Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör aug 01, 2026 2:22 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vegetarian?
InläggPostat: sön nov 21, 2004 5:57 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Varför anser man att kött är moraliskt tvivelaktigt att äta?
Vår kropp är gjord för det, vi mår bra av det och det är onekligen gott.
Det som skiljer oss från djuren är väl ioförsig vårt medvetande som kan förhindra oss att äta det samt att vi faktiskt gör miljön en tjänst om vi slutar.

Varför anser ni det rätt/orätt att äta kött.
Personligen älskar jag det.

(finns det redan en sådan här tråd säg till har letat men inte hittat någon.)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 21, 2004 6:07 pm 
The Magnificent

Jag håller med dig om att det är helt naturligt för oss att äta kött, och jag skulle själv aldrig kunna bli vegetarian. Men det där med att vi gör naturen en tjänst håller jag inte med om helt.
Ok, självklart gör vi djuret/djuren en tjänst om vi inte äter dem, men gör vi naturen en tjänst? Det är väl att ta bort en av toppkonsumenterna, och att rubba näringskedjorna är väl aldrig bra...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 21, 2004 6:16 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Nej det handlar väl mera om att vi inte behöver så stora marker till köttdjuren. plus att vi kan minska grödesodlingarna eftersom vi inte behöver odla så mycket mat till maten.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 21, 2004 6:24 pm 
Noldo

Av flera anledningar är köttindustrin förkastlig och för vegetarianer finns många anledningar:

1. Att man gjort djurens liv till en industri för att blidka männsikans själviskhet. Djuren lever fasansfulla liv och dör fasansfullt för att vi ska kunna äta upp oss till en hjärtsjukdom.

2. Av flera anledningar är köttindustin omiljövänlig (frakter, skövling av skog för att odla växter osv.).

Orkar inte komma på fler just nu men dessa två är väl de största antar jag. En anledning att dra ner på köttätandet är att det är mycket farligt i större mängder (hjärtsjukdomar, bröstcancer...). Människan mår bra v lite kött men en biff om dagen är på tok för mycket.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 21, 2004 6:32 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Att livet ger cancer är väl det enda forskarna har kommit fram till? Att mer än en biff om dagen skulle vara dåligt tvivlar jag på.
En fråga anser vegtarianer det okej att äta viltkött eftersom det inte blivit illa behandlat innan döden? Är det därför vissa vegetarianer äter fisk?

Senast redigerad av Théoden Ednew sön nov 21, 2004 6:45 pm, redigerad totalt 2 gånger.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 21, 2004 6:42 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Jag är väldigt kluven i frågan.

Å ena sidan så anser Jag att djur är underlägsna oss människor och inte lika mycket värda.
Men å andra sidan: ger det faktum att vi är överlägsna oss rätten att förslava, plåga och döda dem hur vi vill?

Och att det är naturligt för oss att äta kött är definitivt inget argument för det, då det faktiskt är förmågan att inte ge efter för våra instinkter som skiljer oss från djuren och därmed gör oss mer värda.

Själv är Jag inte vegetarian för närvarande. Jag var det under en period av ett och ett halvt år, men på grund av diverse anledningar som Jag inte tänker gå in på så nödgades Jag börja äta kött igen. Jag tänker dock återuppta vegetarianismen så fort Jag flyttat hemifrån. Mejeriprodukter har Jag dock aldrig någonsin ansett det vara fel att bruka, förutom ägg naturligtvis.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 21, 2004 6:48 pm 
The Magnificent

Nardre skrev:
Av flera anledningar är köttindustrin förkastlig och för vegetarianer finns många anledningar:

1. Att man gjort djurens liv till en industri för att blidka männsikans själviskhet. Djuren lever fasansfulla liv och dör fasansfullt för att vi ska kunna äta upp oss till en hjärtsjukdom.

2. Av flera anledningar är köttindustin omiljövänlig (frakter, skövling av skog för att odla växter osv.).

Orkar inte komma på fler just nu men dessa två är väl de största antar jag. En anledning att dra ner på köttätandet är att det är mycket farligt i större mängder (hjärtsjukdomar, bröstcancer...). Människan mår bra v lite kött men en biff om dagen är på tok för mycket.

Självklart ska man inte äta för mycket och jag har absolut inget emot att äta "icke-animalisk" mat. Bara det att jag inte kan sluta äta kött helt och hållet. Och man ska nog inte, som du säger, äta kött varje dag, och i anständiga mängder. För att bara lägga till en, som Denväldige sa, så skulle ju maten räcka väldigt mycket längre om man inte först odla mat som sedan äts upp, då det från vaje steg i en näringskedja försvinner 90 % av energin om finns från början. Alltså skulle maten räcka mycket längre om alla åt ursprungsväxterna... Men jag skulle nog inte trots allt detta kunna sluta äta kött.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
Noldo

Vad jag hört från en kostexpert är två biffar och en portion fisk i veckan är ungefär det man behöver få i sig. Mer än det är alltså farligt. Vegetarisk kost kan medföra bristsjukdomar men dessa är absolut inget man får utav grönsaker utan av att man inte får i sig tillräckligt mycket av något ämne. Köttätare får såna sjukdomar också. Faktum är att i min kompiskrets är det bara köttätare som drabbats av bristsjukdomar. Och jag känner en hel del vegetarianer och veganer. Kropppen är gjord för att få i sig väldigt mycket olika sorters ämnen och vad jag vet är det enda som bara finns naturligt i animaliskt (ja, där räknas ägg, mjölk, ost och liknande in) B12 som är någon sorts vitamin eller nåt. Den är dock lätt att få tag på med ickeanimaliskt kosttillskott.

