Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör sep 26, 2026 2:42 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Curse of Chalion och Paladin of Souls
InläggPostat: ons okt 06, 2004 11:02 am 
Noldo

Av Lois McMaster Bujold.
Någon som har läst dem?

Jag kan säga att jag tyckte att CoC var så bra att jag kastade mig över PoS i inbunden upplaga för att få läsa den fortast möjligt - den som sett vår bokhyllor förstår vad det handlar om ;)

Det är troligen det bästa jag läst senaste året.

Det är verkligen "Fantasy utanför Midgård" också, känns inte som ngt av ngn annan. (Däremot om man skulle vara kännare av "förspansk" historia så tror jag den har extrapoänger). Gav lagom mkt att fundera på i efterhand.

Women and cats do what they do, men and dogs have no choice ...

Inläggsrubrik: Re: Curse of Chalion och Paladin of Souls
InläggPostat: ons okt 06, 2004 2:05 pm 
Redaktionen

Lingling skrev:
Av Lois McMaster Bujold.
Någon som har läst dem?

Jag kan säga att jag tyckte att CoC var så bra att jag kastade mig över PoS i inbunden upplaga för att få läsa den fortast möjligt - den som sett vår bokhyllor förstår vad det handlar om ;)

Det är troligen det bästa jag läst senaste året.

Det är verkligen "Fantasy utanför Midgård" också, känns inte som ngt av ngn annan. (Däremot om man skulle vara kännare av "förspansk" historia så tror jag den har extrapoänger). Gav lagom mkt att fundera på i efterhand.

Jag har läst Curse of Chalion -- mycket bra! Tyvärr har jag minst sagt ont om utrymme i bokhyllan, så jag måste vänta på pocketutgåvan av Paladin of Souls. Och den kommer i alla fall inte att dyka upp före juni 2005! (OK, den finns redan i brittisk pocket, men det skulle störa symmetrin)

Bujold är dock ännu bättre som sf-författare. Jag har sällan läst så medryckande böcker som hennes serie om Miles Vorkosigan. Dagen efter att jag läste ut första boken rusade jag tillbaka till bokhandeln och köpte alla delar de hade inne -- även om det innebar att jag tillfälligt missade del 2 och 6. :)

Inläggsrubrik: Bujolds Space Opera
InläggPostat: ons okt 06, 2004 3:15 pm 
Noldo

Ja, Vorkosigan-familjens äventyr m m är jättebra - tror jag läst och har allihop - ett skäl att jag köpte CoC.
Hoppas på att hon ska skriva en bok med bara Ivan-historier ... Eller bara mera Miles.
Fast då har vi lämnat kategorin Fantasy i eller utanför Midgård tror jag ;)

Fast om hon har en fortsättning på CoC & PoS på gång som är i klass med de andra vet jag inte vilket jag tycker hon ska prioritera.

30 m2 till i december, då kanske alla nedpackade böcker kan få komma fram ...

Inläggsrubrik: Re: Bujolds Space Opera
InläggPostat: ons okt 06, 2004 6:30 pm 
Redaktionen

Lingling skrev:
Ja, Vorkosigan-familjens äventyr m m är jättebra - tror jag läst och har allihop - ett skäl att jag köpte CoC.
Hoppas på att hon ska skriva en bok med bara Ivan-historier ... Eller bara mera Miles.
Fast då har vi lämnat kategorin Fantasy i eller utanför Midgård tror jag ;)

Fast om hon har en fortsättning på CoC & PoS på gång som är i klass med de andra vet jag inte vilket jag tycker hon ska prioritera.

30 m2 till i december, då kanske alla nedpackade böcker kan få komma fram ...

Det är en uppföljare på gång -- The Hallowed Hunt -- som ska komma ut nästa år, mig veterligen. Miles lär få vänta ett tag, efter vad jag hört. Vi får nöja oss med novellen i Irresistible Forces tills vidare.

Inläggsrubrik: Re: Bujolds Space Opera
InläggPostat: tor okt 07, 2004 10:59 am 
Noldo

Martinus skrev:
Det är en uppföljare på gång -- The Hallowed Hunt -- som ska komma ut nästa år, mig veterligen. Miles lär få vänta ett tag, efter vad jag hört. Vi får nöja oss med novellen i Irresistible Forces tills vidare.

"Irresistible Forces"? Den har jag missat, novellsamling? ---

X-Antologi med sex noveller om kärlekens makt. Författarna är Jo Beverley, Lois McMaster Bujold, Mary Jo Putney, Catherine Asaro, Jennifer Roberson och Deb Stover. Med förord av Asaro. -X

Kanske skulle vänta på att LMB stoppar in den i en egen samlingsbok, men det är ju en Asaro med (fast Roberson undviker jag).
Tackar!

Inläggsrubrik: Apropå Turtledove
InläggPostat: tor maj 18, 2006 2:34 pm 
Noldo

Martinus; Träffade du Lois?

Jag har tyvärr bara utbytt inlägg med henne någon gång, men henne skulle jag gärna träffa/se på ngn convention ...

"The Hallowed Hunt" var också bra, undrar om det blir en del per "gud"?
Ettan för fadern, tvåan för bastarden, trean för sonen, och så då en för dottern och modern?
Värsta när böcker är så bra och överraskande som de första var så fixar nästan inget de förväntningar man har på nästa ...

Inläggsrubrik: Re: Apropå Turtledove
InläggPostat: tor maj 18, 2006 7:43 pm 
Redaktionen

Lingling skrev:
Martinus; Träffade du Lois?

Nope, jag vill minnas att hon inte ens var i Glasgow. :cry:

Lingling skrev:
"The Hallowed Hunt" var också bra, undrar om det blir en del per "gud"?
Ettan för fadern, tvåan för bastarden, trean för sonen, och så då en för dottern och modern?
Värsta när böcker är så bra och överraskande som de första var så fixar nästan inget de förväntningar man har på nästa ...

Har ännu inte läst Paladin of Souls, men ska försöka hinna med den i sommar. Ettan var ju strålande i alla fall.

Inläggsrubrik: Re: Apropå Turtledove
InläggPostat: fre maj 19, 2006 12:58 pm 
Redaktionen

Kan förresten nämna att Steve Jackson Games har ett rollspel på gång i Miles' värld:

http://www.sjgames.com/gurps/books/vorkosigan/

Fast det är kraftigt försenat -- det skulle ha kommit 2001...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 16, 2006 4:31 pm 
Noldo

Låter kul iaf, men jag försöker undvika spelberoende - illa nog att vara nätberoende ;)

Nej Lois skulle jag gärna vilja se och höra ... Har min lilla lista på författare jag önskar de kunde locka hit, tyvärr lär det inte hända - de vet väl inte hur fint här är i juni ...

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]