Aiwendil skrev:
Fantasy utspelas ofta förr i tiden och innehåller riddare och magi.
Fast det finns böcker som motsäger det där också. Mervyn Peakes Gormenghast-trilogi innehåller ingen magi, vad jag vet, och är ändå fantasy. Och Jack Vances Dying Earth-serie utspelar sig långt in i framtiden och är definitivt fantasy.
Och det räcker inte heller med att boken utspelar sig i en annan värld. I så fall skulle
Markurells i Wadköping vara en fantasybok eftersom det inte finns något Wadköping i den riktiga världen. Eller
Hemsöborna.
Aiwendil skrev:
Science Fiction utspelas i framtiden och istället för magi så används vetenskapen.
Det finns science fiction som utspelar sig i nutiden också.
Jurassic Park t. ex.
Aiwendil skrev:
Men jag tycker ändå att SF hör till Fantasy, men kan säga att Fantasy har två underavdelningar: Fantasy och Science Fiction.
Tror inte du skulle hitta
någon expert som skulle hålla med om den indelningen. Du definierade ju själv fantasy som något som handlar om magi; i så fall kan science fiction, som du definierar som något som handlar om vetenskap, inte vara en underavdelning till fantasy.
Aiwendil skrev:
Vet ni några mer skillnader mellan fantasy och science fiction?
Science fiction måste följa vetenskapligt etablerade naturlagar, alternativt förklara på ett sätt som
låter vetenskapligt trovärdigt varför dessa lagar inte följs. Fantasy behöver inte följa några naturlagar, men måste vara konsekvent mot sitt eget interna universum (om grisar kan flyga i kapitel ett men inte i kapitel två krävs det någon form av förklaring).
Rekommenderar starkt
Encyclopedia of Science Fiction och
Encyclopedia of Fantasy -- de kan reda upp begreppen bättre än jag.