Nu har jag tid för lite mer derbydiskussion! Har sedan sist insett att det faktiskt finns prefix till derbyn, som man tillgriper när ordets grundbetydelse inte är tillämplig. IF Elfsborg - IFK Göteborg blir t. ex. ett sådant derby. "Länsderby" verkar alltså vara ett applicerbart begrepp för Djurgårdens IF - Solna AIK. Att ordet sedan nöts ner till "derby" känns naturligt, men jag håller fast vid att det är oseriöst att kalla ett möte som saknar grundförutsättningen för begreppet "Sveriges enda RIKTIGA derby".
GwaihiR skrev:
Vad jag vet så är det bara AIK fotboll som har sin bas i Solna, Hockeyn spelar på söder, bandyn spelar i Sollentuna, bowlingen i Årsta osv. Så att påstå att AIK har all sin verksamhet koncentrerad i Solna är helt fel, utan de är utsprida över hela Stockholm. Sen undrar jag om Aik verkligen har i sina stadgar att de ska bedriva sin verksamhet i Solna.
Nu är ju visserligen vad jag vet Solna AIK Fotbollsförening en egen enhet enhet, som inte har mer gemensamt med innebandyn än namnet. Men nu försöker du alltså introducera att Solna AIK i själva verket skulle vara en klubb från Stockholms Stad? Jag har svårt att se detta som allvarligt menat, men om du verkligen står för detta så skulle jag vilja ställa en fråga: om ishockeylaget erbjöds en fullgod hall i Solna istället för Hovet, vilken spelplats skulle man då välja?
Till och med Hammarby kan ibland flytta utanför Söder om bättre möjligheter att utöva idrotten erbjuds annorstädes.
GwaihiR skrev:
Solna är fortfarande en del av storstockholm och ihopbyggd med Stockholm. Jag tycker det är mer relevant att se på vart supportrarna till lagen bor, dvs runt hela Stockholm. Det är fortfarande supportrarna som är klubben. Det är diskussionerna i skolan eller på jobbet som utgör grunden av rivaliteten, och utan rivalitet så blir det inte den där extra nervositeten och tändvätskan inför ett derby som är det speciella. Det är just den här extra rivaliteten mellan just DIF och Aik som inte existerar i samma volymer i andra derbyn varför jag kallar det för det enda derbyt i Sverige. Torskar man mot gnaget vet man att veckan efter i skolan inte blir rolig och efter riktigt tunga förluster finns det inte en chans att man vågar visa sig i skolan dagen efter. Visst finns det rivalitet gentemot bajen också (det visar den här debatten om inte annat) men det går inte beskriva det hat man känner mot Aik, något som inte existerar på samma sätt mot bajen.
Nu är det ju ett faktum att Solna AIK:s supportrar förekommer mest frekvent i Solna, så enligt ditt sett att resonera förändras knappast något. Men jag är mycket tveksam till att fästa stor vikt vid var supportrarna kommer ifrån. I Brasilien håller man på Flamengo som första- eller andralag i hela landet, det går inte att besöka en fotbollssouvenirbod någonstans utan att hitta Fla-saker. Betyder det att laget kommer från hela nationen? Knappast. Flest supportrar bor i Rio och det är där man spelar (jämför med Solna AIK och Solna). Om Flamengo sedan möter Sao Paolo FC så kan det kallas för regionsderby, men ingen skulle komma på tanken att kalla det för "Brasiliens enda RIKTIGA derby".
Jag kan möjligen gå med på att fler aspekter än hemorten kan vägas in när man bedömer vad som är ett derby, som supportrarnas hemvist och på sin höjd den nedärvda rivaliteten. Men du måste väl hålla med mig om att var supportrarna bor endast kan tillskrivas en bråkdel av den relevans hemorten har? Att kalla Djurgårdens IF - Solna AIK för "Sveriges enda RIKTIGA derby" framstår i alla händelser som mycket ogenomtänkt.
Men missförstå mig inte. Jag är nöjd med att ni tröttar ut varandra genom att se stint på vad ni kallar "derbyn". Jag är nöjd med att det elakaste ni kan komma på att säga om Hammarby är "pajaslag". Det är inte roligt att vara hatad; derbyn är något av det otrevligaste jag vet i fotbollsalsvenskan. När Solna AIK spelar så handlar 50 procent av läktarramsorna om motståndarlaget -- när Hammarby spelar så hamnar motsvarande siffra på 5 procent. Undrar vem som mår bäst efteråt? Nej, trötta ut varandra i den grå betongbunkern Råsunda ni, under tiden har vi fest på Söderstadion.