I höstas höll jag på en hel del med naturinventeringar, bland annat klängde jag och ett gäng andra tokskaft runt i bergsbranter och letade knepiga växter och konstiga mossor. Efter att ha kämpat oss igenom världens värsta terräng med omkullfallna träd, mossklädda stenblock och täta buskar kom vi äntligen ner på en liten avsats. Just när vi hade hoppat ner i den mjuka lövhögen som täckte klipphyllan kände jag en skarp smärta på högerarmen, samtidigt som en tjej skriker till. Jodå, vi hade hoppat rätt i ett duktigt stort jordgetingbo. Helt om, retirera! Den tidigare så svårforcerade terrängen blev plötsligt genombruten hur snabbt som helst, varefter alla rusade iväg som, hmm, stuckna bin. Givetvis inte tillräckligt fort, getingarna stacks som fanken, och envetna var de också. Som tur var så var det ingen som var allergisk, men svullna var vi.
Sen var vi lite försiktigare i bergsbranterna och såg efter var vi satte fötterna om det såg misstänkt ut. Det fanns massor med getingbon överallt, speciellt jordgetingar.
Vi hittade också gott om bålgetingbon (dock inte i bergsbranter), men bålgetingar är riktigt snälla getingar, inte alls så aggresiva som andra mindre sorter, som inte brydde sig så mycket. Dom kan vara stora som ett lillfinger, så man duckade när det kom en och brummade runt huvet på en. Ett tips: bålgetingar lär varna inkräktare i närheten av boet genom att flyga på dom innan de sätter in grova artilleriet. Så om ni börjar få tre centimeter stora getingar i pannan när ni sitter och fikar i någon hage är det läge att omgruppera lite längre bort.
Jag har också blivit biten av en spindel en gång. Det var en stor vatten- eller kärrspindel som satte käkarna i mig när jag bråkade för mycket med den. Typiskt nog lyckades den bita i vecket mellan tumme och pekfinger, så det gick faktiskt igenom. Kändes som ett svagt getingstick, men gick fortare över.
Men jag gillar krypen ändå, dom är roliga att titta på. Fästingarna skapar dock ingen särskild entusiasm, inte ens hos mig. Jobbiga små kräk.
Till sist, ett citat från Monty Python:
Citera:
All things dull and ugly,
All creatures short and squat,
All things rude and nasty,
The Lord God made the lot.
Each little snake that poisons,
Each little wasp that stings,
He made their brutish venom.
He made their horrid wings.
All things sick and cancerous,
All evil great and small,