Man får inga sjukdomar av vegetarisk kost utan av animaisk kost. Vår kost, här i Sverige, är däremot mycket uppbyggd av animalisk mat och därför behövs en liten ansträngning som vegetarian att lära sig lite kostlära. Detta är dock en bra sak eftersom de flesta köttätare inte ens verkar känna till ordet...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Fëanor skrev:
Mejeriprodukter har Jag dock aldrig någonsin ansett det vara fel att bruka, förutom ägg naturligtvis.
´

Men är inte de mejeriproducerande djuren nästan lika illa behandlade som alla andra köttdjur?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 21, 2004 6:54 pm 
Noldo

Denväldige skrev:
En fråga anser vegtarianer det okej att äta viltkött eftersom det inte blivit illa behandlat innan döden? Är det därför vissa vegetarianer äter fisk?

Detta går inte att svara på eftersom alla är individer och tycker olika. Många vegetarianer verkar dock tycka att det är okej. Att de behandlats dåligt innan döden är väl ändå rätt självklart. att döda något genom skjutning eller kvävning är inte att behandla bra. Däremot tänker nog rätt många så och tycker därför att det är okej.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 21, 2004 6:55 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Denväldige skrev:
Men är inte de mejeriproducerande djuren nästan lika illa behandlade som alla andra köttdjur?

Inte hos de bönder Jag känner. Där har djuren det bra och verkar vara lyckliga. Mycket bättre än om de skulle springa fritt omkring i skog och mark. Kor är domesticerade djur. De skulle med största sannolikhet inte klara sig om vi släppte ut dem alla i naturen. Vi lever i symbios med dem. Vi sköter om dem, ger dem värme och mat, medan de ger oss mjölk, och så kött då. Det sistnämnda känns dock inte rätt. Trots att det inte finns något godare än kött.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 21, 2004 6:57 pm 
The Magnificent

Fëanor.

Tänk om alla köttätande djur skulle göra så, och sluta äta kött, och klara sig på växter. Det skulle bli ett enormt överskott av djur tillslut. Och då människor är ett djur som från början och alltid ätit kött så varför sluta med det nu? Jag håller med om att det inte ger oss rätten att missbehandla djuren på det sättet som vi gör nu, men jag tycker definitivt att vi har rätten att äta dem, då det hör till vår natur.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 21, 2004 7:01 pm 
The Magnificent

Fëanor skrev:
Denväldige skrev:

Inte hos de bönder Jag känner. Där har djuren det bra och verkar vara lyckliga. Mycket bättre än om de skulle springa fritt omkring i skog och mark. Kor är domesticerade djur. De skulle med största sannolikhet inte klara sig om vi släppte ut dem alla i naturen. Vi lever i symbios med dem. Vi sköter om dem, ger dem värme och mat, medan de ger oss mjölk, och så kött då. Det sistnämnda känns dock inte rätt. Trots att det inte finns något godare än kött.

Jo men det blev ju så för att vi tog hand om dem från början. I vanliga fall så skulle de nog klara sig mycket bra att leva fritt, men inte i den värld som vi nu skapat. Och jag tror att de skulle välja att vara fria om de kunnat. Hellre fri och jagad än fastkedjad och trygg.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 21, 2004 7:03 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Nardre skrev:
Vad jag hört från en kostexpert är två biffar och en portion fisk i veckan är ungefär det man behöver få i sig. Mer än det är alltså farligt. Vegetarisk kost kan medföra bristsjukdomar men dessa är absolut inget man får utav grönsaker utan av att man inte får i sig tillräckligt mycket av något ämne. Köttätare får såna sjukdomar också. Faktum är att i min kompiskrets är det bara köttätare som drabbats av bristsjukdomar. Och jag känner en hel del vegetarianer och veganer. Kropppen är gjord för att få i sig väldigt mycket olika sorters ämnen och vad jag vet är det enda som bara finns naturligt i animaliskt (ja, där räknas ägg, mjölk, ost och liknande in) B12 som är någon sorts vitamin eller nåt. Den är dock lätt att få tag på med ickeanimaliskt kosttillskott.

Man får inga sjukdomar av vegetarisk kost utan av animaisk kost. Vår kost, här i Sverige, är däremot mycket uppbyggd av animalisk mat och därför behövs en liten ansträngning som vegetarian att lära sig lite kostlära. Detta är dock en bra sak eftersom de flesta köttätare inte ens verkar känna till ordet...

Tillåt mig småle (Dock inte hånfullt utan undrande)
Inga sjukdomar av vegetarisk kost. Den teorin kan vi väl lägga ner genast? I min kompiskrets har ingen fått någon bristsjukdom trots att de nog äter grovt mycket kött. Den mänskliga kroppen är inte gjord för att må dåligt av naturligt stora mängder av något ätbart (så länge det inte innehåller något gift.) En jägare som nyss fällt en oxe är ju inte skapad genom evolution att bli skadad av att äta mycket av denna biff och sedan lagra den för fortsatt konsumtion.

Det klaraste exemplet för att vi ska äta kött är väl att Inuiter klarat sig igenom historien uatn att äta grönt medans vegetariska kulturer aldrig överlevt. Det är ju först nu i vårt samhälle valet har framkommit mellan att inte äta/äta kött.
Angående att döda älgar är det okej om man äter självdöda djur/alternativt djur som dödats genom olyckshändelse?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 21, 2004 7:06 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Fëanor skrev:

Men då innebär det att du bara dricker lokalproducerad mjölk från de bönder du känner. Milkos/Arlas djur är väl knappast världens mest omhuldade djur. Tvärt emot deras betende tas ju kalven ifrån dom så tidigt som möjligt efter födseln så att mjölken ska gå till oss människor istället är det rätt?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]