Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor jun 13, 2024 2:58 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 68 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Vad föredrar du.
Är man föredrar Kerr 41%  41%  [ 11 ]
Är kvinna föredrar Kerr 19%  19%  [ 5 ]
är kvinna föredrar Eddings 4%  4%  [ 1 ]
är man föredrar Eddings 37%  37%  [ 10 ]
Antal röster : 27
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kerr eller Eddings
InläggPostat: fre jul 23, 2004 10:10 am 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Har en liten teori som jag vill ha bekräftad till den längre text jag forumlera om varför jag tycker så illa om Eddings. (hoppas ingen tar illa vid sig). Den har att göra med vilka som föredrar Eddings och vilka som föredrar Kerr.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 23, 2004 10:16 am 
Master of Doom

Jag föredrar Eddings och det står jag för. Kerr har iofs fått mig berörd på ett annat sätt än Eddings men hennes böcker har brister i att de inte känns genomarbetade och dessutom rör hon till det för mycket med alla dessa reinkarnationer. Eddings var för ett par år sedan t o m före Tolkien för mig men inte längre, nu är Tolkien långt före. Eddings avslappnade berättarstil och hans karaktärers samspel gör honom bra trots brist på djupa diskussioner, enligt mig.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 23, 2004 10:56 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Oj. :shock: Jag tycker tvärt om. Visserligen är dialogerna i Eddings rafflande kul men personerna är verkligen stereotypa. Kerr däremot lyckas ypperligt och nuförtiden så har jag koll på inkarnationerna. Man måste bara sätta sig in i vad de betyder för varandra och i vilket sammanhang de passar in i vad som händer just nu.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 23, 2004 11:07 am 
Master of Doom

Jag tycker verkligen inte att Eddings personer är stereotypa. Det finns ingen annan bok eller serie där jag har tyckt att jag har känt personerna så mycket. I princip alla Eddings "persontyper" känner jag igen från verkligheten.

Jag tycker att Kerr är en duktig författare och enda anledningen till att jag slutade läsa böckerna var att jag inte fick tag på sexan och sedan glömde bort dem. Jag tycker dock att hon syltar in sig väl djupt ibland i vissa saker och dessutom saknar böckerna helt humor.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 23, 2004 11:11 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Då har du missat något.

Konungen säger till en av sina lorder: "Ge mig ett stop öl, din konung är törstig som en salt sill." I sammanhanget så blev det mycket lustigt. Kerr har en stillsam, subtil form av humor men jag gillar den. Påminner om Tolkiens faktiskt. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 23, 2004 11:16 am 
Master of Doom

Jag tycker inte att Tolkien har någon värst rolig humor heller. Vanliga människor använder oftast lite fjantigare skämt titt som tätt och jag tycker att Eddings får sina personer att bli människor under "hjälteytan".
De fjantar sig och bråkar och skämtar och retas. Tolkiens karaktärer är inte sådana tycker jag. Kerr är en mycket bättre människotecknare som helhet än eddings men jag tycker att hon bara tar med den allvarliga sidan av saken. Hon påminner lite om Dostojevskij på det sättet.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 23, 2004 11:19 am 
Maia
Användarvisningsbild

hmm, okej. jag förstår att virre håller på med något slagt vetenskapligt experiment här, men jag undrar om man verkligen ska jämför två så olika stilar? visst, jag föredrar kerr framför eddings i långa loppet, eftersom kerrs still är mer mogen och ambitiös. jag uppskattar böckerna för deras utförliga bakgrundsarbete och vackra språk. men samtidigt kan eddings vara bra mycket roligare att läsa, om man är på det humöret.

min intellektuella inre vanja säger att jag borde säga kerr rakt av, men det gör jag inte! dessa två författare fyller helt olika funktioner för mig, eller ska jag säga fyllde, eftersom det var längesedan jag läste någondera. jag tror att pratchett tog över där jag förut behövde eddings (och nu menar jag inte att jämföra de två heller!). i den andra fåran finns såpass mycket att välja på att inget riktigt dominerar.

ska jag ta och komma till någon slags slutsats? man behöver olika böcker för olika sinnesstämmningar! därmed inte sagt att man ska hålla sig ifrån att rösta - jag gjorde ju det.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 23, 2004 11:27 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Nu när jag läser böckerna för tredje gången så ser jag humorn överallt. Första gången hade jag svårt att knäcka koden med inkarnationerna men nu är det riktigt roligt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 23, 2004 11:30 am 
Master of Doom

Än så länge ser det ju hyfsat jämnt ut i den här tråden men jag tror nog att Virres experiment kommer att väga över åt Kerr och så kommer jag att få stå här och själv försvara Eddings precis som i stolpskotts-tråden. :)

Grejen är att jag gillar Kerr också men inte lika mycket.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 23, 2004 11:38 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Så är det väl alltid. Jag gillar faktiskt en del Eddings, men bara inte såå mycket som Kerr.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 23, 2004 11:41 am 
Master of Doom

Men man kan ju faktiskt tycka riktigt illa om en del fantasy. Bara det att jag inte kommer på något nu.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 23, 2004 12:11 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Sanningens Svärd. *ryyys* Jag gav mig efter tredje boken. Klarade inte av mer. Det var så löjligt alltihop bara.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 23, 2004 3:33 pm 
Master of Doom

Jag har också bara läst tre av dem. Inte särskilt bra. Det finns ju upp till tio stycken på svenska.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 23, 2004 4:46 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag föredrar definitivt Eddings framför Kerr. Eddings är helt enkelt mycket mer underhållande, Kerr är rätt långtråkig. Jag har i och för sig bara läst tre (tror jag att det är) böcker av henne. De gav mig ingenting alls, och jag kände ingenting för personerna i dem, så jag gav mig inte på några fler.

Eddings är ingen större litteratur, men mycket trivsam och som sagt grymt underhållande. Detta gäller då första och i viss mån andra femlogin om Belgarion, även om de sista fem är ganska mycket en upprepning av de första. Böckerna om Tamuli osv tycker jag är ett par klasser sämre. Alla vidareupprapningar av Belgarion-historien (Belgarath the Sorcerer, Polgara the Sorceress etc) bör undvikas, de tillför ingenting nytt. Och Eddings förklaringar av var han hämtade sin inspiration osv bör skys som pesten! Visst, det är nog ganska mycket så det går till hos många författare, inte bara Eddings; man lånar friskt från alla håll och har ingen större respekt för sitt gebit. Men vissa saker bör man lämna osagda om man inte vill beröva sin ursprungliga historia dess glans.

De första fem Belgarion-böckerna har jag läst om säkert tio gånger sedan jag först kom över dem i början på 80-talet (tror jag det var). De passar perfekt när jag känner mig sugen på lite trygg, lättuggad underhållning i mysfåtöljen. Och det är långt ifrån det sämsta. Allt måste inte vara djupt och viktigt!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 23, 2004 5:24 pm 
Master of Doom

Tack! Applåder!

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 68 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme