Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån apr 20, 2026 1:41 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: SVT köpt in Doctor Who i nyproduktion
InläggPostat: fre nov 25, 2005 12:11 am 
Dúnadan

Gissa om jag har varit avundsjuk på norrmännen i höst. De har redan fått ta del av första säsongen av omstarten på den brittiska SF-serien Doctor Who (med en historia som sträcker sig tillbaka till sextitalet -- Sverige och Finland hoppade av någon anledning inte på tåget då), medan Finlands TV inte förbundit sig till ett premiärdatum ännu. Sökte på Outpost Gallifrey och märkte då att SVT också köpt in säsong ett, som information till alla er i den tidigare västra rikshalvan.

Jag känner tills vidare *en* person som delar min otåliga väntan. Finns det flera nånstans?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 25, 2005 12:41 am 
Maia
Användarvisningsbild

Jag följde nya Doctor Who medans jag ännu bodde i England (fram tills i maj) och var... Måttligt imponerad. Tycker konstigt nog bättre om Bille Piper som doktorns sidekick än doktorn själv. Serien balanserar i någon sorts gränsland mellan barnprogram, science fiction och humor som gör det svårt att veta vem den riktar sig till. Den perfekta publiken skulle vara ungdomar runt 15-16, men de har absolut inget intresse av sci-fi när det finns saker som Idol och MTV.

Jag fick också känslan av att det var mest gamla fans som tittade i England. Har de tidigare serierna sänts alls i Sverige? Om inte kan jag knappast tänka mig att det här blir någon succé. Trots att specialeffekterna är okej så är det inte rätt i tiden för Doctor Who.

Eller...

Vänta här nu... Menar du att SVT har köpt in gamla Doctor Who? Då kan man ju ignorera allt ovanstående och kolla in klassisk brittisk teve!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 20, 2007 1:51 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Snacka om att det går lång tid från tanke till handling. Det är först nu som det börjat sändas och jag måste nog hålla med vanja där. Vilka ska den rikta sig till?

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 20, 2007 3:26 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Faktum är att Dr Who är ett familjeprogram, och alltså ett försök att nå en brett perspektiv av åldrar. Därmed oviljan att upskatta den. Nu kommer inte Ecclestone spela doktorn mer en den här säsongen[0] får se om det blir bättre nästa verkar så.

Men det är framför allt för sin inverkan på all form av brittisk kultur som orginalserien hade i sin sändingstid från 50-talet till 1989 som gör den se värd, utan Doktorn hade vi antagligen varesig haft någon Rincewind eller Zaphod, det är något sorts mellanstadie mellan Jevees och den generationen brittisk humor och de senare deceniernas. Det är länken i mellan.

Fast nu har vi två Dr Who trådar?

[0]= Doktorn kan reinkraneras, den som visas i Sverige för tillfället bör vara den nionde doktorn om jag kommer ihåg rätt, sen fortsätter det med den tionde (och de är begränsade till tolv doktorer).

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 21, 2007 1:30 am 
Noldo
Användarvisningsbild

Jag har aldrig sett ett endaste avsnitt av Doctor Who, så varför börja nu... hehe, nej allvarligt så är jag vanligtvis intresserad av allsköns science fiction men den gode doktorn har aldrig lyckats fånga mitt intresse av någon anledning. Kanske borde ge den en chans någon gång. Fast det är nog roligare att kolla på Babylon 5, eller Farscape, eller Star Trek, eller Battlestar Galactica, eller... Ja, ni förstår att konkurrensen är hård om min uppmärksamhet.
8)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 21, 2007 2:24 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Faste det verkar ju osm om han reser i tiden också och då kunde det faktiskt fånga mitt.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 22, 2007 2:10 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

jupp det gör han...

hörde i natt på BBC 5 Live (på AM bandet, jag har inte Internet hemma), att BBC ska producera en fjärde säsong av den nya serien. (Och i Sverige är vi på den första, så tre säsonger till)

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]