Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis jul 28, 2026 8:27 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Morgonvanor?
InläggPostat: ons okt 18, 2006 10:34 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Hur ser era morgonvanor ut eller hur har dom sett ut och hur vill du att dom ska vara?

Efter att ha OT-at en hel del i Klagomålsforumet så startar jag tråden här.

Jag kliver upp klockan sju, stoppar i linserna och kokar ett ägg samtidigt. Fixar lunchen (oftast en avocado och en macka) medan ägget blir klart. Käkar mitt ägg och kollar på Lattjo Lajban (det enda vettiga att kolla på på morgnarna :roll: ). Tar bussen tre minuter över halv åtta och är på väg. Jag börjar åtta. Lätt som en våffla! 8) Svårare var det när katterna skulle ha medicin varje morgon föer ett tag sen. Då blev det tajt.

På gymnasiet gick jag upp tio i åtta eller åtta och bussen gick tio över. Det räckte precis med tid för att gå in på badrummet och vaska av sig, klä på sig och springa till bussen. (Busshållplatsen låg nedanför vårt hus.)

Mina drömmorgnar är när man sover tills man vaknar av sig själv och känner sig utvilad. Går upp och slår på kaffe och en stekpanna med ägg och bacon. Värmer några baguetter i ugnen. Slår upp en stort glas juice och sedan att få sitta i lugn och ro med en bok eller prata med min kille medan man avnjuter en fin och god frukost. Sen kan man börja fundera på vad man ska ta sig för med dagen! *dröm dröm dröm*

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 18, 2006 11:10 am 
Maia
Användarvisningsbild

Så har vi nu en tråd om våra morgonvanor bara för att någon uppmärksammade att jag skriver inlägg klockan fem på morgonen! :lol:

Min väckarklocka ringer vanligtvis 5:10. Då stiger jag upp, går till badrummet och duschar. Ungefär 6:10 brukar jag vara klar att klä på mig (innan någon börjar störa sig på att jag tillbringar en hel timme i badrummet måste jag försvara mig lite och säga att jag gör allt jättelångsamt när jag är trött och dessutom är mitt hår ganska svårskött...). Sedan har jag kanske en halvtimme tills att jag måste göra mig helt klar och på den tiden hinner jag faktiskt både med att äta (fil med müsli) och besöka TA. :wink: Omkring 6:45 sätter jag i mina linser, sminkar mig, fixar håret och kollar att jag stoppat ner allt jag ska ha med mig i väskan (med 'allt' menas vanligtvis diverse böcker och extra batterier till min mp3). Senast 7:30 måste jag gå hemifrån för att hinna med tåget och vara i skolan 5-20 minuter innan jag börjar (beroende på när bussarna går).

Slutsats: Jag tillbringar ungefär en och en halv timme varje morgon med att fixa så att jag ser ut ungefär som på de bilder jag laddat upp i utseende-tråden. Ger det måntro någon förståelse för varför jag inte anser mig vara naturligt vacker? :roll:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 18, 2006 11:34 am 
Maia

Väckarklockan ringer 05:45, jag går upp, klär på mig postenkläderna, går in i badrummet, svär över att kragen på t-shirten inte hunnit torka eftersom jag inte orkade tvätta den i tid (ja, jag har fler än en men jag har en tendens att inte orka tvätta i tid...). Tvättar av ansiktet i kallt vatten så att jag vaknar.

Sen traskar jag ner till köket och börjar koka fiberhavregryn. Samtidigt som den kokar upp så fixar jag en macka till frukostfikat. När gröten är klar 06:02 (det ÄR faktiskt samma tid varje morgon!) äter jag och vid 06:18 när jag har borstat tänderna traskar jag ut till garaget och plockar ut cykeln för att hinna ordentligt till jobbet som börjar 06:30.

För första gången i mitt liv så har jag en TOKstrukturerad morgon! Hela 9an vaknade jag fem minuter efter att jag skulle gått hemifrån. Som tur var har jag inget tåg eller nån buss att passa eftersom jag gick till skolan, så jag kom inte försent en enda gång!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 18, 2006 1:35 pm 
Maia

Går alla här upp direkt när väckarklockan ringer? :shock: Jag brukar snooza i en halvtimme, annars skulle jag aldrig orka upp :roll: ;)
Jag har nöjet att bara börja 8.10 en gång i veckan för tillfället, men jag beskriver ändå en 8.10-dag, för de andra dagarna är ganska lika, bortsett från att jag får längre tid på mig och går upp senare.
Väckarklockan ringer ca 6.30, vilket betyder att jag går upp strax innan 7. Rutten går via badrum till kök, där frukost (mackor) intas, samtidigt som jag (om jag inte är sen) skummar igenom tidningen. Sedan borstar jag tänderna, sätter in linser och sånt där sista minuten-tjohejsan, kollar att jag har allt jag borde ha i väskan, tar på mig ytterkläder, går ut ca 7.50 (förhoppningsvis) och cyklar till skolan. Då kommer jag till skolan 5 minuter innan jag börjar, vilket leder till att jag har lagom mycket tid för att lägga in jacka o så i skåpet innan jag går till första lektionen (på måndagar musik). Är det dåligt väder tar jag ofta bussen, annars är det regnjacka som gäller :?
Dagar med sovmorgon är som sagt ganska lika, med en viss tidsförskjutning och mer tid till att göra allt. Jag brukar dessutom infoga lite musik innan jag går ut då också.

