Lingling skrev:
Martinus skrev:
...
Jag såg för övrigt originalen till flera av Mattinglys HH-omslag när jag var i Glasgow. Vad som inte framgår av böckerna är att han gör dem som 3D-bilder -- du vet, i olika lager, så att det blir djup i bilden.
Aha, jag har tyckt att de ser lite märkliga ut ibland, fast väldigt genomarbetade också, men omslagen till de första utgåvorna är ju inte precis omtyckta.
Nej, tyvärr gör reproduktionen inte konsten rättvisa.
En rolig detalj med Mattingly är att han på senare tid envisas med att alltid ha med en katt på omslaget. Ibland öppet (t. ex. Nimitz), men ibland dolt (se. t. ex.
Service of the Sword, och kolla extra noga på molnen på planeten...).
Lingling skrev:
Citera:
...
Du har väl lagt märke till att Horatio och Honor delar initialer?
Weber har vägrat tala om ifall Honor kommer att klara sig ur serien med livet i behåll, men han har i alla fall avslöjat att Nimitz kommer att klara sig. Äktenskapet hängde tydligen på just den punkten...

Jodå, plöjde ju Hornblower-böcker rätt flitigt en gång i tiden - Harry Harryson har skrivit en novell om den färgblinde Honorario Hardplayer, som jag tyvärr inte läst, men åt det vansinnesroliga hållet.
LOL!
Lingling skrev:
Men Hornblower kunde ju pensionera sig som amiral, medan det som bekant inte gick så bra för Nelson - undrar vilket det blir.
Tja, Honor har ju blivit av med både armen och ögat, så hon är nog mer Nelson än Hornblower så här långt.
Lingling skrev:
Är Webers fru kattälskare eller ...?
Jag har för mig att Weber är det själv också.
Lingling skrev:
Citera:
Jag såg för övrigt att Amazon listar In Fury Born av Weber, som tydligen är en expansion av Path of the Fury som är nästan dubbelt så lång som originalstoryn. Den ska komma ut i mars.
Inte läst mer än möjligen provkapitel av de där, är de bra?
Oh ja! Jag vet inget om
In Fury Born, men
Path of the Fury är väldigt bra. Lite udda bara med en figur ur den grekiska mytologin som en av huvudpersonerna i en SF-roman, men det funkar. Jag skulle gissa att Weber har skrivit den här expansionen istället för att skriva den prequel som det ryktats om i många herrans år.
Lingling skrev:
Idag fick jag f ö mitt ex av "The Galileo Affair" och "We Few" väntar i hyllan ...

Jag har
The Galileo Affair väntande; för närvarande håller jag på med
Wind Rider's Oath, och så här långt är den OK.
We Few lär jag vänta med tills den kommer i pocket.