Nerloth skrev:
Just för att förhindra den andliga krisen att eskalera, är det mycket bra att förlöjliga de religioner där den andliga dimensionen är så pass dold (i praktiken ickeexisterande inom islam) så att folk inte faller ner i dessa underkastelsehelveten i tron om att finna andlighet där. Den sanna andligheten är nämligen inte kopplad till någon specifik religion, den är helt igenom personlig och "egenskapslös". Det enda man gör genom att bekänna sig till islam är att begränsa sig själv genom att sätta upp meningslösa hinder för ens andliga sökande. Islam utgör därmed som jag sa tidigare är islam den absolut sämsta tänkbara utgångspunkten om man söker efter andlighet.
Mina erfarenheter säger som sagt precis tvärtom. Jag skulle kunna förklara mig i all oändlighet men jag antar att det är omöjligt att göra sig förstådd om den som lyssnar inte vill öppna sig hjärta. För övrigt var det just vägran att underkasta sig och "begränsa sig själv" som karaktäriserade Melkor... (Men,
trots allt kan jag ju säga att jag tror inte vi står så jättelångt ifrån varandra ändå. Själv var jag länge ateist/agnostiker (närmare bestämt sekulariserad och därför omedveten om min egen protestantiska etik som de flesta här i landet)).
Älva skrev:
En annan intressant aspekt är ju att de som är ickereligiösa alltid måste stå tillbaka för de som är religiösa för att inte uppröra dem. Hur konstigt känns inte det med en hel grupp människor som måste gå på tå för en annan?
Jag vet inte vad den känslan egentligen bottnar i, antagligen en mer eller mindre berättigad vanmakt med komplexa orsaker, men det är nog nyckeln till att förstå båda sidor i polariseringen. Det du beskriver är exakt det fenomen som Nietzsche benämner
ressentiment. Historiskt sett är det just upplevelsen av ett sådant undertryckt hämnd- eller revanschbehov som mobiliserat folk till fascistiska rörelser. Jag antar att det också kan vara en bidragande förklaring till den uppslutning vi idag ser till Danskt Folkeparti, liksom till Hizbollah och Hamas. Det är i grund och botten samma bittra krafter som är i rörelse på båda sidor, ett slags spegling. Det är ett globalt fenomen och har mer att göra med tidsandan i allmänhet än med religion. Däremot finner jag mycket i Koranen och Bibeln som visar på en annan väg, bort från att låta sig definieras av ett dömande och tvistande med andra människor. För att tala med Tolkien, bort från "vrede" och "sorg" (Om sagor).