Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön sep 13, 2026 2:35 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Den rättrådige
InläggPostat: ons jul 27, 2005 11:43 pm 
Wavemaster of the World

Blev för ett par år sedan given en bok skriven av David Duncan: "Det magiska fönstret", första delen i en serie kallad "Den rättrådige". Man of his word, tror jag originaltiteln lyder.
Nu var det ett par år sedan jag läste boken ifråga, så detaljerna är lite grumliga, men den handlade om Inos, prinsessa med tycke för hästar som av sin far sänds iväg till ett fjärran rike för att bli bortgift, men upptäcker att allting inte står rätt till vid hovet. Samtidigt råkar hennes bäste vän, stallpojken Rap, i trubbel på grund av sina märkliga krafter...

Jag tror jag måste leta reda på den här boken och läsa om den, för jag minns att jag gillade den. Sen ska jag se om jag kan få tag på de tre efterföljande titlarna. Av de recensioner jag läst på den här serien verkar det som om Duncan går lite djupare än många; ger sig i kast med moraliska dilemman och dylikt. Det låter intressant!

Någon som läst och har ett utlåtande?

PS. Vad jag förstår har bara de två första delarna översatts till svenska.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 02, 2005 10:34 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Dave Duncan är en av mina absoluta fantasyfavoriter! Framför allt har han ett härligt språk, man verkligen njuter när man läser. Detta gäller då de engelska originalen, översättningen har jag inte stiftat bekantskap med. Och hans personer och deras dilemman, såväl moraliska som fysiska, är väldigt skickligt och trovärdigt skildrade. Skall man nödvändigtvis leta efter något att anmärka på så är det att världen, åtminstone i A Man of His Word, är lite begränsad. Den består av en stor kontinent, men vad som finns utanför den och bortom haven är det ingen som tycks fundera det minsta på. Ett klassiskt fantasygrepp, det där, som finns i hur många böcker som helst: Är det inte vida oceaner så är det obestigliga berg som ramar in kartan och ger världen en hanterbar storlek. Men lite småfuttigt känns det ändå.

A Man of His Word består av fyra böcker, närmare bestämt:

Magic Casement
Faery Lands Forlorn
Perilous Seas

och
Emperor and Clown

Samtliga dessa titlar är tagna ur en känd engelsk dikt, och Duncan avslutar också varje kapitel med en dikt. Det pyttelilla grepp jag har om engelsk poesi har jag fått av de här böckerna!

Det finns också en fortsättningsfyrlogi, A Handful of Men, med samma huvudpersoner, som är minst lika bra. Båda serierna rekommenderas å det varmaste. Jag har läst en annan serie av Duncan också, The Great Game, som utspelar sig dels i vår vanliga värld i början av 1900-talet, dels i en annan värld. Jag tycker att den här serien börjar alldeles oerhört bra, men tappar stinget lite grann mot slutet.

Han har skrivit en hel del annat också, och jag känner att jag nog borde återuppta mitt försummade Duncan-läsande snart...

The voice I hear this passing night was heard
In ancient days, by emperor and clown:
Perhaps the self-same song that found a path
Througt the sad heart of Ruth, when sick for home,
She stood in tears amid the alien corn;
The same that oft-times hath
Charmed magic casements, opening on the foam
Of perilous seas, in faery lands forlorn.

- John Keats, Ode to a Nightingale

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 04, 2005 5:53 pm 
Wavemaster of the World

Nu har jag läst om "Det magiska fönstret" samt även "Fairie - den magiska ön". I motsats till Kamelen har jag bara läst dem på svenska så jag ska väl egentligen inte uttala mig om språket, men... Nä, jag skulle inte ha läst om boken; skulle ha låtit mina barndomsminnen vara i fred. Tyckte språket kändes barnsligt, och själva storyn... Stallpojke hjärta prinsessa och vice versa. Sättet de båda växer upp och mognar på är väldigt könsstereotypiskt: Rap som genom fysiska strapatser blir en man; Inos som mognar genom möten med andra och lär sig mer om världen på det sättet. Det enda som var intressant var "sviten", enligt mig.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 18, 2005 12:20 pm 
Redaktionen

(Detta ar mitt forsta inlagg pa 2 ar. Gosh)
Jag laste de tva forsta bockerna pa svenska for flera ar sedan och tyckte jattemycket om dem. Spanade efter resten av serien pa svenska (detta var i historiens gryning innan jag insett att fantasy oftast var battre pa engelska) men hittade dem aldrig. Misstanker att Crumiu har ratt, men fick lite lust att lasa dem igen.
Ar serien avslutad pa engelska? Mitt bibliotek hade dem bara pa svenska...

I Aear cân ven na mar

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 18, 2005 12:38 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Välkommen tillbaka! Hann aldrig träffa dig förra gången då alltså! :wink:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]