Nardre skrev:
Nu tror jag att detta blir mitt sista inlägg i den här diskussionen då det bara känns som att vi upprepar argument.
Citera:
Om du gör ett beslut som baserar sig på din tidigare erfarenheter och kunskaper så kan inte det vara ett beslut som är fritt, efter som det styrs av det som du tidigare upplevt, eller hur? Din omgivning har påverkat vilka kunskaper du har i dig och därför är dom med i ditt beslut. Därför är beslutet inte fritt. håller du med?
Är det så, Emilio, att du alltså anser att, som Nerloth skrev, två personer med samma bakgrund (jag vet att två sådana inte finns men vi får låtsas) alltid fattar samma beslut i samma situation? Ifall du tycker det så kan jag säga att jag absolut inte håller med dig, och längre än så kommer vi nog inte med diskussionen. Om du däremot inte tycker så, ja då är valet frivilligt, åtminstone till en viss mån eftersom beslutet inte är bestämt i förväg utan taget av individen.
Ge inte upp så lätt, låt oss istället ta reda på vart det spricker.
Jag vet inte när jag nämnde två personer som har samma åsikter?
Det är helt omöjligt att två personer har samma bakgrund, eftersom de inte kan står på samma plats samtidigt och får då inte in samma information/kunskap om saker och ting..
låt oss fortsätta denna diskution, Det kommer lossna för alla snart..
Om du verkligen tar in det jag skrev i det du har citerat så och argumenterar med eller emot vad jag sagt där så kommer vi finna en lösning på hurvida fri vilja existerar.
Vi är alla en prudukt av våran omgivning. Allt är ett. När du fattar ett beslut så är det enda du grundar det på kunskaper ( det inkluderar, Känslor, fysiska-förhållanden, erfarenheter) Du skulle aldrig
mot-argumentera mig om du inte hade fått kunskapen om att fri vilja existerar, eller hur?
Varför tror du t.ex. att någon blir nazist? är det inte därför att denna person har brist på kunskaper att motargumentera detta. Han har kanske skolkat från skolan mycket och inte fått den kunskap han behöver därifrån. Så när han träffar en nazist på gatan som börjar snacka med honom, så tycker han att mycket av detta stämmer eftersom han inte har fått kunskap någ att motargumentera detta. för att kunna förstå att nazismen är felaktigt, när ne kille kommer och ger honom kunskap om nazismen som en bra sak. Därför bli han då nazist, pga bristande kunskap. Det är inget fritt val han gör. Eller hur?
Om du fortfarande tvivlar så kan någon ge ett exempel på en kille som gör ett fritt val.
men lås inte tråden!