Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor jun 13, 2024 3:40 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vinterförkylning
InläggPostat: tor nov 11, 2004 1:10 am 
Maia
Användarvisningsbild

jag kan tänka mig att det är fler än jag som går och snörlvar och huttrar för tillfället. jag har nämligen drabbats av min årliga förkylning som brukar dyka upp så här års. vad gör ni för att underhålla er själva när den slår till, för själv tycker jag att det är bland det tråkigaste i världen att vara sjuk, och nu har jag inte ens någon teve :(

loggar in här sju miljoner gånger om dagen och läser nästa vartenda inlägg, kollar på dvd-filmer jag sett flera gånger och läser lite grann. vad mer kan man göra? dessutom: är det någon mer som har väldigt speciella feberdrömmar? jag tenderar att drömma i känsel mer än i bilder när jag har feber. till exempel känslan av något strävt som övergår i något mjukare är en återkommande feberdröm.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 11, 2004 1:26 am 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Jag är nästan aldrig fysiskt sjuk. Jag har inte haft feber på över fem år.

Men när Jag är hemma och uttråkad så brukar Jag läsa väldigt mycket. Eller hålla på med datorn. Eller se på film. Samt dricka alkohol ibland.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 11, 2004 1:32 am 
Maia
Användarvisningsbild

Fëanor skrev:
Samt dricka alkohol ibland.

jag tror inte att måndagskvällen/natten gjorde några underverk för immunförsvaret, precis. det var på tisdagen jag började känna mig krasslig, så jag tror jag borde hålla mig ifrån just alkoholen ett tag framöver (även om den är väldigt, väldigt billig...)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 11, 2004 3:41 am 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Väldigt off-topic, men hur mycket kostar alkoholen i England? Ta en flaska Bacardi som exempel.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 11, 2004 8:16 am 
Maia

Med risk för att verka tråkigt gammal :) Blir man inte frisk fortare om man sover på nätterna istället för att sitta vid datorn och skriva inlägg om sin förkylning klockan ett på natten? :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 11, 2004 8:43 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

He he... ibland har man ju sovit hela dagen när man är sjuk så då brukar rastlösheten smyga sig på på nätterna.

Drick mycket te med honung och citron. Ta varma bad om du inte har alltför hög feber och möjligen en liten liten skvätt whiskey men inte för mycket. Kroppen tål det inte när du är sjuk. Lyssna på din kropp och ät bara om du är hungrig. Tugga maten noga. Drick kamomillte (infektionshämmande). Läs en god bok. Titta inte för mycket på tv (åtminstone inte när du har feber...)

Har fler tips om du vill ha. :wink:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 11, 2004 10:06 am 
Maia
Användarvisningsbild

vanja skrev:
jag tror inte att måndagskvällen/natten gjorde några underverk för immunförsvaret, precis. det var på tisdagen jag började känna mig krasslig, så jag tror jag borde hålla mig ifrån just alkoholen ett tag framöver (även om den är väldigt, väldigt billig...)

Bild

Själv är jag också tokförkyld. Helt värdekass, man orkar ju ingenting. Dessutom bli jag (ännu mer) lättretlig, är knappt till att umgås med. Det blir, precis som du säger, mycket läsa. Vilket iofs är bra, eftersom jag har en del liggande som jag borde läst för länge sedan. Ingen tv här heller... :( Här är det just nu ganska fint väder, så jag ska bylsa på mig, ta en försiktig promenix och få åtminstone lite frisk luft.

Apropå varm alkohol (endast i medicinskt syfte, förstås), så fick jag tips om en vinterdrink häromdagen: varm blåbärssoppa med en skvätt Licor 43 (citrus/vanlijlikör, går antagligen bra med Cointreau också) toppad med vispad grädde. Skapelsen kallas Moranisse. Går det att få tag på blåbärssoppa i Norwich? Konjaks- eller whiskytoddy är annars gott, och tror man på det så funkar det. :wink: Dvs te, sprit och lite citron och socker.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 11, 2004 11:26 am 
Maia
Användarvisningsbild

Fëanor skrev:
Väldigt off-topic, men hur mycket kostar alkoholen i England? Ta en flaska Bacardi som exempel.

