Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör aug 15, 2026 4:56 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Engelska vs Franska
InläggPostat: sön jun 06, 2004 8:15 pm 
Hobbit
Användarvisningsbild

Något som alltid har irriterat mig är att fransmän inte kan lära sig att tala engelska. Engelska är ju det språk som har blivit erkännt som ett "världsspråk", så varför kan inte fransmännen hålla sig till det också?

Igår så jag på TV när Bush och Chirac (stavas?) träffades, och trots att de pratade med varandra, så pratade de inte samma språk. DET finner jag skrattretande. Överallt är det samma sak, i melodifestivalen, på stora idrottsmästerskap m.m., så talas både engelska och franska.

Så många fransmän finns inte i världen! Någon som håller med, eller är det bara jag som tycker illa om detta?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 06, 2004 10:09 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Visst är engelskan ett utbrett internationellt språk, men på många platser i världen är det inte det givna värlsspråket. Just England och Frankrike har ju båda gamla kolonier här och där, i vissa delar av Afrika och sydostasien(?) är väl franskan andraspråket och inte engelskan t.ex.
I sydamerika däremot är det väl portugisiska som gäller och sedan spanskan. Allt handlar väl om vem som varit och koloniserat var.
Och i många länder i forna östblocket är väl ryskan fortfarande det största andraspråket.
Men visst kan jag tycka det är irriterande att fransmännen överlag är ovilliga att lära engelska. Det är ju mycket prestige i allt som rör eng./fr. relationer dock.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 06, 2004 10:22 pm 
Avar

Ofta (och det tänker inte så många på) är det i engelskspråkiga länder som kunskapen i andra språk är betydligt sämre jämfört med grannländerna, exempelvis i EU. Britter m fl är nog en smula bortskämda vad gäller språklig kommunikation...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 06, 2004 10:35 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Instämmer. Har en engelsk kompis som sagt sig avundas övriga européer för vår inställning till språkinlärning. Att det är något självklart osm vi har nytta av. Det är ju berikande att kunna ta in information på mer än sitt modersmål och han saknar det. Många engelsmän läser förstås franska (och andra språk med) men, tycks det, ofta med inställningen att det är en kul grej, lite kulturellt sådär, eller kanske som ett trist måste, bara för att det ser bra ut i betygen, jag vet inte, inte för att de faktiskt räknar med att ha användning av det efter skolan.
Men jag känner inte tillräckligt många engelsmän för att generalisera så där egentligen! Ett par jag kände pluggade ständigt spanska för att kunna kommunicera bättre med lokalbefolkningen på semestrarna, och deras 5-åring gick i French-club på eftermiddagarna, så det kanske är en förändring på g.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 06, 2004 11:34 pm 
Avar

Enligt officiell EU-statistik är det faktiskt ganska många fransmän som talar engelska som andraspråk. Inte lika stor andel som i de nordiska länderna och Benelux-länderna, men ändå. I just nämnda statistikkälla visas att fransmännens språkkunskaper är större än britternas. (Informationen finns på EU:s officiella hemsida. Just nu minns jag inte den exakta adressen, men det går ju att surfa sig fram till den.)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 07, 2004 10:05 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Kan bero på att franskan en gång var större och populärare än engelskan och de glömmer det inte. Ungefär som att Sverige aldrig glömmer att det en gång varit en stormakt. :wink:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 07, 2004 11:07 am 
Noldo

Fransmännen kan ofta engelska. Däremot så föredrager de att använda sitt eget språk eftersom det minskar risken för missförstånd. Därför pratar franska politiker franska och amerikanska/brittiska politiker engelska. Att svenska politiker envisas med att tala en undermålig engelska är ett sorgligt undantag som inte bör rekommenderas om man inte vill visa upp sin okunnighet.

Att man i Eurovisionsschlagern och i flera andra sammanhang har franska som ett huvudspråk beror till stor del på att dessa organisationer ofta bildats av fransktalande. I Europa finns det därtill fler länder där franska talas. Att engelska är det enda världsspråket är tyvärr en villfarelse, ömt vårdat i Sverige. Tyska, franska, spanska och ryska är språk som har en stor spridning utanför sina huvudområden.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 07, 2004 11:55 am 
Hobbit
Användarvisningsbild

Men i så fall borde man i t.ex. melodifestivalen prata alla de språken, och inte bara två. Men då skulle man genast komma till en ohållbar situation. Därför tycker jag att man borde hålla sig till ett språk. I europa finns väl inte fler fransktalande än svensktalande (knappt iaf).

