Crumui skrev:
Om du och jag argumenterar, Fëanor, så bygger väl mitt nästa svar till dig inte enbart på vad mitt senaste argument var.
Det har Jag inte påstått heller. Men argumenterar man med någon så kontrollerar man personen i fråga i viss mån eftersom man leder/knuffar personen i en viss riktning. Kort sagt: en argumentering är något som man kan påverka. Det är inte Mitt exempel gällande galningen som öppnade eld mot en folkmassa.
Crumui skrev:
Jag tror att det vi kallar "slump" bygger på en rad olika händelser och beslut, och inte bara våra egna sådana utan även andras.
Isåfall bortser du helt och hållet från saker som t.ex. naturkatastrofer, eller så är du determinist. Det vi kallar slump är en avsaknad av rationalitet, saker och ting utanför vår personliga kontroll: kort sagt Kaos. Att någon annan har mer eller mindre kontroll över händelsen ändrar ingenting. Om USA bombar en irakisk stad och dödar 50 människor, så dör inte de där 50 människorna för att de har valt att bo i en stad i Irak som nu råkar vara i krig med USA utan de dör för att USA släpper ned bomber och bomberna RÅKAR döda just de 50 människorna. De kunde lika gärna ha dödat 50 andra eller 100 andra. I vilket fall som helst: människorna kunde varken förutse händelsen eller väl påverka den när den skedde.
Arwens_vän skrev:
Redan när den har kastats har siffran bestämts.
Även om det vore sant så kan du iallafall aldrig styra tärningen eftersom du kan aldrig veta vilken siffra det kan bli. Du kan endast gissa och du har en chans på sex att gissa rätt.
Arwens_vän skrev:
Så jag skulle lbi glad om någon människa någonsin lär sig att styra över tärningen.
Det är tyvärr omöjligt. Du kan gissa dig till vilket nummer det kommer att bli samt komma fram till en viss sannolikhet för det, men du kan ALDRIG NÅGONSIN veta vilken siffra som det kommer att bli. Det är av samma anledning som Jag anser Psykologi vara en pseudovetenskap. Avsaknad av konkret kunskap. Men det behöver vi inte diskutera här.
Théoden Ändny skrev:
Nej men den sista och viktigaste faktorn kontrollerade jag, resten spelar ju faktiskt ingen roll.
På vilket sätt kontrollerade du att du vann? Låt oss säga att du spelade på stryktipset. Isåfall beror din vinst på (minst) 286 spelares prestationer. På vilket sätt kontrollerade du dem? Visst du satsade på att vissa spelare i vissa fall skulle vara bättre än de andra och i vissa att de skulle vara jämnvärdiga, men att du hoppades att det skulle bli så och att det för ovanlighetens skull faktiskt blev så betyder på intet sätt att du hade kontroll över situationen. Om så var fallet så skulle du ju vinna jämt.

Spelarnas prestationer var fullständigt oavhängiga din tipsrad.