Beledhel skrev:
Slutsats: Jag tillbringar ungefär en och en halv timme varje morgon med att fixa så att jag ser ut ungefär som på de bilder jag laddat upp i utseende-tråden. Ger det måntro någon förståelse för varför jag inte anser mig vara naturligt vacker? :roll:

Nej ;)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 18, 2006 4:23 pm 
Maia

Turambar skrev:
Går alla här upp direkt när väckarklockan ringer? :shock: Jag brukar snooza i en halvtimme, annars skulle jag aldrig orka upp :roll: ;)

Då skulle jag vara tvungen att ränka in snoozandet i tiden, dvs jag skulle behöva ställa väckarklockan på 05:15, vilket inte är helt lockande... Helgerna och dagar när jag inte jobbar är jag däremot VÄLDIGT duktig på det!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 18, 2006 4:41 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Min klocka ringer 06.36 (eller rättare sagt radion sätts på (Äntligen Morgon med Adam och Gry på Mix Megapol)) Jag snoozar i kanske en kvart. Hämtar tidningen. Läser tidningen, äter frukost (kan vara allt från yogurt till havregrynsgröt). sen borsta tänderna och sånt där. Bussen går runt 07.40, resan till skolan tar kanske en halvtimme.
Jag börjar också 08.10 bara en gång i veckan, de andra är sovmorgnar, men nästan alltid får jag åka in till skolan vid vanlig tid ändå.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 18, 2006 4:53 pm 
Maia

i trean var min tidigaste dag typ nio halv tio eller nåt. Det är ganska skönt. Speciellt som jag slutatde innan två flera dagar! Vissa dagar hade jag inte ens skola! Det är trevligt!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 18, 2006 8:35 pm 
The Magnificent

Börjar 8,10 mån-ons. Stereon går igång 6,07 med RixMorronzoo (då reklamen och första låten är avklarad och de börjar prata). Klockan ringer 6,22 (ibland 6,30) när reklamen (resp. nyheterna) börjar och då går jag in i badrummet . 6-7 minuter senare brukar jag vara i köket om ingen annan gör frukost, annars ser jag till att packa väskan (orkar inte duscha på morgonen). Slutar äta vid 7. Sätter i linser och borstar tänder mm igen, och gör inget tills jag cyklar hemifrån 7,35. På vintern måste jag tyvärr ta bussem och går hemifrån 7,20.

Börjar 10 tor, fre men jag brukar gå upp ungefär samma tid, kanske 10 min senare.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 18, 2006 8:42 pm 
Maia

Jag går upp 6.20 .. snabb duchar , försöker hitta vettiga kläder (tar ca 20 min) innan man bestämmt sig , borstar håret och sminkar sig lite sedan så väntar jag tills min bror har vaknat och då sätter jag på Blind Guardian och sjunger med så att jag ska bli pigg pga att jag inte dricker kaffe än .
7.15 går jag ut så att jag ska hinna till stationen.
7.25 går bussen till Märsta station och jag är som tur alltid precis i tid .
Som vanligt kliver jag av på skogsvägen som är utanför vår ruttna skola mer känd som Ekilla.
Jag går dock inte dit utan fortsätter att gå åt vänster och ser då kulturenhets byggnaden. Jag går in och tar upp en tolkien bok och läser som vanligt.
Sen kommer det nån i min klass som börjar snacka och jag nickar och låsats lyssna på personens babbel ..sen kommer läraren .. och det är min dag ;)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 19, 2006 12:13 pm 
Maia

Det är praktiskt att bo så att man går till skolan! Hade nog sammanlagt lika mycket sen ankomst som resten i klassen men jag hade iallafall 0.00 % frånvaro långt in på första terminen i 3an. Missar man tåget så MÄRKS det, det gör det inte om man kommer sisådär 1 minut försent, eftersom lektionen inte har hunnit börja riktigt!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 19, 2006 2:49 pm 
Maia

Klockan ringer 6.30 och jag går oftast upp direkt. Jag tvättar ansiktet och sånt och vid 7.00 äter jag frukost (så mysigt att det är mörkt ute numera när man äter frukost :) ) 7.15 klär jag på mig, kammar mig och ibland sminkar jag mig. Brukar ha lite tid över och då sitter jag oftast vid datorn. Går till skolan 8.00 och jag börjar 8.30. Då har jag gott om tid på mig att vandra långsamt mot skolan medan jag lyssnar på min mp3 :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 20, 2006 4:40 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Har klockan på 6:00 men ibland går jag inte upp förren klockan 7:45.
Duschar snabbt och äter frukost. sen går man till skolbussen och åker till skolan om man hinner alltså.

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 29, 2006 4:31 pm 
Maia

Det beror lite på när jag börjar jobba men oftast går jag upp mellan 05:45-06:20. Först ligger jag kvar i sängen ca 5 minuter innan jag duschar och sedan sitter jag och tittar på nyheterna och försöker tvinga i mig någonting att äta. Det tar ca 50 minuter för mig att göra mig iordning, men då sitter jag och glor på tv:n i ca 15 minuter.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 05, 2006 12:31 am 
Hobbit
Användarvisningsbild

klockan ringer 6.30 snoozar i 30 min, snabb duschar.. borstar tänderna och håret.Pratar i telefon i 10-20 minuter. sminkar mig. Då är klockan 8.50 och min kompis tjatar om att vi måste gå . kollar så att jag har med mig allt ( brukar alltid glömma något ). Går till kära Yrrem och kollar om hon är hemma så att vi kan gå tilsammans med henne till skolan. Då är klockan ca 8.05 och då har vi 5 minuter på oss. Vi kommer till skolan 8.07 ( det beror på hur segt vi går ). Lämnar våra saker i skåpen och kommer in i klassrummet precis när vi ska börja eller 4 minuter försent. :roll:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 06, 2006 6:11 pm 
The Magnificent

Krävs det verkligen så mycket smink :wink:

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]