Då skulle man tala svenska i sånna sammanhang, för det förstår ju t.ex. Svenskar, danskar, norrmän, och flera balter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 07, 2004 6:02 pm 
Master of Doom

Svenska förstås väl av kanske 15-20 miljoner i Europa. Om vi räknar danskar och norrmän. Medan det finns över 60 miljoner fransktalande i Europa.

Det är väl viss skillnad. Men jag håller med dig om att fransmännen bör gå över till engelska.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 07, 2004 8:19 pm 
Wavemaster of the World

Ta finländare till exempel. Av de (förhållandevis relativt få) tillfällen jag har försökt språka med finsktalande människor har jag fått uppfattningen att de inte är så värst intresserade av att lära sig engelska, de heller. Och då kan man ju fråga någon mer historiskt begåvad person än undertecknad: vadan denna ovilja att kommunicera med världen? Finska är ju inte precis ett världsspråk...

För övrigt tycker jag att man kunde bestämma sig för ett världsspråk, och sedan försöka hålla sig till det. Det skulle underlätta! Eller om alla lärde sig Esperanto...?

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 08, 2004 8:44 am 
Noldo

Pontus,

Eurovisionsschlagern är grundad av fransmän, därför är franska ett av språken. Det är inte krångligare än så.

Balter har inte längre svenska som modersmål. De svensktalande försvann under sovjettiden, förutom de som flydde landet.

Skulle man gå på mängden som förstår språket så får Eurovisionsschlagern hållas på ryska, det är det språk som förstås av flest tittare. Både avseende modersmål och, tror jag, som andraspråk.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 08, 2004 8:47 am 
Noldo

Crumui,

varför skall man begränsa sig till enbart ett språk? Vill man kommunicera med omvärlden finns det många språk som är användbara. Stora delar av Europas befolknin är trespråkiga, sitt eget språk samt två av engelska/tyska/franska/ryska vanligtvis. Det språk som passar tillfället bäst använder man.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 08, 2004 11:29 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag tror finnar har svårt att lära sig engelska för att det inte är uppbyggt på samma sätt.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 08, 2004 12:29 pm 
Hobbit
Användarvisningsbild

Citera:
Eurovisionsschlagern är grundad av fransmän, därför är franska ett av språken. Det är inte krångligare än så

OK då är det ju förståeligt, men det är ju inte bara där som både engelska och franska används. I OS till exempel, så används Värdlandets språk, Engelska och Franska.

OS grundades ju inte av Fransmän. Om man skulle gå efter samma regler där så skulle ju isf Grekiska och Engelska användas.

Citera:
Balter har inte längre svenska som modersmål. De svensktalande försvann under sovjettiden, förutom de som flydde landet.

Men i Estland talas väl svenska av många om inte jag minns helt fel...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 08, 2004 2:26 pm 
Wavemaster of the World

Andersson,

tja, begränsa, det var väl inte riktigt så jag menade. Men det är blir ju ganska jobbigt att lära sig alla dessa världsspråk, speciellt då ett land inriktar sig på låt säga tyska som världsspråk, och tonar ner användandet av engelska. Då blir det ju mycket svårare för exempelvis undertecknad, vars tyska ordförråd sträcker sig till ungefär tio ord, att göra mig förstådd. En kompis till mig vars föräldrar kommer från Bosnien berättade att där bestäms språket beroende på vilken skola de går på. Detta resulterade i att hennes pappa lärde sig engelska och hennes mamma ryska. Ingen av dem kan något av den andres
"tillvalsspråk". :?
Förstår du vad jag menar?

Älva,

när man tänker efter så är ju engelska rätt olikt svenska också, i alla fall grammatiskt sett. Ta ett citat från filmen "kiss the girls":
I do not... hate.

Alltså: jag gör inte... hat.

Totalt ologiskt på svenska, men man tänker ju aldrig på det. Fast du kanske menade att orden liknar varandra i svenska/engelska, och då kan jag ju hålla med dig...

Ha. Ha. Ha.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]