Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 18, 2024 11:59 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 95 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 17, 2008 1:03 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:19 pm
Inlägg: 1425
Ett litet tips för de som bor i Lund med omnejd:

Kom gärna och kolla på Kalmarspexet. Vi har föreställningar 24-27 november (mån-tors nästa vecka), kl 19.30. Biljetter kan köpas på Kalmar nation och på studentinfo, kostar 80 kr för AF-medlemmar :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 15, 2009 6:20 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Är det någon här som kan hjälpa mig att besvara frågan om hur pass skadligt growl egentligen är för halsen och rösten? Jag har läst så många olika teorier och det är svårt att bedöma dem ... Tycker att det är roligt att growla, men vill verkligen inte förlora något av min sångröst!
Jag såg en annons i skolan idag från ett band som sökte growlare, så frågan blev liksom aktuell. :wink:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 15, 2009 6:31 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Har vänner som lärt sig detta och med rätt teknik ska det enligt dem vara ofarligt för stämbanden. Personligen tror jag det sliter lite oavsett om man har rätt teknik, men det måste ju vara en himla skillnad. Det är väl annars mest under träningen fram till denna rätta teknik problemen kan uppstå. Se upp med knutor på stämbanden!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 15, 2009 6:50 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Det är ungefär den uppfattningen jag också har fått. En sak som jag har läst på ett par ställen, som har nämnts nästan i förbigående, är att det högre registret försämras oavsett tekniken, så att man "inte kan sjunga opera". Jag kan förstå att de som skrev inte brydde sig om att kunna sjunga opera, men för mig är det ju faktiskt viktigt.

Eftersom jag håller på med sång har jag haft en bra teknik redan från början (tror jag, det gör ju inte ont i alla fall och min sångröst brukar faktiskt låta bättre efteråt), men det verkar ju tyvärr inte vara tillräckligt för att man inte ska ådra sig skador i alla fall. :(

Sen är det förstås alltid ett problem att veta var gränsen går för vad som är skadligt. Vitaminer är ju skadligt om man äter en burk om dagen. :wink:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 15, 2009 11:31 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Precis, en growlsång om dagen skadar nog inte så värst (om man har tekniken) medan en hel konserts vrålande säkerligen sätter sina spår. Men sjunger du opera bör du nog vara försiktig. Coolt annars med någon som både sjunger opera och growlar! Helst i samma musikstycke ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 16, 2009 5:20 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Ja, det är något jag faktiskt mycket gärna skulle vilja göra, men det verkar ju som sagt inte som att det är riktigt fysiskt möjligt. Åtminstone inte live, men i studioinspelningar måste man ju kunna göra det i alla fall! :) Och jag är nog ändå ingen en turnépersonlighet ...

Kan förresten säga om mitt musicerande att jag går en musikinriktning på gymnasiet där jag varje vecka har två timmar kör, en timme teori eller ensemble och en timme sång i mindre grupp (knappt en kvarts solosång brukar man hinna med) där jag har valt klassisk inriktning. Efter gymnasiet, dvs i höst, planerar jag att hitta en sångpedagog som vill undervisa en medelmåtta som jag (:roll:) i klassisk sång och folksång.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 16, 2009 6:26 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Låter trevligt! Jag var på ett seminarium på Artisten idag (musikhögskola i Göteborg) och det är rätt kul att gå omkring i korridorerna där och höra folk som går och småsjunger. En del gör det lite mera, som idag när en tjej övade arior.

Har du lyssnat på Nicholas Lens? I hans verk (tex "Flamma Flamma the Fire Requiem") går det att tänka sig att growl skulle kunna komma in (vilket enligt många säkert skulle sabotera, men ändå!). Bra stycke hur som helst...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 18, 2009 10:09 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Jag visste faktiskt inte att du höll på så mycket med musik, Beledhel! Där ser man...