70 cl? kanske 100-130 kr beroendes på om man hittar något erbjudande. men man brukar kunna få en liter för 150. jämför med systemets 229 för 70 cl - och de har inget större.

Olórin skrev:
Blir man inte frisk fortare om man sover på nätterna istället för att sitta vid datorn och skriva inlägg om sin förkylning klockan ett på natten?

jag måste faktiskt tillstå att jag dels har väldigt få morgonlektioner, dels ofta jobbar till midnatt på mitt deltidsjobb, så det är helt naturligt enligt min dygnsrytm :)

Älva: tack för tipsen! febern har sjunkit under natten, så jag ska ta mig ett bad snart och hälla i lite olja med mynta och andra godsaker i. te ska jag nog ta och dricka nu när jag är såpass täppt att jag inte känner smaken.

Sarvi: det lät gudomligt gott... blåbärssoppa i england finns till min vetskap bara på IKEA, och norwich har inget sådant. det finns säkert någon svensk butik i london som säljer det, där finns ju till exempel ordning och reda... ska visserligen till huvudstaden nästa vecka men det blir blixtvisit för att gå på konsert. jag får köpa med mig när jag kommer hem till jul! skulle dricka det bara för att det var gott. krya på dig!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 12, 2004 4:44 pm 
haah.. går alltid och är lite småförskyld när det blir under 10 grader ;D haha.. nädå men jag har jättelätt att bli sjuk.. :(

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 12, 2004 4:57 pm 
Wavemaster of the World

Själv har jag varit lätt tung i bröstet på senaste tiden, samt har huvudvärk. Fast det beror nog inte på vädret. Tungandningen beror troligen på den minskade städningen i skolan, :evil: och huvudvärken på min klass' oförmåga att hålla klaffen mellan varven. :evil:

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik: Re: Vinterförkylning
InläggPostat: fre nov 12, 2004 8:00 pm 
Maia
Användarvisningsbild

vanja skrev:
till exempel känslan av något strävt som övergår i något mjukare är en återkommande feberdröm.

Lustigt, jag drömmer liknande saker när jag har feber. Men jag tror att det i mitt fall handlar även handlar om att något går från omfångsrikt till tunnt eller tvärtom samtidigt som det går från strävt till mjukt. Kan absolut inte sätta ord eller ens ordentliga bilder på det. Beskrivningen här kommer inte i närheten av den faktiska drömmen. Helknäppt! :)
Jag saknade också blåbärssoppa och framförallt nyponsoppa när jag bodde i England. Men jag diggade deras förkylningsmediciner på Boots, massor att välja på! (Det fanns en supereffektiv natt-hostmedicin minns jag.)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 25, 2004 7:37 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jippi. Jag skrev nyss ett nytt inlägg om förlylning. Stoltheten över att ha gjort ett nytt inlägg försvann snabbt då jag såg detta. Av ren vanmakt över uppståndelsen-to-be raderade jag mitt gamla inlägg. Så nu skriver jag istället här. Elakt. Men vad göra?

Nåväl. Vaknade igår med grönt snor. Halva papperet var grönt. Tro mig, det är viktigt att kolla in snoret. Inte för att äckla sig utan för att se sin hälsa. Bihålsinflamation, det värsta som jag vet, syns tydligast med snoret. Så ja,. jag är olycklig. Hoppas bara att jag blir frisk imorn, lagon till En MidsommarnattsDröm

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 25, 2004 7:55 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ah, men det gröna snoret är bra. Då är man på bättringsvägen! Det är det klara "forsar-ur-näsan-som-ett-jäkla-vattenfall"-snoret man ska tycka illa om. Då är det som värst...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 25, 2004 8:37 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Bra kanske... Men de som jag har pratat med orerar om bakteriernas spridning, när det gröna snoret kommer på tal. Och det tror jag också. Lyckligtvis slipper jag det nu...

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 26, 2004 8:45 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

vanja skrev:
Ah, men det gröna snoret är bra. Då är man på bättringsvägen! Det är det klara "forsar-ur-näsan-som-ett-jäkla-vattenfall"-snoret man ska tycka illa om. Då är det som värst...

Usch ja... man måste sitta med papperstussar i näsan då man ska äta för att det inte ska komma i maten och man måste ha en handduk på kudden på nätterna för att det inte ska vara outhärdligt... urk!

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme