likadant. Det är för mig en självklarhet.

Det betyder dock inte att det är någon skillnad i värde. Kvinnor är precis lika mycket värda som män, och jag tycker att det är tråkigt med hur det har varit genom historien.
Att män och kvinnor har olika roller i samhället tycker jag dock är fullt normalt, då de har olika fysiska förutsättningar. Det finns en anledning till att det alltid har varit kvinnorna som tagit hand om barnen (det går nog lätt att resonera sig fram till) och männen som har farit ut och arbetat/samlat föda.
Att forna (och även nutida) samhällen SER NER på kvinnor finner jag högst beklakligt. Det är väl egentligen inte särskilt konstigt då mannen (generellt) är (fysiskt) starkare och därmed lättare kan ta kontrollen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 25, 2009 10:50 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Shathur skrev:
Eldalie, menar du på allvar att det är Narnia som har fått alla att tro att det är skillnader på män och kvinnor?
Nä, det menar jag inte. Vad fick dig att tro det?

Shathur skrev:
Jag hävdar att det finns skillnader. De är inte bara fysiska, utan även psykiska. Exakt hur män och kvinnor skiljer sig åt på det psykiska planet kan jag inte svara på. Jag söker inte några skillnader, för jag vet redan att de finns där. Män och kvinnor uppför sig inte likadant och de tänker inte likadant. Det är för mig en självklarhet.
Menar du då att alla kvinnor uppför sig på ett "kvinnligt" sätt, och alla män på ett "manligt"? Vad ser du som typiskt kvinnligt respektive manligt? Tror du alla är överens om den bilden du har om skillnaderna? Är det inte enklare att konstatera att alla människor är olika/unika?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 26, 2009 10:10 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Cotume skrev:
Finns det egentligen några skildnader mellan män och kvinnor utom kroppsligen och det ens miljö förväntar av en?


Tja, eftersom vårt beteende och vår utveckling på många sätt styrs av hormoner, skapar det säkert skillnader, det borde inte vara en särskilt kontroversiell slutsats. Men även om man kan hitta generella likheter inom en grupp är ju de individuella skillnaderna ändå större, varför det ändå (enligt mig) borde vara viktigare att bedöma varje människa efter den hon är och inte efter något hon borde vara.

För övrigt skulle jag vilja ta upp de tre häxorna i Terry Pratchetts böcker, som jag tycker är rätt bra skrivna kvinnliga huvudpersoner (även om de följer rätt traditionella mönster).

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 26, 2009 10:32 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Danne skrev:
Men även om man kan hitta generella likheter inom en grupp är ju de individuella skillnaderna ändå större, varför det ändå (enligt mig) borde vara viktigare att bedöma varje människa efter den hon är och inte efter något hon borde vara.
Bra sagt! Det kan finnas psykologiska skillnader (vilket många gånger verkar troligt, men för den skull kan man inte säga att det är så), men att sociala strukturer starkt bidrar till att olika samhällen skapar strukturer för könsskillnader. Varje individs unika egenskaper och beteenden står ändå över de normer samhället satt, vilket åtminstone visar att skillnaderna mellan könen är mindre än vad könstraditionalister hävdar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 26, 2009 12:19 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: tis jul 28, 2009 10:47 pm
Inlägg: 88
Ort: Skellefteå
Eldalie skrev:
Shathur skrev:
Eldalie, menar du på allvar att det är Narnia som har fått alla att tro att det är skillnader på män och kvinnor?
Nä, det menar jag inte. Vad fick dig att tro det?


Jag trodde inte det, men då din formulering antydde detta var jag tvungen att fråga. Hm, nej vänta. Jag missade ordet delvis. :oops:

Citera:
Menar du då att alla kvinnor uppför sig på ett "kvinnligt" sätt, och alla män på ett "manligt"? Vad ser du som typiskt kvinnligt respektive manligt? Tror du alla är överens om den bilden du har om skillnaderna? Är det inte enklare att konstatera att alla människor är olika/unika?


Jag menar inte att kvinnor och män är lika sinsemellan och att skillnaderna endast ligger mellan könen, eller något åt det hållet. Alla människor är olika/unika, det håller jag med om till 100 %. Däremot hävdar jag bestämt att det finns särskilda skillnader mellan dessa. Män och kvinnor har olika sätt att tänka.

För att ytterligare förtydliga vad jag menar: Man kan säga att män och kvinnor har en viss grund till sitt sätt att vara. En del av personligheten (hur står kan inte jag svara på, eller vilka områden det rör sig om) är förankrad i just den grunden: personens könstillhörighet. Resten är en blandning av arv och miljö och en del andra faktorer.

Mycket av det som anses vara kvinnligt och manligt är påhittade av samhället -- eller åtminstone överdrivna. Många män pratar med mörkare röst än vad som är naturligt för dem och många kvinnor gör samma sak fast tvärtom -- allt för att framhäva sin maskulinitet respektive femininitet. Detta är, eller åtminstone borde, vara onödigt. En man är en man och en kvinna är en kvinna.
Precis som med fiskarskrönor så tror jag att det finns ett korn av sanning i dessa egenskaper (eller åtminstone de flesta).

Jag vet inte hur många av er här som har hört talas om östrogen och testosteron: de kvinnliga respektive manliga könshormonerna. Jag kan inte svara på exakt hur mycket dessa påverkar oss som personer, men i vilket fall så har kvinnor mest östrogen och lite testosteron, och män har tvärtom.
Naturligtvis så har kvinnor och män olika mängder av respektive dito, men alla har en majoritet av den ena. Det är på samma sätt som skillnaden mellan könen.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010