Angående det här med growl:
Jag är verkligen ingen expert på området, men av vad jag har läst (och det verkar inte finnas någon riktig konsensus i frågan) fattar jag det som att tekniken påminner en del om strupsång, som ju förekommer i viss traditionell musik. Man använder alltså till stor del de falska stämläpparna som man får att svänga, som sitter ovanför de vanliga stämläpparna (som vi i vanligt tal kallar för stämband).

Nu är jag ingen expert på strupsång heller :), men mig veterligen brukar traditionella sångmetoder inte vara skadliga för rösten, så det måste ju alltså handla om rätt teknik, d.v.s. att få de falska stämläpparna att svänga men på något sätt skona de vanliga stämläpparna från trycket som uppstår. Det har säkert även en hel del att göra med det som kallas "förankring" ("anchoring") som handlar om att man skyddar stämläpparna genom att förankra i muskelgrupper runtom, vilket exempelvis förklarar hur soul/gospel-sångare kan jobba med ett extremt tryck, utan att skada stämläpparna.

Se där, vilket långt och nördigt inlägg det blev... :D

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 18, 2009 10:50 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Danne skrev:
Se där, vilket långt och nördigt inlägg det blev... :D


Nja, mest intressant. Jag har förresten mongolisk strupsång på skiva, och de är grymma!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 18, 2009 12:07 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Är det någon här som vet någon hemsida där det finns noter till gitarr? alla sidor jag har hittat har nästan bara innehållit ackord:(

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 19, 2009 9:08 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
folk spelar väll oftast inte efter noter. VIlken sorts musik letar du efter?
---

Jag har en Bodhrán nu också

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 19, 2009 10:44 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
virre skrev:
folk spelar väll oftast inte efter noter. VIlken sorts musik letar du efter?
---


i princip vad som helst, dock inte klassiskt.

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 20, 2009 12:51 am 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
virre skrev:
Jag har en Bodhrán nu också

kul, jag har en med sedan ett antal år. :D Med ett matchande gäng tin whistles


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 20, 2009 11:35 am 
Offline
Maia

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:19 pm
Inlägg: 1425
@ Orophin:
Turambar skrev:
[...] jag använder nästan uteslutande Guitar Pro [...]

Med hjälp av programmet gör man midifiler som man sen kan spela upp och spela med i, antar att det från början är tänkt att vara ett övningsprogram för gitarr. Det finns en gitarrtabulatur och motsvarande för piano, på vilken man kan skriva in tonerna enkelt och i realtid se vilka toner som spelas när man spelar upp filen, vilket är väldigt praktiskt när man inte är så snabb på att läsa noter. Det finns dessutom hemsidordär det finns massor av tabbar till det mesta som man kan tänkas vilja spela.

Rekommenderar dock inte senaste versionen, 5.2, åtminstone min version är väldigt instabil och drar (troligtvis på grund av någon bugg) enormt mycket minne. Version 5.0 är mycket bättre, men tyvärr kan man inte öppna filer sparade i 5.2 med den versionen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 20, 2009 6:58 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Turambar skrev:
@ Orophin:
Turambar skrev:
[...] jag använder nästan uteslutande Guitar Pro [...]

Med hjälp av programmet gör man midifiler som man sen kan spela upp och spela med i, antar att det från början är tänkt att vara ett övningsprogram för gitarr. Det finns en gitarrtabulatur och motsvarande för piano, på vilken man kan skriva in tonerna enkelt och i realtid se vilka toner som spelas när man spelar upp filen, vilket är väldigt praktiskt när man inte är så snabb på att läsa noter. Det finns dessutom hemsidordär det finns massor av tabbar till det mesta som man kan tänkas vilja spela.

Rekommenderar dock inte senaste versionen, 5.2, åtminstone min version är väldigt instabil och drar (troligtvis på grund av någon bugg) enormt mycket minne. Version 5.0 är mycket bättre, men tyvärr kan man inte öppna filer sparade i 5.2 med den versionen.


tack, tack

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 95 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010