Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre sep 25, 2026 7:12 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Spolier: Filmen Harry Potter and the goblet of fire
InläggPostat: sön nov 20, 2005 1:06 pm 
Maia

Jag såg Harry Potter and the goblet of fire på bio igår och jag tycker att det är en bra film trots att man tyvärr märker av att boken är mycket längre än de tidigare böckerna, samtidigt som filmen är ungefär lika lång som de tidigare filmerna.

En sak jag inte har kunnat släppa, i filmen så fick jag en stark upplevelse av att det kan vara något pågång mellan Ron och Harmonie men jag fick inte riktigt den känslan när jag läste denna boken, möjligtvis mer i de senare böckerna. Någon annan som fick känslan av att filmen överdrev händelserna mellan Ron och Harmonie eller har jag missuppfattat boken?

Vad tycker ni om filmen?

P.S: om tråden hellre borde ligga i övrigt så kan väl en snäll moderator flytta på tråden.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 20, 2005 6:00 pm 
Jag tyckte inte om filmen. För mycket klippt! Detdär me Hermione och Ron vet jag inte om jag tänkte så mycket på.. Bara det att Ron blir skitsur när hon går med Krum, men det är ju med i boken oxå.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 21, 2005 2:21 am 
Maia
Användarvisningsbild

Såg den idag. Jo, det är överdrivet det mellan Ron och Hermione, men det störde jag mig inte så mycket på. Det mest irriterande 'felet' var nog avslöjandet av Barty Crouch Junior från första början, och det faktum att hela hans bakgrundshistoria var klippt (alltså att han antogs död). Tjohej tjoho, de saknar nog någon i Azkaban... Ja, det hade nog varit en nyhet modell större om en dödsätare som varit fängslad i 12 år plötsligt rymde.

Gillar inte heller att Krum framställs som dum, snygg och biffig när han inte var någondera i boken.

Men på det stora hela var filmen bra. Visst, det gick väldigt fort, men ändå är filmen nästan 3 timmar lång. Och viktiga scener som när Moody visar Imperius, Crucio och Avada Kedavra, och scenen i Wizengamot, fick ta mycket plats - båda mycket bra scener. Plus att jag både skrattade mer än till någon annan film. Weaslyfamiljen är humor utan att bli hån. Daniel Radcliffes skådespeleri har också förbättrats något enormt sedan första filmen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 21, 2005 1:15 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag tyckte filmen var bra fast jag tyckte det var synd att de klippte bort Barty Crouch jr historia.
Jag såg filmen i torsdags.

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 21, 2005 6:49 pm 
Maia

Senast redigerad av [Inaktiv användare] mån okt 30, 2006 12:31 am, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 21, 2005 7:21 pm 
Saknade Ludo Bagman som är en av mina favoriter i böckerna : - D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 21, 2005 9:46 pm 
Maia

Jag tyckte väl att det var någon som fattades, men jag kunde inte komma på vem :) Jag gillade honom också.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 21, 2005 10:14 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Swiss skrev:
Jag har inte sett denna filmen. Jag tror det finns annat att prioritera.

Ursäkta, men varför svarar du överhuvudtaget i den här tråden? Om du tycker att det finns annat att prioritera så torde ett inlägg här vara extra onödigt. Eller är det ett sätt att demonstrera att du tycker att andra här på forumet lägger tid på oviktiga saker? Eller försöker du bara få upp antalet inlägg du gjort?

Jag har alltid uppskattat TA för forumets goda ton, som de allra flesta försöker, och vill, hålla. Däremot säger jag nu, inte i den bästa ton, att du knappast bidrar till en trevlig stämning. Sorry alla mods och redaktionen, inget kan vara mer OT men jag har tröttnat lite.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 22, 2005 4:38 pm 
Maia

Senast redigerad av [Inaktiv användare] mån okt 30, 2006 12:35 am, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 22, 2005 4:58 pm 
Gilgond skrev:
Jag tyckte väl att det var någon som fattades, men jag kunde inte komma på vem :) Jag gillade honom också.

Han är sådär lagom "ond" ;)
Han är trevlig och rolig men samtidigt lite lömsk , hehe, en helt klar favorit, haha!

Barty gillar jag inte.. (vem gör det? ;))

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 22, 2005 5:03 pm 
The Magnificent

Tillbaks kanske...

Såg filmen igår (måndags) kväll. Jag tyckte den var riktigt bra, men det är ju SÅ mycket som inte är med, men ändå inget jag skulle vilja ta bort... :?

Och Det känns nästan som ett triangel-drama, med Ron, Hermione och Harry (Hermione hängde lite väl mycket vid Harry ibland...)
Och jag håller helt med Vanja om Krum. Han ser ut att vara flera år äldre än alla andra. Dessutom kunde de kanske lagt till en kvart iaf så att man kunde få se nån mer lektion. De är ju ändå på en skola hela filmen, och man får bara se Moodys lektion och den där Snape slår Harry och Ron i huvudet hela tiden...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 22, 2005 5:10 pm 
Meriadoc skrev:
och den där Snape slår Harry och Ron i huvudet hela tiden...

Som måste vara det roligaste som händer i hela filmen ;)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 22, 2005 5:12 pm 
The Magnificent

Ja, det var faktiskt riktig bra. Men jag tvivlar på att den "riktiga" Snape skulle vara så snäll... :wink:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 22, 2005 6:24 pm 
Redaktionen

Tycker filmen i vissa fall är bra och vissa mindre bra. Något som ni inte tagit upp är hur ond Dumbledore blir på Harry vid minst ett tillfälle. När han kommit med i trekampen låter han riktigt ond och skäller på Harry vilket han aldrig gör i böckerna.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 22, 2005 9:50 pm 
Mattias skrev:
Tycker filmen i vissa fall är bra och vissa mindre bra. Något som ni inte tagit upp är hur ond Dumbledore blir på Harry vid minst ett tillfälle. När han kommit med i trekampen låter han riktigt ond och skäller på Harry vilket han aldrig gör i böckerna.

Just det.. Det var chockerande :P
Dumbledore framstår som en elak lärare vilket han ju inte är, han blir väl aldrig arg på Harry i någon bok.. Han är en förstående trollkarl vilket man inte förstår om man inte har läst böckerna.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]