Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor aug 27, 2026 4:30 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 26, 2004 1:58 am 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Túrin Turambar skrev:
De går efter sidor i USA och England. När man skriver faktaböcker får man betalt per sida.

faktaböcker ja, men vanliga underhållsromaner betalas väl knappast per sida? nu är jag ute på väldigt hal is här men,,,

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 26, 2004 12:40 pm 
Master of Doom

Det vet jag inte men man kan anta att det skulle vara något liknande som får Robert Jordan att fortsätta sida efter sida efter sida...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 26, 2004 6:36 pm 
The Magnificent

Ujuj! Det där är det nog inte mångs som håller med om och det är ganska hård kritik (men jag kan väl inte säga så mycket då jag inte läst dem själv...)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 27, 2004 1:06 am 
Redaktionen

Túrin Turambar skrev:
Det vet jag inte men man kan anta att det skulle vara något liknande som får Robert Jordan att fortsätta sida efter sida efter sida...

Jag tror inte författaren får betalt per sida, men man blir onekligen misstänksam när Robert "bara två böcker till -- den här gången MENAR jag det" Jordan spottar ur sig den ena tegelstenen efter den andra. Jag önskar att han kunde inse att han har tänjt ut sin serie alldeles för långt -- den slutade vara läsvärd omkring mitten av nr 2, IMO. Och nu har den rackaren börjat skriva prequels också.

Senast redigerad av Martinus mån dec 27, 2004 1:10 am, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 27, 2004 1:09 am 
Redaktionen

Meriadoc skrev:
Tror du verkligen att de tar pris efter hur många sidor? Det är väl mycket mer troligt att de går efter popularitet, och då blir den ju så jädra dyr...

Nej, det är bokens storlek som dikterar priset. En tjock bok kostar givetvis mer att producera än en tunn (i alla fall är materialkostnaden högre).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 27, 2004 9:48 pm 
The Magnificent

Visst, men hur mycket kan det vara... Tror fortfarande att det är efterfrågan helt och klart. Om det är 300 eller 400 kan göra max 50 öre eller 1 krona per bok... I rent papper, och sedan ytterligare två kronor i tryck... Ingen större skillnad.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 28, 2004 2:51 pm 
Meriadoc skrev:
Visst, men hur mycket kan det vara... Tror fortfarande att det är efterfrågan helt och klart. Om det är 300 eller 400 kan göra max 50 öre eller 1 krona per bok... I rent papper, och sedan ytterligare två kronor i tryck... Ingen större skillnad.

Nå, det ÄR inte efterfrågan! i så fall skulle Ohlmarks' LotR-översättning ha varit bland de dyraste böckerna i bokhandeln i samband med att filmerna kom, för att bara ta ett exempel, och Da Vinci-koden skulle vara en av de dyraste böckerna just nu.

EDIT: Ursäkta, jag har visst inte vett att logga in. Martinus här. :oops:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 28, 2004 2:56 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Om vi nu tar och sansar oss ett tag så inser nog alla att det är en blandning av matrial och produktionskostnader, statusen på författaren/innan och efterfrågan plus andra just nu för mig okända (kommer inte på dem) faktorer som påverkar det slutgiltiga priset...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 28, 2004 5:00 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Volymen är nog viktigast, dvs. upplagans storlek. Det är därför Da Vinci-koden är så billig. Men man kan ju annars tro att det beror på kvaliteten att den är så billig.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 28, 2004 7:48 pm 
The Magnificent

Billig? Den kostar ju 250 spänn...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 29, 2004 11:54 am 
Maia
Användarvisningsbild

Den inbundna svenska upplagan kostar 138 kr (inklusive frakt) hos den billigaste nätmånglaren, och jag har sett den för kring 170 kr i flera boklådor.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 29, 2004 12:47 pm 
The Magnificent

Så går det när man går till affärer och köper böcker :roll: ...

Är det många här som köper böcker över internet?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 29, 2004 9:03 pm 
Redaktionen

Meriadoc skrev:
Så går det när man går till affärer och köper böcker :roll: ...

Är det många här som köper böcker över internet?

Jag tror att större delen av mina bokinköp numera görs över internet. Hittar man rätt bokhandel kan man spara en rejäl hacka. www.adlibris.se brukar vara ganska bra.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 29, 2004 9:09 pm 
The Magnificent

Men hur säkert är bok-köp över internet då? Är allt man hört bara skrönor eller?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 07, 2005 5:00 pm 
Meriadoc skrev:
Men hur säkert är bok-köp över internet då? Är allt man hört bara skrönor eller?

Du kan ju beställa via postförskott (om det heter så fortfarande :oops: ), om du är tveksam till att lämna ut VISA-nummer på nätet. Det kan bli lite mer i frakt, men inte mer än 30-40 spänn, tror jag. Och det tjänar man lätt in om man köper många böcker samtidigt.

Jag har dock handlat med "nät-Visa" som jag fick från min bank (där alla köp måste godkännas i förväg), och det fungerar bra.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]